Malkin wroteUndrar hur tankarna går om lagbygget inför nästa säsong, om det blir en utrensning modell större på grund av det dåliga resultatet. Alltså om man gör sig av med spelare som man kanske "egentligen" skulle vilja ha kvar. Om man resonerar så att "nej, vi var trots allt nära slutspel och serien är väldigt jämn" eller om man vill göra en rejäl nystart och verkligen ser truppens prestation som ett gigantiskt misslyckande.
Blev luddigt nu och allt kanske inte gick fram, men jag undrar om spelare som är "på gränsen" släpps nu bara för att visa att man agerar på nåt vis. Eller om man har haft en klar bild länge av vilka spelare man vill ha kvar i truppen nästa säsong, och att, låt säga ett klarat kontrakt genom kvalseriespel inte påverkar den bilden.
En väldigt relevant diskussion.
Ta Erik Andersson som typexempel för detta. Man förlänger innan denna säsong med flera år och han har varit en katastrof. Jag antar att man kommer att förlänga med Mange och Hävelid, för rutin och kontinuitet. Det ger oss tre backar om E Andersson försvinner. Jag räknar kallt med att Persson och Majesky försvinner. Lorentzon kanske man behåller som rollspelare då han accepterar en sådan roll och inte kostar skjortan. Lägg därtill Hultström och det ger plats till två rutinerade bra backar att värva in. "Gubbjävlar" (i min ålder 🙁 ) undanbedes.
De forwards med utgående kontrakt ser jag ingen som man ska förlänga med förutom Petterström. Hartigan, Hlx2, Håkanson (tyvärr), Holmqvist, Olsson och Yetman försvinner. Det ger sju forwards med kontrakt till nästa säsong - förutsatt att vi lirar i Elitserien.
Om Hjalmarsson och Himmelfarb är klara så lämnar det fortfarande plats för ett antal etablerade förvärv samt någon junis eller två i utkanterna. Och jag hoppas för guds skull att Himmelfarb är värvad som ytterforward. Jag vill inte ha en lite tunn elitserie-rookie att leda en andrakedja (om han nu inte är tilltänkt att centra tredje).