För det första tycker jag det är fullständigt jävla skandalöst att presentera dessa båda målvakter utan att med ett ord nämna en av Clubens viktigaste spelare under flera säsonger, Fredrik Norrena. Man kan tycka vad man vill om hans senaste säsong, eller hans humör. Men det faktum att han flera säsonger varit en av seriens bästa målvakter går inte att snacka bort. Liksom hans betydelse för Cluben. Var nåt snack om att Musse skulle ha en given plats i en eventuell "LHC Hall of fame". Där har Norrena en minst lika given plats i min bok. Dåligt att han helt ignoreras i information eftersom det är rätt uppenbart att han inte kommer att spela mer i LHC.
Hur man sen kan tycka att Engstrand inte fått chansen är för mig helt obegripligt. Det handlar om, som i de flesta andra fall, om att chansen inte har tagits. "Stå på huvudet"-insatser har varvats med otroligt svagt spel där Engstrand varit väldigt otät, särskilt längs isen. Den som påstår att han hittills visat att han har kapacitet som etta i ett lag som tänker slåss på allvar om guldet på vårkanten påstår jag inte har koll. Därmed säger jag inte att han inte kan växa ut till en sådan målvakt, men han är absolut inte där ännu. Inte i närheten.
Sen kan man förvisso då anföra att alla värvningar är chansningar, men seriöst... Ta Grillfors som exempel. Killen har bevisat sitt värde på hög nivå i ett lag som befunnit sig i toppen av serien. Att jämföra det med vad Engstrand hittills bevisat känns lite... hmm... överdrivet. Sen kan alla misslyckas, så på det sättet är givetvis varje värvning en chansning. Men det är inte riktigt samma sak.
Jag kommer självklart ge "Chrille" allt mitt stöd när han står i målet, och jag skulle verkligen älska att han får sitt genombrott. Men bara för det så tycker jag inte det är okej att chansa på lagets viktigaste position. För chansar, det gör man med den här uppställningen på målvaktssidan.
Till sist har jag också noterat att alla de som pushar för Engstrand och är negativa till Norrena helt har ignorerat det faktum att laget som helhet presterade sjukt dåligt säsongen som gick. Däri hittar man självklart en del förklaring till Norrenas prestation, både statistiskt och upplevelsemässigt. Är det någon som på allvar tror att tabellposition och antalet insläppta mål hade varit bättre om Engstrand stått i huvuddelen av matcherna?