Det är kul att det finns olika åsikter, och det är väl sunt att inte tokhylla lagbygget inför säsongen. Speciellt med tanke på säsongen som vi kommer ifrån.
Men måste ändå säga att jag är förvånad över att flera verkar så jäkla negativa. För det första är ju inte truppen spikad ännu. Sen om man tittar på de här fyra spelarna vi fått in:
Hjalmarsson: Landslagsspelare, väldigt komplett och kan spela i alla roller. Gör mål, dödar utvisningar, väldigt kvick i både fötter och huvud. Som det hetat från Blues-håll så finns det klar NHL-potential bara han lägger på sig lite.
Himelfarb tillhörde de absolut bästa spelarna i allsvenskan. Många (här inne bland annat) har påpekat att det finns fynd att göra i allsvenskan (Luleå är väl tydligaste exemplet) och nu går även vi den vägen. Himbelfarb är ju väldigt intensiv i sin spelstil och känns på förhand som en spelare som LHC saknat. Ett jäkla klipp i skottet och väldigt snabb på att förflytta puck.
Salmonsson är väl klockren om han är tänkt i t.ex. en tredjekedja. Mer naturligt offensiv än Petterström samtidigt som han kan jobba väldigt hårt och ta sin roll. Extrem spetsegenskap med sin skridskoåkning och tillför också tyngd framåt.
Rahimi tyckte jag kändes spännande när han kom upp i Björklöven, men har väl kanske inte riktigt tagit klivet. Ett frågetecken för mig också, men som 6:e back så tror jag att det kan bli helt okej. HV-fansen var ganska missnöjda från början, men verkar ha svängt och tyckt han gjort det helt okej.
Just nu känns backsidan som största frågetecknet för mig. Om vi leker lite med backparen som det ser ut just nu:
Tredje backparet med Rahimi och Lorentzon känns okej. Ett backpar som vet vad som förväntas.
Andra backparet med Hultström och Hävelid kan säkert vara bra komponerat, men här kan det bli jobbigt över 55 omgångar + slutspel. Önskar nog att Hultström spelas in med lite större försiktighet, även om han verkligen visat potential. Hävelid blir ett år äldre, hur bra är han nu egentligen?
I första backparet har Mange och Bäckman spelat mycket tillsammans. Känns felkomponerat för mig, och väger för lätt defensivt. Känns inte tryggt.
Tycker alltså fortfarande att det saknas en back med storlek och rutin. Helst av allt skulle man ju vilja ha en tvåvägsback, men pengarna kanske inte finns.