Pattenboy wroteChrille som förstakeeper - billigt framtidslöfte med stort LHC-hjärta [...] Bara Chrille får support av en bra rutinerad andrakeeper så känns det som tre riktigt bra nyheter.
Är människan ett framtidslöfte tills han blir trettio eller? Visst, målvakter har generellt en högre medelålder än utespelare. Men kom igen - någon måtta får det vara. Har han visat att han är mogen förstaspaden i år? Tveksamt, för att inte säga nej. Dessutom - om han är ett "framtidslöfte" så innebär det att han kan bli bra i framtiden. Det är knappast samma sak som att han är tillräckligt bra nu.
Och det rimmar för mig väldigt illa att ha en rutinerad kille i båset, men en orutinerad kille (som dessutom i mina ögon inte duger som förstemålis) på isen. Vad gör det för nytta? Det är som att säga att man ska ha en grymt bra assisterande tränare, medan huvudtränaren kan vara en snubbe som knappt har erfarenhet av rollen, och ändå kräva framgång.
Näe, vi behöver en annan förstemålis. Jag har gärna fel - om Engstrand blir förstemålis får han mitt stöd, och gör han bra ifrån sig så blir jag väldigt glad - men jag tror inte att han kommer att kunna axla den rollen.
Pattenboy wroteOm jag får välja Chrille + Vinhandlarn, alternativt Norrena + Hlavac ( eller annan "sniper") så är valet för mig självklart.
På pappret håller jag med dig. I verkligheten så kan vi få enorma problem om vi inte har en tillräckligt bra förstemålvakt. Det kan uppstå skador, han kanske inte presterar som i tidigare glansdagar, eller så blir laget pressat och får spendera mestadelen av tiden i egen zon. Det finns en anledning till att målvaktsposten generellt kallas för den viktigaste posten i laget.
alfie wroteVågar man lira Engstrand/Andersson hoppas jag att man vågar ge Högberg chansen. Det är inte alla målvakter som mår bäst av juniorspel eller spel i allsvenskan. Jacob Markström gick in och dominerade i kvalserien när han var 18 och hur det gick sen vet vi ju. Högberg har potential att gå samma väg, men då måste han få chansen.
Två målisar under 24 bast, där bara en har någorlunda erfarenhet av att ha förstespaden i ett seniorlag? Nej tack!
Dessutom ska Högberg inte få plats "bara för att han är junior". Det är löjligt att göra jämförelser med andra juniorer som har lyckats, för i de flesta fallen beror det på att de är talanger utöver det vanliga. Det är därför jag skrattar åt folk som imponeras av Brynäs och säger "såhär ska det vara hos oss också". Det är en jävla skillnad på att önska att det ska vara så här (vilket jag ju naturligtvis helst gör) och förvänta sig att det ska vara så (vilket jag verkligen inte gör). Järnkrok, Silfverberg och Larsson är knappast your average junisar - de är exceptionella talanger.
Dessutom ser jag två problem med det resonemanget:
1) Att släppa in en junior och förvänta sig att han ska göra en Markström kan mycket väl sätta en sådan stark press på killen att han faller ihop, vilket knappast gynnar honom.
2) Att "det inte är säkert att han mår bäst av juniorspel eller spel i allsvenskan" innebär knappast att han gör det av att vara andremålis i ett elitlag heller. Återigen - "bara för att"-resonemang är inte nyttigt.
köttet wroteOm det nu blir som det låter, Engstrand som etta och Andersson som tvåa, så är en sak i alla fall klar. Engstrand kommer att få en rejäl chans att visa vad han kan. Hoppas han tar den.
En annan sak som är minst lika klar om det nu blir som det låter: Om Engstrand inte tar chansen, då kommer Cluben få enorma problem. Återigen - om Engstrand får platsen så kommer jag stötta honom och hoppas att han motbevisar mig. Men molnen på himlen kommer tills dess att vara kolsvarta, med risk för kraftig nederbörd och regelbundna åskskurar.