BK Robbi wroteAv de som kommit fram på senaste tiden är det ingen som har någon större "Wow-faktor" (ännu).
Dom kommer, ge det lite tid bara. 🙂
Vad det gäller backar så tror jag inte mycket kommer ske på den fronten inför kommande säsong. Skulle isåfall vara om Hävelid lägger skridskorna på hyllan, men som det ser ut nu så är känslan att han kör på en säsong till.
Bäckman kritade ju på en säsong till för att utvecklas ytterligare innan han tar klivet över, vilket i mina ögon är ett riktigt klokt beslut.
Lägg därtill Pettersson som imponerade stort innan skadan och Nielsen som är utlånad till SSK, blir säkerligen att räkna med i a-laget nästa säsong.
Om nu Hävelid skulle lägga av med hockeyn och man ska ha in en ersättare så finns ju några namn i elitserien som är intressanta:
Fredrik Carlsson, en av Melins favoriter i AIK. Defensivt skicklig back, trots sin storlek är han inte speciellt fysisk i sitt spel. Drar på sig väldigt få utvisningar och har radat upp helt dugliga siffror i +/- under sin tid i elitserien. Har -2 denna säsong hos AIK som har -36 i målskillnad. Kontraktet med AIK går ut efter denna säsong.
Robin Jonsson, defensivt skicklig. Ger 110% och spelar med stort hjärta. Har hela 21+ hos Luleå denna säsong, närmsta lagkamrat ligger på +12. Vet inte riktigt hur hans kontrakt är format, men står 12/13+1 hos eliteprospects.
Vad det gäller i forwardsväg så är det desto fler med utgående kontrakt, både Figren & Lindhagen vill jag se som en del av stommen även framöver. Hoppas båda får förlängt.
Almtorp & Goren känns i dagsläget som om vi kan klara oss utan till kommande säsong, sedan talar nog mycket för att både Zacke & Söderberg måste ersättas.
Dennis Rasmussen, Söderberg-light! Inte lika skicklig, men har helt klart potentialen till att bli. Tror han skulle kunna komma in och producera bra ihop med Hjalmarsson & Arla.
Pajen, är förvisso 34 år kommande säsong. Men rutinerad och spelar med ett stort hjärta, ska naturligtvis komma hem till Linköping.
Dick Axelsson, tyckte han var lysande i Färjestad för någon säsong sedan. Inte lika lyckad i vare sig Modo eller Frölunda. Kommer knappast vara ett hett villebråd bland KHL-klubbarna. Behöver inte heller bli speciellt dyr lönemässigt efter de senaste säsongerna, och med rätt personer brevid sig tror jag han kan producera bra med poäng.
Weinhandl - Pajen - Axelsson skulle kunna bli en intressant kedja.
Joakim Hagelin, har inte alls fått lika mycket förtroende i år i de producerande kedjorna i Oskarshamn. I fjol fick han en hel del speltid i PP och likt Karlsson placerade han sig i slottet för störa målvakt. Tror han kan bli en smart 'budget'värvning, duktig defensivt och spelar fysiskt.