Samtidigt.. vi kan inte fokusera för mycket på ålder heller. Givetvis måste truppen föryngras, inget snack om saken. Men ta en trupp som HV:s. Många av deras spelare är knappast purfärska heller, men de kan ändå prestera.
Om vi vänder på steken: är det garanterat att vi lyckas om vi öppnar upp portarna helt för juniorer? I Utopia är svaret på den frågan ett rungande ja. I verkligheten.. är det långt ifrån en säkerhet. Vissa har lyckats med det, andra inte. De som lyckas med det gör det inte pga vilken siffra som står i deras pass, de gör det för att de är så pass bra hockeyspelare att det helt enkelt inte finns en möjlighet att inte inkludera dem i truppen.
Ett klockrent exempel på vad jag menar är Norrena vs. Engstrand. Många av de (självklart inte alla) som vill ha in Engstrand som förstemålvakt hävdar samma sak; Han är ung. Han har framtiden för sig. Väldigt få säger dock att han ska stå för att han är bättre än Norrena. Och det är intressant.. för det är väl förmågan som ska avgöra vem som spelar? Den unge Engstrand hade inte samma talang som Den unge Lundqvist. Den unge Lundqvist spelade bättre än Norrena, och fick därför stå. Engstrand, varken när han var yngre eller nu, har spelat bättre än Norrena (i mitt tycke). Därför är det självklart - han ska inte stå i majoriteten av matcherna.
Det jag tycker är farligt är när det blir "bara-för-att" värvningar/laguttagningar. Där är juniorer som får spela för att de är juniorer ett exempel. Andra exempel är spelare som en gång har varit bra men som dippat (Åkerman, någon?), mediokra spelare som panikvärvas mitt under säsongen (Hartigan) och spelare som får förnyat förtroende/spela vidare trots att de inte förtjänar det (lång jävla lista, men Mange, Hx2 och Albrandt är exempel).
Det är det som har varit Clubens problem i år. Det blir dock lika stor chans att vi får problem om vi drastiskt går åt andra hållet och satsar helhjärtat på ungtuppar. Det är därför viktigt att vi efter säsongens misär ändå inte stirrar oss helt bilda på en siffra i passet. Föryngring måste ske, men det får inte bli för drastiskt.
Nej, det jag eftersöker är snarare:
- Bra mix av åldrar
- Karaktär framför ålder
- Förmåga framför ålder
- Viljan att kämpa före ålder
- Spelare med tydliga roller (oj, så viktigt)
- En tränare som tar dig av isen om du inte gör ditt jobb (oj, så viktigt)
- En trupp som drivs av en tränare vars spelstil passar spelarna (ojojojoj, så viktigt)
Det är många punkter, men det är viktiga punkter. Det är det som måste vara planen, snarare än att kolla vilket år du ploppade ut.