1986 wrote
Jag förstår inte varför folk alltid jämför med unga spelare som är extrema undantag. "Varför spelar inte vi med den här junioren, Brynäs lirade ju med Slifverberg och Järnkrok?", är något jag har sett flera gånger på forumet. På vilket sätt är deras lycka en garanti för att andra unga spelare ska gå in och göra ett (tillräckligt) bra jobb?
Högberg är en stortalang och inte mycket sämre än vad Markström var vid samma ålder, han har potential att bli minst lika bra. Dock gäller det att likt Brynäs våga ta risken, med en av Sveriges bästa juniorverksamheter i nuläget så ser jag det som tjänstefel om man inte vågar utnyttja sig av den.
Vi är inte längre ett topplag som kan förlita oss på de ekonomiska muskler vi hade när en viss Stenbäck finansiera en del köp, vi måste börja utnyttja juniorverksamheten där vi ändå är extremt framgångsrika i nuläget. Det är viktigt för framtiden att man vågar satsa på sina juniorer.
Ser hellre att man ger ungdomarna chansen än att plocka in panikvärvningar av det mer rutinerade slaget. Spelare som Hartigan, Ulmer & Noronen, för att nämna några, var ju panikvärvningar som knappast slog väl ut.