BGW: Nix, jag tycker fortfarande inte att han hoppar in tacklingen.
Sen vill jag poängtera att om vi nu ska införa något slags standardstraff för tackling mot huvudet så ska det inte bara vara solklart exakt vad som gäller för spelarna. Det stora ansvaret faller på domarna. För om de nu missbedömer ett läge och visar ut en spelare för en tackling mot huvudet när det inte är en träff i huvudet så blir det jättekonstigt. Och de gör ju fel. En av höstens stora snackisar var ju Bertilssons (BIF) tackling mot Berglund (LHF). Den bedömdes helt felaktigt som checking to the head. Tacklingen träffade aldrig i huvudet. En duktig charging, absolut. Men inte mer än så. Det mest basala kriteriet för en checking to the head, att man tacklar i huvudet, var alltså inte uppfyllt. Ändå kunde domarna bedöma det som en sådan. Och så länge domarna inte klarar av att på ett korrekt, och konsekvent, sätt sköta sina uppgifter så kommer det aldrig att gå att komma till ett läge där "alla" vet vilka förutsättningar som gäller eftersom dessa förutsättningar är helt olika från match till match.
En mycket enkel illustration av den sinnesrubbade inkonsekvens som råder i bedömningarna i Elitserien är det som hände i Skellefteå i kvarten förra säsongen. SAIK gör 1-2, trodde dom och alla andra. Men domaren dömer bort målet för spelare i målgården. Med lite god vilja hade en SAIK-spelare då 1 cm skridskoskena i på målgårdens linje men var inte i närheten av att störa Norrena i LHC-målet. Strax efteråt gör SAIK mål igen. Denna gång godkänns det trots att en Skellefteåspelare blockerar Norrenas åkbana inne i målgården och därmed omöjliggör en räddning.
En intressant fråga är då: Domarna klarar inte av att konsekvent bedöma en så enkel situation som spelare i målgården. De ser dessutom inte skillnad på en tackling i bröstet och en tackling i huvudet. Hur ska man då kunna klargöra för "alla" vad som gäller?
För formens skull vill jag gärna tillägga att jag inte heller vill se halvt ihjälslagna spelare på isen (jag har tex inte någonstans försvarat Sebastians propp på Kahnberg). Det tycker jag är självklart. Men eftersom folk tidigare tillskrivit mig uppfattningen att jag gärna vill se mord på hockeyrinken så är det väl bäst att påpeka att så inte är fallet.