krycka wroteMen om man bara stirrar på antalet mål och inte ser det som blivit mycket bättre är man något trångsynt tycker jag...
Vad är det som "blivit mycket bättre"? Jag tyckte, i likhet med dig, att försvaret var bra igår. Och det har varit, om inte bra så i alla fall okej hela säsongen.
Jag må vara trångsynt, men att vi i vårt PP lyckas stanna i zon under längre tid i en enskild match tycker inte jag är samma sak som att det "blivit mycket bättre". Vi skapade fortfarande mycket få klara målchanser. Och med klara målchanser så menar jag då lägen som med lite bättre skärpa eller aningens mer flyt med marginalerna lett till mål. Det krävs en del del mer för att jag ska gå med på att det blivit bättre. Inte minst vill jag se att det händer saker i mer än någon enskild match.
Jag tror vi för den här diskussionen utifrån väldigt olika krav. Mina krav är få, men mycket höga. Saker som att kunna öppna upp mittzonen med ett bra förstapass och att slå sarg ut när man hamnar under press har jag inte ens med i min kravlista. Det är inte ett framgångskriterium i min bok, utan helt enkelt en lägsta möjliga skamnivå. Jag tycker alltså inte ens att man lyft sig därifrån till en tillräcklig grundnivå.
Oavsett vad du själv tycker om målskyttets vikt så är det ju lätt att ställa det i relation till försvarsspelet. Dvs, ju färre mål du gör, desto bättre måste ditt försvarsspel vara för att kunna vinna (läs hindra motståndarna från att göra fler mål än dig). I Clubens fall innebära detta att försvarsspelet måste upp i New Jersey-klass på 90-talet sett i ljuset av hur få mål vi gör. Därmed tror jag vi kan vara överens om att målskyttet är en rätt väsentlig del i att "bli bättre"? På de senaste 5 matcherna har vi snitt 1(!) mål framåt på ordinarie tid.
Jag undrar vad många sagt om LHC satt dit två mål i PP och vunnit denna match med exakt samma matchbild...? Hade allt varit bra då plötsligt? Är det bara målen som räknas?
Jag hade varit nöjd med poängen. Hade de "snubblat" in målen (som Hlinka mot Modo, Hlavac mot Växjö) hade jag fortfarande varit lika irriterad. Hade de spelat sönder Luleås box i PP och stänkt dit 2 puckar hade jag varit mer nöjd givetvis.