Jonteman wrote1986: Håller med om det mesta. Det känns konstigt om Säcken inte varit med och fått säga sitt om värvningarna. Dessutom är det svårt att klaga på dem då problemet förra säsongen var offensiven. Då vi har värvat just offensiva spelare nu för att förbättra offensiven.
Inser nu att jag borde ha förtydligat mig.
Värvningarna är såklart viktiga, men man måste också se till stommen när man tillsätter en tränare - se till den truppen man har. Stommen när Säcken kom passade inte hans spelidé - och då är det svårt att värva så att det blir bättre, såvida man inte vill kasta ut en för stor del av truppen och ersätta den med en massa nya ansikten, vilket inte heller är ett speciellt smart val.
Helt sant att vi hade problem med offensiven förra året, helt rätt att vi behövde förstärka där. Men, i årets värvningsfilosofi saknades ändå de där defensiva spelartyperna med fart i grillorna och lite tyngd bakom sig. Toppvärvningarna är offensiva, och av två backar som togs in (där fyra lämnade), så togs en offensiv och en defensiv ut. Ingen som är speciellt känd för sin skridskoåkning.
Sen är det inte de värvade spelarnas förmåga som jag kritiserar (förutom Åkerman, då), det är deras kvalitéer i Säckens spelsystem som jag tvivlar på. Spelare som Albrandt, Söderberg, Hx2 gör ett bra jobb offensivt och stänker in en hel del poäng. Men: jag tror faktiskt att de skulle kunna göra ännu fler, och spela ännu bättre, med ett spelsystem som passade dem.
För, allvarligt talat: Alla som tycker att Hx2 är urtypiska Säcken-spelare räcker upp en hand. Det innebär inte att jag inte vill ha dem här, det innebär att det finns en massa potential i dem som kanske inte kommer ut med Säcken som tränare - tack vare hans spelfilosofi.
Det pratas väldigt sällan om val av tränare i kombination med truppsammansättningen. LHC gör helt rätt som tänker långsiktigt med sina viktigaste spelare, men det är nog dags att tänka på att göra detsamma vad gäller valet av tränare och spelstil.