Sedan kan man väl egentligen dra det ett steg längre om man snackar om att spelarna till och från har misslyckats spelmässigt med Säcken som coach: vems fel är det egentligen?
När han tränade SAIK tog han dom långt, och de spelade riktigt bra hockey. Då hade de en trupp som var (på pappret) mycket sämre än våran, och som ärligt talat inte matchat vår trupp de senaste 5-6 åren. Men, han hade de spelarna som han ville ha. Han hade de spelarna som blomstrade i hans spelsätt. Visst, han hade spets - men han hade inte två kedjor fyllda med det. Däremot hade han genomgående skridskostarka spelare som gav allt i vartenda byte, oavsett om det gällde att ta sig tillbaka till egen zon eller att flyga fram i en kontring. När de dumpade puck så var de både etta och tvåa nere i sargen för att återta den och skapa ett anfall.
LHC har (när Söderberg kommer tillbaka) två kedjor med riktigt bra offensiva kvalitéer. Om Musse spelar i andrakedjan, då har vi Figren i tredje - knappast en spelare som passar in i Säckens filosofi (men han är duktig, tror på honom). Men då har vi också kedjor som inte riktigt passar Säckens hockeyfilosofi. Är det, egentligen, Säckens fel att han har spelare att jobba med som inte passar hans system? Och visst, det är lätt att snacka om att "det är bara att ändra spelstil". Men, i praktiken funkar det inte så. Det är inte många tränare som leker med flera olika system. De flesta har ett, och håller sig till det. Hemlin och company måste ha fattat det innan de bad Säcken ta över Cluben. Ändå är det bara Säcken som får ta skiten. Ingen pratar om de som värvade honom, få pratar om de spelare som inte jobbar tillräckligt. Lite märkligt, egentligen..
Låt oss vara helt ärliga: senast vi hade en tränare vars spelsystem passade spelartruppen, det var Fylle-Janne. Man kan säga vad man vill om Platåtjatet, men vi har inte varit i närheten av final sen dess. Vare sig Lener eller Säcken passar som tränare för Cluben (även om jag inte tänker börja snacka avgång och skit, för han kan mycket väl motbevisa mig ännu).
Säckens hockey går ut på att ha en stark defensiv och därigenom få en stark offensiv. Ändå värvades det offensivt i år (även om jag självklart inte hade bytit ut Calle och Arla mot något) och defensiven var inför säsongen ett stort frågetecken, som ännu inte har rätats ut, utan snarare har förstärkts. Det är fel, både mot Säcken och mot föreningen, att ge honom jobbet om han inte har möjligheten att genomföra sin spelidé.
För jag tror, tyvärr, att chanserna att han ska lyckas med det är rätt små.. och då är felet lika stort hos de som anställde honom.
EDIT: Självklart menar jag inte att Säcken inte har något ansvar, för det är klart som fan att han har det.