Även jag kunde inte se matchen, men utifrån matchstatistiken så kan jag ändå känna att (den stora) anledningen till att vi vunnit två matcher och var nära att vinna den andra bortamatchen inte fanns idag - resultat i powerplay. Idag fick vi sju chanser, och bommade alla. I de tre tidigare matcherna så hade vi ungefär 50% utdelning. Idag har vi 0%. Av sju försök. Det är naturligtvis helt underkänt, och i en match där vi bara förlorar med ett mål så hade det räckt med två mål i PP. Två PP-mål på sju försök, det ska man faktiskt kunna klara av. Åtminstone ett mål ska göras på sju försök utan att man egentligen kan kalla det för godkänt.
Återigen så såg jag inte matchen, men idag visar det sig tydligt att LHC måste göra mål i PP för att kunna gå långt i det här slutspelet - och för den delen gå längre än kvartsfinal. Självklart är det ingen nyhet, det här visste vi redan innan slutspelet började - men idag visar det verkligen med smärtande tydlighet.
Men nu är fördelen vi skaffade i lördags borta med vinden, och LHC måste nu vinna ytterligare en bortamatch på två försök - och definitivt inte förlora hemma, för jag tror ärligt talat inte på tre bortavinster mot SAIK i den här matchserien. Den här matchen var viktig, och LHC tog inte chansen de själva skapade - ironiskt nog, via just power play. Den spelformen som gav oss den möjligheten var också den som fällde möjligheten. Det känns inte tomt, för det är inte över på långa vägar. Vi kan klara av det här. Men fan, så onödigt...