Naturligtvis får det inte gå till på det här sättet. Inte nu, inte förra säsongen, inte säsongen innan det. Det ska fan inte kastas bort, om man förlorar så gör man det inte på det här sättet. Vakna för fan! Det här kan faktiskt avgöra hela slutspelet. Det är dags att börja träna även på den mentala biten. Det inställningsmässiga, att gå in med knutna nävar och gnisslande tänder, att inte bara ge 110% för sig själva, utan även för sina lagkamrater. Träna fokus, koncentration, samspel, laganda.. You name it, we need it.
Men - det känns ändå lite motsägelsefullt att läsa den här matchtråden. Hx2 ska väck och vi behöver fler fysiska spelare, det verkar vara kontentan. Samtidigt gnälls det över att det produceras för lite (vilket i sak naturligtvis är helt rätt). Men så sneglar man över till Silly-tråden, och då jublas det över (eventuella) värvningar som Söderberg, Figren och Arlbrandt.
Förklara gärna det här för mig: Kommer de producera mer poäng och vara "clutch players" såsom Hx2 ska vara? Eller är de speciellt fysiska spelare, i jämförelse med andra?
Jag försvarar givetvis inte att Hx2 har underpresterat den här säsongen. Självfallet inte. De måste, måste, måste producera för att vi ska ha en chans i slutspelet. Om de gör det, då kan det mycket väl bli final/guld. Om inte, så kan det bli respass direkt. Men jag köper inte heller att de bär huvudansvaret för den totala kollapsen i den här matchen och de senaste omgångarna - det gör nämligen hela truppen. Alla. Tränare och spelare. Precis alla.
Så visst, ni kan gott vilja bli av med tjeckerna. Men så här är det i mina ögon: ingen av de ovannämnda (eventuella) värvningarna kommer att producera de siffror som Hx2 är kababla till, inte heller kommer de att vara den fysiska injektion som också behövs. Det är heller inte troligt att Pajen kommer hem till Svedala, det är uteslutet att Tony och Weinis återvänder nästa säsong. Vilka ska vara våra "clutch players" då? Söderberg och Ahlbrant? Det luktar betydligt mer fiasko än vad det gör i år, i så fall.
Och nej, nej och åter nej - juniorerna är inte räddningen den här gången heller.
Och sluta prata om nästa säsong förrän den här säsongen är färdig! Åker vi ut i kvarten i år? Möjligt. Är det klart att det är så? Nej! Folk pratar om att spelarna ska ha inställning, men har samtidigt inga problem med att säga "nu är det färdigt, vi åker ur slutspelet och nästa år spelar vi kvalserien". Men inställning är något som även vi fans ska ha. Det är en sak att såga laget efter några extremt pissiga insatser, det är inget att snacka om. Men hur hjälper vi laget genom att säga att vi inte tror att det finns minsta chans till guld? Att vara orolig är en sak - att vara oresonlig är en annan.
Och orolig, det får man faktiskt vara. Men nu är det läge att också ge stöd, för det är nu spelarna behöver det.