Firsov wroteDär har du helt rätt köttet, viktigt att lotsa in spelare med rötter i föreningen eller iallafall en J18/J20-bakgrund. Det har varit för mycket handelsresande i hockey i föreningen. Många som varit i några år har visat rätt inställning som Pihl, Emmis mm.
Vare sig Pihl (Almtuna) eller Emmis (Tingsryd) har en juniorbakgrund i Linköping, så de har inget med juniorverksamheten att göra. De har hjärta för Cluben, inget snack om saken - men rätt ska vara rätt. Du kan inte göra en jämförelse med juniorer i det fallet.
Firsov wroteAv den anledningen tycker jag att man borde ta hem Junland ( ingen vet ju egentligen varför han gick till FBK, bara rena spekulationer) Tror att han liksom juniorer som ges chansen bär upp tröjan med stolthet.
Vänta nu här.. Du håller med Köttet angående att vi ska ha spelare som är bäst när det verkligen gäller. Att du först och främst kopplar ihop det med juniorer är märkligt. Men märkligast av allt: Är Junland den karaktärsspelaren som Cluben saknar? Är du seriös? Han, om någon, visar väl bristande karaktär. Skulle han bära upp tröjan med stolthet på samma sätt som exempelvis (dina val) Emmis och Pihl? Han, som gav löfte om spel här och sedan pissade på föreningen?
Jodå, folk vet nog varför. Och även om folk inte vet så spelar det ingen roll - han bröt sitt löfte och han "förstår" inte vad problemet är med att folk reagerar. I LHC "hade" han ingen möjlighet att vara förstaback, men det beror inte på Mange, det beror på att han inte har engagemanget nog att jobba 120% för att nå dit. Det märks så tydligt i Färjestad, där han skulle bli en av deras tongivande backar. Hur bra har det gått? Att påstå att Junland har karaktär är som att påstå att Hx2 är elitseriens bästa defensiva forwards, att Ledin alltid står för sina handlingar och aldrig tar ansvar för sina handlingar, att Nyström älskar LHC, att diciplinnämnden tar korrekta beslut, att Thörnberg är en förebild för alla unga hockeyspelare och så vidare. Det är tamejfan helt befängt!
Firsov wroteTa bara Ulmer som ex. vad kan han som inte junior som givits chansen kan ?
Och så vänder vi på det: Är det garanterat att en junior kan/lyckas med det som Ulmer har misslyckats med? Nej.
Jag har skrivit om det här så många gånger att jag egentligen är less på det, men jag förstår mig inte på folk som verkar anse att det är juniorerna som är den här föreningens lösning på alla problem. Jag skulle självklart tycka att det vore kul med fler spelare i truppen som har fått sin hockeyfostran här, inget snack. Jag är verkligen ingen fiende till juniorer. Men jag vägrar att acceptera att de ska få tongivande chanser "bara för att". Ska någon få chansen istället för någon annan, då ska det vara för att de kan prestera minst lika bra/bättre än den spelaren som de ersätter. Det finns absolut ingen garanti att Nermark, eller någon annan, skulle göra det.
Och en annan sak: ska vi satsa mer på juniorer så får folk vackert hålla sin mun stängda när det kommer till målsättningar för säsongen. Ska vi vara ett topplag så kan vi inte förlita oss på juniorer från det egna ledet - alltså, att det är de som ska vara de tongivande i laget.
Firsov wroteJag vet att ett uttalande som att ge Junland kontrakt retar många och att han svikit o.s.v. men jag tror att det är viktigt att spelare som kommit fram genom clubens ungdomsled är viktiga för föreningens hjärta.
Och därför ska vi bortse från allt annat, eftersom han "har spelat här förut"? Pardon my french, men fan heller! Han har inte rätt att bete sig som ett arsle och sen få frikort tillbaka bara för att han fick sin uppfostran här. Hur tycker du att han har visat hjärta för föreningen? Ge gärna exempel, jag är rätt säker på att det finns flertalet motargument på samtliga punkter som du skriver upp vad gäller Junlands Clubenhjärta.
Jag säger snarare tvärtom: Genom att ta tillbaka Junland så säger Cluben följande utåt: "Ni kan göra vad fan ni vill när/om ni representerat Cluben sedan tidigare år, oavsett hur ni än beter er så är ni välkommna tillbaka". Bygger man ett föreningshjärta på det sättet? Nej, man förstör det snarare.