Men samtidigt - vad förväntas? Att vi ska få hit någon på 25 bast som öser in mål och spelar för en spottstyver? Får man hit honom så kan jag lugnt säga att han är en av de bästa tillgängliga just nu (som inte KHL skulle plocka upp, vill säga).
Cheechoo kan göra mål. Någon sa att det är en gåta att han sprättade in 56 kassar i NHL. Det må så vara, men det är fortfarande samma antal. 56 mål. Det är inte dåligt pinkat.
Inte många spelare som är lika bra som när de var yngre, så det är väl naturen som har sin stilla gång. Det innebär väl inte att han är slut när han är 31 år gammal?
Förstå mig rätt nu - jag tycker inte att vi ska göra någon mer värvning alls. Och jag tycker inte att vi ska lägga saftiga pengar på någon om chanserna ändå är jävligt stora att han inte hinner göra någon inverkan (hur bra/dålig spelaren än är). Men samtidigt så blir jag lite förvånad när inte ens en spelare som Cheechoo "duger" som värvning. Då tycker jag inte att mycket annat positivt kan sägas som eventuella andra värvningar heller..
Sedan kan man diskutera hur stor chansning det är att värva honom, som Joppa JL är inte på är det en hej vild chansning. Jag skulle väl snarare säga att vilken (eventuell) värvning man än gör i dagsläget är en stor chansning, sportsligt och/eller ekonomisk.
Vad gäller att pengarna kan sparas till Weinhandel och Mårtensson, som Jonteman föreslog.. För det första så skulle inte pengarna räcka i alla fall för att täcka upp det. För det andra så reagerar jag lite på det du säger med nytändning, vilket är kopplat till motivation. Skulle Weinhandl och Mårtensson komma tillbaka till oss med nytändning om de tvingades tillbaka mot sin vilja nästa säsong? Det är långt ifrån säkert - personligen tror jag inte att det skulle bli så - och då skulle det vara ännu mer riskabelt ekonomiskt (och kanske till och med sportsligt) än om man skulle värva Cheechoo.
Kortfattat: jag köper att folk tycker att han har dalat fruktansvärt, det har han. Han imponerade inte heller senast han var på svensk is. Och jag varken kan eller vill säga att ni har fel, för jag förstår ändå att det är en chansning att ta hit honom. Men alla värvningar nu skulle vara chansningar, och jag tror nog inte att man kan vara positiv till så många lediga spelare på marknaden om man inte är positivt inställd till honom.
Jag tror nog att han skulle tillföra lite. Men inte tillräckligt för att satsa på honom, och jag tycker - som sagt - inte att vi ska värva mer.