Det är omöjligt att vara partisk i det här fallet, faktiskt - Disciplinnämndens beslut är återigen ett pinsamt skämt till beslut.
[*] Det är, för det första, tröttsamt att slagsmål ska generera matchstraff och vidare avstängning i minst en match. Det är helt uppåt väggarna när det blir ännu fler matcher på läktaren. Jag förstår ärligt talat inte varför vi inte kan släppa slagsmålen fria, som i NHL. Vad är folk så rädda för? Nu kan folk åka omkring och speara, hugga och slasha spelare medvetet och fult, men ändå komma undan lindrigare - eller få ett lika hårt straff - som folk som gör upp som män. Det är en viss skillnad på att använda sig av slagsmål för att locka publik (NHL), en helt annan ur en sportslig synvinkel. Släpp skiten fri!
[*] Här kommer det som jag främst blir förbannad för: Att Honken får två matcher är fan pinsamt. Att Hedman får två matcher är fan pinsamt. Att Hedman dessutom får böter medan den som startar slagsmålet (Honken) inte får det.. det är bara märkligt. Vad ska Hedman göra - skita i att försvara sig själv och låta Honken puckla på honom? Nej, han försvarar sig själv och får lida mer för det än vad Honken får. Det är faktiskt inte helt okej, hur mycket jag än avskyr Modo och älskar Cluben. Ur en sportslig synvinkel så är det bara pinsamt.
[*] Hedman får såklart ett saftigare straff för att han är en "återfallsförbrytare". Pinsamt argument, tycker jag. Visst att tacklingen på lillhonk i DIF var farlig och ful, men allvarligt talat - diciplinnämnden hade redan ögonen på honom när han sänkte två spelare med två korrekta, regelrätta och klockrena tacklingar - men det råkade bli två skador av det, varav den ena råkar heta Richard Wallin och spelar i Färjestad. Media bestämmer sig för att stämpla Hedman, och diciplinnämnden vittrar blod och förbereder tärningarna som de använder när de tar beslut.
Diciplinnämnden säger också att beslutet till stor del berodde på att Hedman nyligen var uppe i nämnden.. men, allvarligt talat, va? Om jag skulle ha suttit inne för något, kommit ut och sedan blivit påhoppad av någon - skulle jag då vara en återfallsförbrytare om jag försvarade mig själv?
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Hemläxa, Diciplinnämnden.