Jirpo det såklart man kan förstå en del av analyserna och frågorna men samtidigt, alla verkar rörande överens om att vi har en felaktig självbild, spelare som är bekväma och en dålig träningskultur.
Men när det sen adresserats av föreningen genom olika åtgärder som att sparka Klas och PJ så är det fel. Jag förstår inte riktigt hur de menar? Sanny pratade i podden att PJ minsann jobbat med självbilden. Och Klas var det ju totalhaveri att sparka. Så enligt honom är det varken tränarna eller högsta sportsliga ledningen som felat. Det är inte heller kaptenerna eftersom han pratar om att Fanten har varit så viktig för att öka kravbilden. Stålis kan det ju knappast vara eftersom han är förhållandevis ny. Styrelsen har ju bytts ut en del, så jag undrar vad han menar helt enkelt.
Känns som det återigen är så grunda analyser där man svänger sig med lite luddiga odefinierade begrepp som ”självbild”. I mina ögon är det snarare rätt enkelt. Föreningen har inte haft någon röd tråd de senaste 10 åren. Man har gjort en hel del felrekryteringar på grund av att man saknat den. Man försöker nu åtgärda ett av problemen genom att tillsätta en tillfällig lösning medan man gör en mer grundläggande analys.
För en sportchefs roll i det här läget tror jag det mesta handlar om att ge energi till gruppen och få bort så mycket negativa tankar som möjligt. Det har jag svårt att se är PJ:s styrkor som ledare. Man behöver inte överkomplicera saker och ting.
Och alternativet i dessa erfarna organistation-, verksamhet- och grupputveckling personers mening skulle då vara att göra ingenting..? Strålande. När spelartruppen uttalat att dom inte trivdes med PJ så skulle man inte gjort något.
Det är ju nästan så man får intrycket av att de helt enkelt bara gillar att sparka och klaga på en klubb som har problem. Ungefär som en mobbare på skolgården. En som kastar glåpord åt den utstötte i klassen. Fina människor det där. Kom med en riktig analys, varför inte grundad i lite fakta, istället för metafysiska begrepp som ”självbild”.