Sjöbba 2024-2025 40 P efter 32 matcher 54 P 2023-2024 efter 32 matcher
Poängsnittet dras ner på grund av den dåliga starten. Det är progressionen från den dåliga starten tills nu som är intressant. Jämför vi förra årets prestationer och hur det såg ut på isen med årets, så är skillnaden stor. Då blev vi istället sämre ju längre säsongen pågick.
@alfie #p629303 Vi ligger topp 6 de senaste 30 matcherna, absolut, men det sammanfaller också med att Igna har kommit in i formen och räddat långt över vårt xGA. Det är samtidigt inte någon självklar topp 6-placering. Även i den tabellen är det bara några få poäng ner till ingenmansland, precis som det just nu är tre poäng upp till topp 6.
Iggy har varit bra, men inte så överlägsen att hela lagets förbättring kan tillskrivas honom. Han har bara vunnit två fler matcher än Muren på fler spelade matcher och de har liknande räddningsprocent. Sen måste du ha målvakter som räddar puckar i den här ligan. Har du inte det så spelar det ingen roll hur bra du är framåt.
Enligt de underliggande siffrorna är vi ett mittenlag den senaste tiden. Det är en tydlig förbättring jämfört med de första 10–15 omgångarna. Man behöver dock inte stirra sig blind på underliggande siffror när det räcker med att titta på hur spelet ser ut på isen. Vi har ett försvarsspel som är klasser bättre än under både Jonsson, Bert och Östman. Det måste börja där, och sedan får vi utveckla anfallsspelet framöver, även om jag tycker att vi har tagit uppenbara steg där på sistone.
Med det sagt finns det massor att förbättra, men så länge vi blir “lite bättre varje dag” känner jag mig lugn och hoppfull.