Stör mig på tendensen för typ alla experter att nästan alltid anta den mest skeptiska och cyniska synvinkeln på LHC:s spel eller form. Finns undantag, och visst har vissa faktiskt gett oss lite cred ibland men ändå. De nämner sällan att vi ändå tagit poäng i en rätt bra takt under en hyfsat lång tid, oavsett kvalitet på spelet. När Rögle hade usel form nyligen var de “hårt skadedrabbade”, det har vad jag sett inte nämnts lika tydligt i vårt fall där vi haft en liknande situation med många borta men ändå haft bättre resultat än RBK under den perioden innan de kom igång igen. Det brukar fortfarande låta som att vi sprattlar till en match då och då och tar några poäng, men faktum är att trots varierande nivå på spelet tar vi poäng i en takt som är riktigt bra ändå. De älskar att nämna att vi är sämsta hemmalag, och det är sant, men hade starten varit bara medelmåttig eller sådär hade vi inte legat sist där heller. Ändå vunnit fem av de senaste sju hemmamatcherna!
Ser det inte t.ex i deras nuvarande hype och hyllningskör om Malmö, som trots allt hade en ännu uslare period när de förlorade åtta raka och tog noll poäng. De både gick in i och tog sig ur den svackan lite tidigare än vad vi gjorde vår förlustsvit. Hade deras start varit lite sämre (torskade “bara” två raka i början jämfört med fyra för oss, och vann fem i rad kontra fyra) så hade de kanske haft samma form nu, men inte legat så högt upp utan tampats om plats 6-10 med halva ligan nu. Malmö har varit bättre än oss totalt sett (och de har inte samma dippar som vi haft längre), men samtidigt har vi plockat poäng i en takt som inte är så långt bakom sedan början av november. De har haft grymma målvaktsinsatser, sjuk utdelning inte minst i powerplay för att luta sig tillbaka på de också.
Så! Nu har jag skrivit av mig. 😆