Lejon-Fantasten
9. Linköping
Linköping har drabbats av lågsäsongens största smäll, när (i mitt tycke i alla fall) lämnade för spel hela ligans MVP lämnade för NHL. Det slog ju ner som en bomb när LHC kommunicerade att Marcus Högberg kommer lämna, kort efter att han skrivit på ett nytt kontrakt med Cluben.
Med Högberg i storform var LHC till och med ett topp sex-lag, men ser vi till de underliggande siffrorna var man i ganska stor utsträckning ett bottenlag. Det är därför jag flyttar ned dem till en niondeplats i tabellen. Jag tycker de har ett för bra lag för att på allvar dras in i bottenstriden, även utan Högberg, men hans frånvaro gör att jag ser dem som ett åttondelsfinallag snarare än ett kvartsfinallag. Det säger jag även fast jag tror på Jesper Myrenberg, och faktiskt genuint tror att han är redo att stå åtminstone hälften av matcherna i SHL.
LHC har värvat två backar (Erik Norén och Rasmus Rissanen) och fyra forwards i form av Oscar Lawner, Nick Shore, Johan Johnsson och Adam Hofbauer. De flesta är beprövade i SHL, och det känns som “low risk - okey reward”-värvningar, rakt av. På utespelarsidan kommer man ha ett lag som är fullt jämförbart med det man hade förra säsongen. Nu handlar det om att pricka rätt på de sista pusselbitarna, där målvaktsposten blir den viktigaste att lösa. Prickar de rätt där så kommer LHC återigen kunna utmana om en topp sex-placering. De har trots allt en bra stomme.