LaumannBingo Jag håller med dig i sakfrågan. Tränarna och sportchefen har olika ansvarsområden. Men jag ser ingen anledning att dra några större slutsatser enbart utifrån att Jakobsson är den som har kommunicerat valet av kaptensrollerna.

Utan kontext och insyn bakom kulisserna så säger det absolut ingenting om situationen. Vi vet inte hur snacket har gått, vilken relation och kemi Jakobsson har med tränarna eller spelarna. Det är knappast ovanligt att en sportchef kommunicerar liknande saker.

Babba

Väldigt roligt med tanke på diskussionen om loggan för några veckor sedan

Taylor Leier i precis färsk video på LHC:s FB om målsättningar för säsongen:

“Playoffs and be a main contributor to the team”

Abstinensen är påtaglig när man går igång på en rätt självklar mening.

Hockeytröjan Det jag gillade var att det inte var massa floskler och förklaringar runt. Han fick en fråga och sade att förväntningarna för laget var slutspel och förväntningarna på sig själv var att vara en av de ledande spelarna. Det om något var väl lite uppfriskande.

alfie Ett klipp mer i din smak kanske. Fantenberg får ranka dessa klyschor som dyker upp varje år. Man har tränat mer än någonsin, siktar på slutspel och framförallt ska man åka mer skridskor..

Metallica hehe, don’t get me wrong. Leier kan säkert göra succé. Är bara färdig med att gå igång på och analysera vad spelare säger på försäsongen om det inte är ren fakta t ex om hur man tränar.

Matteau, James Wright, Gibbons mfl sa säkert superbra och lovande saker i augusti också.

Vi har för vana att gnälla lite på Corren men de ska ha också ha cred, jäkligt fint att de följer med till Gotland för andra året i rad och håller oss uppdaterade med allting. Uppskattas!

Nils här tycker vi helt olika, vilket är bra för diskussionen såklart. Jag delar @exile82 åsikt. Sportchefen ska i samråd med HC och tränarstaben i lämplig utsträckning leta och kontraktera spelare utifrån den idé om lagets spel, mål och ambitioner som den sportsliga ledningen gemensamt fastställer. När väl laget är satt ska sportchefen hålla tassarna borta ur syltburken avseende lagets träning och matchspel, det är helt HC roll att omsätta i praktiken. Precis på samma sätt som en VD i näringslivet ska ge sina DUC full frihet driva sina affärsområden/avdelningar i enlighet med överenskommen plan för företaget. Går det käpprätt åt helsike får sportchefen ta det med HC och i förekommande fall entlediga. Men springa i omklädningsrummet och ge direktiv ska SC ge f** i! Det värsta som finns, oavsett vad man pysslar med är otydliga roller och ansvar.

Sillen Precis på samma sätt som en VD i näringslivet ska ge sina DUC full frihet driva sina affärsområden/avdelningar i enlighet med överenskommen plan för företaget. Går det käpprätt åt helsike får sportchefen ta det med HC och i förekommande fall entlediga. Men springa i omklädningsrummet och ge dire

Det här var bland annat det som jag avsåg men valde inte att skriva det med risk att komma från ämnet. Finns inget som skapar mer förvirring i arbetslivet än när min chefs chef springer och berättar för mina underställda hur de ska lösa saker och ting bör vi redan har kommit överens om det. Kan vara långsökt om man inte sitter i en sån verksamhet.

Men du slår huvudet på spiken. Tydliga roller, och våga delegera och ge ansvar. Skulle Östman inte ta sitt ansvar så är det en annan femma, men då har vi potentiellt sett ett annat, och större problem

Sillen Givetvis så ska PJ hålla sig ájour med vad som händer på plan och i träningarna, och han ska ha kontinuerlig samarbete med tränarstaben. Det är inte meningen att han ska skälla ut tränarna eller spelarna i omklädningsrummet, vill han förändra något så ska han prata i enrum med huvudtränaren. Men för den delen så är sportchefen en del av teamet som ska ta LHC till högre mål, så nog tycker jag att han ska vara involverad i vad som händer under seriens gång. Sportchefen får gärna vara i omklädningsrummet inte för att skälla, men för att peppa spelarna.

Jag ser sportchefen som chefen över tränarstaben, och nog ska han ha det sista ordet om det blir meningsskillnader. En bra chef ska ju kunna leda utan att påpeka obetydliga saker, men de berörda ska veta att de alltid kan vända sig till honom om det behövs. Men en kontinuerlig dialog mellan sportchefen och huvudtränaren är ju önskvärd.

Nils Men en kontinuerlig dialog mellan sportchefen och huvudtränaren är ju önskvärd.

Det är ingen som motsäger dig här!

Nils men de berörda ska veta att de alltid kan vända sig till honom om det behövs

Exakt, det är så jag hoppas att det fungerar. Men jag ser inte att sportchefen har en naturlig plats i tränarteamets omklädningsrum när det ska diskuteras detaljer i spelet, vem som spelar med vem etc. Det mandatet måste Östman med kollegor äga.

Metallica jättebra med video och kul att Bystedt/Wagner har med sina katter 😉

Det jag reagerade på är att det endast är en video, varför pratar inte den som gör videon? Tex dag 1 nu är vi på väg, några ord från spelarna om tex deras förväntningar. Det känns som basic..

Metallica Såja, f-n vad bra. Nu snackar vi. Spontant och avslappnat. Det behöver inte vara något avancerat. Jag glor hellre på ett gäng hockeyspelare som lirar plump på en färja än senaste Mission Impossible (som förvörigt var skitbra).

East Kan delvis hålla med dig. Samtidigt vet jag redan var de befinner sig och vad spelarna heter liksom. Kan vara skönt att bara få vara en fluga på väggen, bakom kulisserna. Utan massor stela utläggningar.

Vill ha mer sånt här iaf.

• East svarade på detta.

Metallica absolut men det kan göras mer intressant och det är som jag skrev väldigt basic. Nu ska vi inte jämföra med NHL men räcker i alla fall att titta på de andra SHL lagen.

Det är bara att konstatera att det blivit otroligt dåligt sedan Gustav lämnade, alldeles för amatörmässigt och vi kan kräva mer!