danme wroteAtt anse att det är ett "jippo som inte betyder något" och att därför välja att stanna hemma har man givetvis all rätt att göra. Jag gissar att det är samma folk som stannade hemma förra året också när CHL-matcherna gick av stapeln?!? För det är ju bara riktiga tävlingsmatcher som betyder något... :roll: (eller ska vi säga elitserien?)
Du har fel i mitt fall. CHL var en kupp som ju verkligen var tävling. Klart intressant. Om sen matchen hemma mot Zürich var särskilt sevärd ur ett LHC-perspektiv är ju en annan sak... 8)
Ndur
Det finns säkert en del indirekta vinster att göra, absolut. Men jag menar med bestämdhet att det inte är värt den ekonomiska risken, vare sig i det långa eller korta perspektivet. Jag ska gärna förklara varför.
Nu minns jag inte exakt, men jag har för mig att LHC vid bokslut (=årsmötet) hade någonstans kring 3,5 miljoner i eget kapital. Detta efter att säsongen gick med förlust kring 5 miljoner. Då väljer man att hosta upp runt 2 miljoner, dvs mer än hälften av det egna kapitalet, för en jippomatch... Och självklart riskerar man inte hela summan, för publik kommer det givetvis. Men nu ser det alltså ut som att förlusten blir en halv miljon, det kom visst inte ens 5000 betalande! Denna halva miljon utgör dryga 14% av hela det egna kapitalet i föreningen. Jämför med Färjestad, som iofs säkert fick betala mer, men också har ett eget kapital i storleksordningen 70 miljoner...
Men LHC nu då... Efter att halvmiljonen är borta så återstår 3 miljoner i eget kapital. I ett worst case-scenario blir ett par nyckelspelare skadade och säsongen slutar lika illa som förra året. Då lär förlusten bli ganska rejäl, och käka ett jättehål i Clubens plånbok. Något som sätter Elitlicensen på spel.
Så nej, jag anser inte att jag ser det kortsiktigt.