http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_987467.svd
Kunde inte låta bli att maila honom... :x
Hej Jan,
Satt vid frukostbordet och läste din krönika imorse om â€miljonbygget LHCâ€. För mig som inflyttad Stockholmare (med rötter i Östergötland) är det förstås omöjligt att inte reagera på ditt resonemang.
Missförstå mig inte, det är kul att Djurgården tagit sig till slutspel och jag tror att det är positivt för hela hockeysverige att Stockholm finns på hockeykartan.
LHC har inga långa traditioner och där har du naturligtvis rätt. Det känns dock lite trist/olyckligt att experterna verkar ha gett något slags patent till anrika klubbar som Dif, Brynäs, Leksand på att vara just anrika och lite â€finare†än andra svenska klubbar. Anorna verkar vara viktigare än det som presteras på och vid sidan av isen? Leksand spelar i Allsvenskan, Brynäs var sämst i elitserien och Djurgården har missat slutspel under många år. Tiderna förändras och det gäller naturligtvis att inte leva på gamla meriter.
LHC´s stomme består av inköpta spelare, det är riktigt. Men det är lite synd att Du missar det kanske viktigaste. Hur ser det ut bakom elitlaget? Jo â€miljonbygget LHC†har de senaste åren presterat något som verkar ha gått experterna helt förbi. LHC J20 blev Svenska Mästare 2006. LHC J20 kom på tredje plats 2007 i SM. LHC J20 spelar nu kvartsfinal mot anrika Leksand. Ã…terväxten är således god och om ytterligare några år finns goda chanser att ha betydligt fler egna produkter i elitlaget. I Din krönika berörs inte detta vilket jag tycker är lite konstigt…
Reglerna är enkla, alla lag kan köpa och kontraktera hur många spelare som helst som inte kommer från de egna leden. Djurgården kan inte göra detta av en enkel anledning. Föreningen har för dålig ekonomi. Kanske kan det i en krönika vara på sin plats att belysa det faktum att Djurgården har misslyckats attrahera stockholmspubliken. Man har dåligt med publik och inte tillräckligt med sponsorintäkter. Vad beror det på? Jo klubben är delvis misskött. Kanske är det läge att skriva några rader om detta?
Du skriver att Djurgården har 14 Stockholmsspelare i laget. Sant, men bäst före datum har passerat på ganska många av dessa. Hur ser återväxten ut? Sen är det kanske inte så konstigt att truppen kan bestå av procentuellt sett flera egna produkter i Stockholm då underlaget för rekrytering är något större än i en stad som Linköping med dryga 130 000 invånare?
Lite mer nyanserad rapportering tack.
Tack för ordet.