Sportbladets experter diskuterar Clubens satsning.
Dags för en SHL-panel igen.
Och det här gången fokuserar vi enbart på silly season.
Vi ställde fem frågor till fem av våra rosa hockeyprofiler.
Här är deras svar.
https://www.aftonbladet.se/a/8mykod?refpartner=link_copy_app_share
KOPIERA LÄNK
✓ MATS WENNERHOLM:
1) Vi måste ju börja med Linköpings storsatsning. De har plockat in backtalangen Filip Berglund, ett par finländare med fina meriter (Petteri Nikkilä och Oula Palve) och vann budgivningen om centern Markus Ljungh. Vad har managern Niklas Persson att locka med – och hur långt kan det här laget nå i vinter?
– Ja, vad Niklas Persson har att locka med är väl ingen hemlighet i dagens hockey. Det är checkhäftet som brukar vara utslagsgivande i slutändan. Mer pengar till spelarna, mer i procent till deras agenter. Å andra sidan är Linköping lockande med tanke på bottenkänningen de tre senaste säsongerna. Det kan egentligen bara gå åt ett håll. De hade inget dåligt lag senast heller, men på något sätt gick det snett än, men visade potentialen andra halvan av säsongen. Jag har svårt att se att Cluben blir ett bottenlag för fjärde året i rad, då tränaren Bert Robertsson har ett av SHL:s bästa material att jobba med. Det här laget ska kvala in som topp sex sett till laguppställningen. Det är ett minimikrav i mina ögon.
2) En massa nyförvärv har dansat in under våren. Bästa värvningen…och vem sätter du floppvarning på? Motivera!
– Den här frågan har jag fått förr. Då svarade jag att Linus Klasen i Luleå är bästa värvningen, då han har mest lyskraft och är det största namnet ute i stugorna. En attraktion även på bortaplan. Det står jag fast vid. Samtidigt är han största floppvarningen tillsammans med Örebros målvakt Jhonas Enroth.. Du måste ha enormt höga förväntningar på dig för att kunna bli en flopp och Klasen och Enroth uppfyller de kriterierna med råge. Jag hoppas på succé, men fruktar att den av de två blir en flopp när allt ska sammanfattas. Inga har sådant tryck på sig.
3) …och nästa uppgift: ta ut en din drömfemma (en mv, två backar, tre forwards) när det gäller nyförvärv.
– Målvakt: Jonas Gustafsson, Rögle Backar: Oliver och Markus Lauridsen, Malmö. Forwards: Linus Klasen, Luleå, Anton Wedin, HV71, Markus Ljungh, Linköping. Jag kör på säkra kort som jag sett spela. Alla nya kanadensare och finländare har jag inte tillräcklig koll på och historien har lärt mig att det kan slå åt alla håll. Ta bara Rögles Kodie Curran, vem trodde på honom när han kom från norska Storhamar? Men alla forwards är ju etablerade namn och bröderna Lauridsen är starka som en Gammeldansk. Malmö har ju blivit lite av ”Band of Brothers” inför nästa säsong, nu när även tvillingarna Westerholm är tillbaka. Ska bli intressant att följa.
4) Djurgården är försiktiga hittills, och det kan ju bli så att sportchefen Jocke Eriksson tvingas välja mellan veteranerna Dick Axelsson och Patrik ”Bulan” Berglund. Om de bara finns plats för en stjärna rent ekonomiskt – vem skulle du välja och varför?
– Ja, Djurgården verkar ha tomt i både skafferiet och på bankkontot. Men skulle jag tvingas välja skulle jag ta Berglund. Han var ändå fullt godkänd första säsongen efter svårigheterna han haft. Mot den bakgrunden var det en stark comeback. Och hans 717 NHL-matcher är inget man fnyser åt. Jag tror han kan växa en hel del en säsong två. Han är trots allt bara 31 och en lågmilare i sammanhanget. Är han motiverad skulle jag ta Patrik. Dick Axelsson är en artist, en lirare och publikfavorit. Jag har alltid gillat honom. Men han har tillräcklig talang för att bygga en framtid på annat håll. Varför inte inom media, där han fuskat lite tidigare. Han är underhållande även vid sidan av isen.
5) Till sist, vi måste ju se i spåkulan. Mot våren 2021. Som det ser ut just nu – vilka två lag möts i SM-finalen och vilka två lag möts i jumbofinalen för att kvala sig kvar i SHL?
– Luleå-Frölunda i final. Jag håller fast vid det, trots att HV71 börjar se ruskigt starka ut. I botten? Ja, i det här läget är jag inne på samma bottenduo som i fjol. Leksand och Oskarshamn. Tidigare hade jag Malmö, Linköping och Brynäs som kandidater, men jag tycker att de har seglat ifrån. Kapprustningen lär fortsätta, då alla vill undvika de där två sista platserna nu då ett lag garanterat flyttas ner.
✓ MARCUS LEIFBY:
1) Vi måste ju börja med Linköpings storsatsning. De har plockat in backtalangen Filip Berglund, ett par finländare med fina meriter (Petteri Nikkilä och Oula Palve) och vann budgivningen om centern Markus Ljungh. Vad har managern Niklas Persson att locka med – och hur långt kan det här laget nå i vinter?
– Pantent på fungerande Corona-vaccin? Det verkar inte finnas någon oro i Linköping om och kring att allt kommer att puttra på som vanligt i svensk ishockey till hösten. Jag hoppas slippa höra jämmer om ekonomin från Linköping på ett tag. I övrigt tror jag att Niklas Persson och Bert Robertsson kan vara ganska övertygande och bra på att sälja in ”sin idé” om de bara får chansen.
2) En massa nyförvärv har dansat in under våren. Bästa värvningen…och vem sätter du floppvarning på? Motivera!
– Som vanligt har en radda hockeyinfanterister bytt armé, några är bra, några kommer att floppa, men en bra värvning för mig är en värvning som också känns, och den enda värvningen som gör att det sjunger till i bröstkorget är att Linus Klasen flyttar hem. Flopp? Joe Cannata.
3) …och nästa uppgift: ta ut en din drömfemma (en mv, två backar, tre forwards) när det gäller nyförvärv.
– Arvid Söderblom – Mattias Norlinder, Brian Cooper – Emil Forslund, Jonathan Johnson, Adam Tambellini.
4) Djurgården är försiktiga hittills, och det kan ju bli så att sportchefen Jocke Eriksson tvingas välja mellan veteranerna Dick Axelsson och Patrik ”Bulan” Berglund. Om de bara finns plats för en stjärna rent ekonomiskt – vem skulle du välja och varför?
– Dick ”Tracy” Axelsson. Det syntes tydligt hur jäkla bra han var, och vilken nytta han gjorde, när han trillade in sent ifjol, så det kanske är lika bra att låta honom göra det på nytt. Dick är en sådan spelare jag kan sitta och speja på en hel match utan att tröttna. Han glider runt, söker ytor, puck och motståndare, smårappar, drar, petar och retas. Det händer alltid någonting, trots att det ofta ser ut som att det inte händer någonting.
5) Till sist, vi måste ju se i spåkulan. Mot våren 2021. Som det ser ut just nu – vilka två lag möts i SM-finalen och vilka två lag möts i jumbofinalen för att kvala sig kvar i SHL?
– Luleå-Frölunda i final, Oskarshamn-Leksand i ”final”.
✓ TOMAS ROS:
– Linköping är ett attraktivt område att bo i. Finns fina möjligheter till jobb efter karriären och familjerna trivs ofta väldigt bra i närområdet. Sedan måste Linköping HC bli bättre och man har valt att göra en minisatsning på att värva meriterat och med rätt karaktär. Linköping kommer inte vinna SM-guld 2021, det har jag svårt att se. Men man kommer konkurrera om en plats i slutspelet och kanske till och med om en topp sex-plats.
– Markus Ljungh ser jag som en mycket bra värvning. Visst, han kostade en del, men han kan spela i SHL i kanske sju-åtta år till och kommer att leverera. För mig är Ljungh en drömspelare i SHL och eftersom han redan gjort ett äventyr utomlands finns det en liten risk att han drar iväg igen.
– Flopp är svår. Egentligen är det bara spelare med stora förväntningar på sig som kan floppa. Typ Linus Klasen. SHL har värvat in friskt från finska ligan. Och har man gjort 40 poäng i Liiga är det inte alls säkert att man gör 40 poäng i SHL. Snarare brukar det stanna på cirka 20 poäng. Så någon av alla de finska importerna tror jag kommer floppa.
– Jhonas Enroth
Oliver Lauridsen, Mattias Norlinder
Anton Wedin–Markus Ljungh–Jan Mursak
– Det blir nog den gode Dick. Han förändrade Djurgården när han gjorde comeback i vintras. I sina bästa stunder är han kanske SHLs bäste spelare i anfallszonen.
Oskarshamn och Leksand tror jag får det svårt att ta sig förbi det där kvalstrecket. Det tar tid att bygga ett SHL-lag. Kanske upp emot fem år.
Jag tror Frölunda och Luleå möts i finalen. Luleå har inte tappat så mycket och fyllt på smart. Frölunda tycker jag har ett kanonlag, även fast Ryan Lasch lämnar klubben.
✓ HANS ABRAHAMSSON:
– Klart att det till stor del, åtminstone med Ljungh och de två finländarna, handlar om pengar. Så funkar branschen, vilket inte är någon nyhet. Vidare vet vi sedan tidigare att Niklas Persson är verbalt skicklig och har säkert lyckats marknadsföra Linköpings vision på ett bra sätt, sånt ska heller inte underskattas. Hur långt det räcker? Addera ett par ytterforwards för de två första kedjorna och jag ser ett lag som kan vara med och hugga på topp 6.
– ”Bästa” är alltid svårt, det finns en rad parametrar att ta hänsyn till, inte minst lön. Men jag är i alla fall glad att Linus Klasen är tillbaka i SHL och jag hoppas verkligen han ger alla tvivlare svar på tal och går in och är en den attraktion som ligan behöver.
– I dessa coronatider väljer jag att tänka ekonomiskt och plockar ut sex spelare som jag tycker är extremt prisvärda. Arvid Söderblom – Mattias Norlinder, Tom Hedberg – Fredrik Forsberg, Jacob Peterson, Jonathan Johnson.
Det blev två centrar där på slutet, men så får det bli.
– Om vi utgår från att Jacob Josefson blir kvar (inte helt klart när detta skrivs) skulle jag gå på Axelsson. Dels för att behovet av en renodlad ytterforward är större, dels för att Axelsson (på SHL-is) har en större uppsida.
– Att tippa sånt innan transferfönstret stänger den 15 februari är svårt. Att göra det redan nu är snudd på oseriöst, men okej då. Luleå–Frölunda möts i SM-final och Oskarshamn–Malmö möts i jumbofinalen.
✓ MATTIAS KARLSSON:
– Det har varit oförtjänt skitsnack kring Linköping i övriga landet. Bert Robertsson och Niklas ”Pajen” Persson har energi och hängivenhet, det finns en hunger och strävan uppåt i truppen, det är en häftig arena och det är ofta bra tryck på hemmapubliken. Jag längtar efter att åka ut på slätten i september och se de här nya spelarna plus tidigare favoriter som Broc Little, Andrew Gordon och Jonas Junland. Linköping är långt ifrån något självklart lag i topp sex, men östgötarna kan börja utmana i höjd med det strecket igen.
– Den som definitivt kommer att betyda mest för sin klubb är Jhonas Enroth i Örebro, det kommer att vara ligans främsta målvakt. När stockholmaren inte har gjort en längre säsong i Sverige sedan 2007/2008 med Södertälje i högsta serien känns det som många trots allt inte riktigt har koll på hur bra han egentligen är. Han imponerade stort i de tolv matcherna han gjorde för Örebro säsongen 2018/2019 med sina kvicka reflexer, hans rörlighet, den där snabba plockhansken och sin vinnarinstinkt. Den här säsongen i vitryska bottenlaget Dinamo Minsk blev han uttagen till all star-matchen i KHL. Med ett kontrakt över tre säsonger ser Örebro ut att för första gången få lite kontinuitet på målvaktsposten sedan Julius Hudacek, och Jhonas Enroth är en keeper som är van att spela många matcher. När det gäller floppar så tror jag att spelare kommer fortsätta att åka ut och in i Oskarshamn under säsongen.
– Jhonas Enroth (Örebro) – Mattias Norlinder (Frölunda), Oliver Lauridsen (Malmö) – Linus Klasen (Luleå), Markus Ljungh (Linköping), Anton Wedin (HV71). Enroth för den internationella toppnivån och den snabba plocken, Norlinder för potentialen att bli en världsback och de offensiva kvaliteterna, storebror Lauridsen för den fysiska tyngden och rollen som general i det svenskdanska laget (sex danskar), Klasen för underhällningsvärdet som han bidrar med till i hela ligan och behovet av hans kreativitet i laget, Ljungh för bevisad poängproduktion över löpande säsonger och den mångåriga SHL-rutinen, Wedin för den välbehövliga farten han bidrar med i laget och utvecklingspotentialen i den här omgivningen.
– Herregud, det måste vara det svåraste valet mellan två alternativ jag har ställts för i hela mitt ganska långa liv. Det skulle vara oerhört fegt att säga att jag vill ha båda två och att jag tror att båda två i slutändan blir kvar i huvudstadsklubben, men nu har jag typ redan sagt det. Så nu tvingas jag väl ändå ta ställning då ... vad fan ... under pistolhot då ... Dick Axelsson. Trots allt var passningsgeniet allra bäst av de båda SHL-stjärnorna förra säsongen. Patrik ”Bulan” Berglund får göra Västerås-polaren Markus Ljungh sällskap i Linköping, om Niklas ”Pajen” Persson mot all förmodan skulle hitta ett endaste mynt i något gömsle i plånboken. För övrigt tycker jag att Djurgården satsar klokt, omsorgsfullt och nytänkande.
– Frölunda–Luleå respektive Oskarshamn–Malmö. Frölunda slutade sjua förra säsongen, trots den svajiga avslutningen höll jag dem hela vägen som bästa laget och SM-guldfavorit – även om spelare som Ryan Lasch, Rhett Rakhshani och Samuel Fagemo försvinner har västkustlaget förstärkt starkt och vettigt. Luleå överraskade verkligen på mig förra säsongen, även om det försvinner talanger så finns nyförvärv som Linus Klasen och Victor Berglund. Oskarshamn har fortsatt enorm omsättning i truppen och trots att det finns några spännande spelare från hockeyallsvenskan så är det mycket som känns osäkert, Malmö gör det övertygande när det gäller förstärkningar och på isen efter sina resurser men risken är stor att vårt sydligaste lag utan Fredrik Händemark kommer att få det tungt.