Bergsten, Corren, 200109
[size=150]”Det struntar jag fullständigt i”[/size]
Streckmöte eller skräckmöte? ”Vi måste lära oss att vinna sådana matcher”, säger LHC-forwarden Olle Lycksell.
Två matcher på tre dagar – som kan avgöra mycket för Linköping HC. Efter avklarad träning och lunch rullade LHC-bussen på onsdagen mot Leksand för en av säsongens hittills viktigaste matcher. Det kan bli fem poängs differens till Leksand – men det kan också bli platsbyte och att LHC hamnar under kvalstrecket.
På lördag väntar sedan hemmamöte med en annan bottenkonkurrent (Brynäs).
– Om vi ska hänga med uppåt är det två väldigt viktiga matcher. Alla är medvetna om läget, säger Olle Lycksell.
Kul att spela sådana matcher? Eller mest jobbigt?
– Det hade varit skönare att spela om förstaplatsen, men klart att det är kul spela matcher som betyder mycket. Det är sådana matcher som vi måste lära oss att vinna. Så jag skulle säga att det är ganska kul ändå.
Bert Robertsson, tränaren, är inne på samma linje.
Han säger:
– Du såg sista övningen på träningen nu. Någon som blir förbannad, någon som blir glad…hockey ska vara där. Det ska inte vara krystat eller att man håller igen på saker och ting. Det är vår utmaning. Att gilla läget och verkligen köra.
Lätt att säga, svårare att göra.
– Absolut. Vi kan inte ha tabelläget som ett ok att gå och bära på. Vi kan inte bry oss om att en journalist skriver att vi inte är tillräckligt bra eller att motståndarna tycker att de förtjänar att vinna matcher. Det struntar jag fullständigt i. Det ska vara roligt att spela. Till och från har vi släppt loss det vi har och då har det sett riktigt bra ut. Emellanåt har det varit tvärtom där vi hållit igen och då har vi fått problem direkt.
Betyder det att det taktiska snacket snackas?
--Det är en svår balansgång, det där. Hur nitisk ska man vara med detaljer? Samtidigt kan vi inte ha fem spelare på isen som har olika kartor och kompasser, säger Robertsson.
Det har knappast undgått någon att det varit en oväntat tuff hockeyhöst i Linköping och även om Olle Lycksell är en av dem som spelat till sig godkänt har han varit som laget. Upp och ned. 14 poäng är poängfacit så här långt – och 20-åringen dominerade stort när LHC tog sin hittills enda trepoängare på bortais. Mot just Leksand 12 oktober.
– Det var en kul match. Jag får försöka att åka upp och göra samma sak. Man går in i hallen med ett leende och en skön känsla. Formen har känts ganska på slutet, säger han.
Några mer diskussioner om nästa säsong?
– Nja, vi har legat lågt där. Först av allt måste vi lägga fokus på här och nu.