Per Bergsten. Corren, 191210
[size=150]"Svårt att sätta ord på hur viktig han är"[/size]
Sista säsongen med gänget – och Sebastian Karlsson hyllas av Bert Robertsson. "Svårt att sätta ord på hur viktig han är", säger LHC-tränaren.
På måndagskvällen kunde Sporten avslöja att det redan nu är klart att det inte blir någon fortsättning för Sebastian Karlsson i LHC-tröjan.
Efter elva år.
Dagen efter var han som vanligt tillbaka i Saab arena och efter avklarad träning fick han många lovord av Bert Robertsson.
– En fantastisk människa. . .jag har en jätterespekt för honom både som person och hockeyspelare, säger han.
Vad betyder han?
– Mycket. Han är kanske inte den som får mest istid och får vara inne i glamorösa lägen, men han gör väldigt mycket av det han får. Det är imponerande att under så många år ha varit så lojal på många sätt och vis. Det är svårt att sätta ord på hur viktig han är.
Kan det vara lätt att underskatta betydelsen av en sådan spelare?
– Nej, det tycker jag inte.
Inte för dig, men för andra?
– Folk i allmänhet har nog också sett vad han bidrar med. Majoriteten har garanterat samma uppfattning som jag.
Hade du samma uppfattning när du stod i motståndarbåset?
– Tidigare har jag nog mest sett honom som energiknippe och retsticka. Du kanske inte ser den fulla storheten förrän du kliver in i omklädningsrummet och ser vad han gör varje dag, med att ta hand om spelare och annat. Det är naturligt att bilden förändras något när man kommer nära en person.
Av de spelare som saknades på tisdagspasset är Jonas Holös iväg med norska landslaget, Dan Pettersson är utlånad till Västervik, Adam Helewka vilar efter en lättare skada och Anton Mylläri är sjuk. Jimmy Andersson klev på isen när övriga gick av och närmar sig speldugligt skick efter sin axelskada.
– Han är på gång. Planen är att han ska vara spelbar när vi kickar igång igen efter uppehållet, säger Bert Robertsson.
Tolv av fjorton SHL-lag spelar på tisdag, medan LHC får vänta med nystarten till nästa på torsdag då det är hemmamöte med Oskarshamn. Ännu en viktig match för att distansera sig från ett av de lag som ligger efter i den täta bottenstriden och tränaren hoppas på fortsatt läktarstöd.
Han säger:
– Allvarligt. . .de som kommit till arenan har verkligen bjudit upp till dans varje gång. Där har vi varit bortskämda och det har givit oss mycket skjuts. Jag har sagt det tidigare och jag är jätteimponerad av stämningen.
Förra veckans vinster?
– Man ska ha en otrolig respekt för varje poäng. Vi behövde kicka igång energin igen och det gjorde vi.