Bergstens analys om Skellefteåmatchen och en liten intervju medl Peppe:
[size=150]Lundhs dubbel när LHC vände trenden[/size]
Tidigare: ett mål på arton matcher. Nu: två mål på åtta minuter. Patrik Lundh låg bakom LHC-vinsten mot Skellefteå.
– Välbehövligt. Nu känner jag att jag kan bidra med mycket annat än att göra mål, men klart att det blir en viss frustration när du inte är med och bidrar så mycket som du vill. På det sättet var det här absolut ett steg i rätt riktning, sa LHC-forwarden.
Rätt så.
Det har knappast undgått någon hockeyintresserad i 013-området med omnejd att Linköping HC haft en tuff höst i SHL-hockeyn och efter fyra raka förluster med bara ett mål per match var det minst sagt i behov av att bryta den negativa trenden i hemmamötet med Skellefteå.
Så blev det.
Tacka Patrik Lundh för det.
Två mål och en assist låg bakom vändningen och 5–3-vinsten inför bara 4 600 åskådare i Saab arena.
– Vi har pratat ganska mycket om att spela pucken mer till varandra i stället för att bara kasta iväg den. Det är svårt att spela hockey när du bara får jaga. Vi är ett kreativt lag och då ska vi fortsätta så här. I flera av de matcher som vi förlorat har vi kastat iväg problemen till varandra och det funkar inte, sa Lundh.
Och fortsatte:
– Hamnar du lite till som vi har gjort är det ofrånkomligt att det skapas en viss stress och att pucken skickas iväg för att göra det enkelt. Då gäller det att våga och inte minst hela tiden utmana sig själv.
Många LHC-spelare har inte utan anledning fått en hel del kritik under hösten och det gäller inte minst 31-åringen. Värvad för att ta en stor roll i laget har han spelmässigt inte synts så mycket och poängmässigt bara svarat för fem poäng så här långt.
Det vill säga före torsdagsmötet med Skellefteå.
Nu är han uppe på åtta.
Och totalt på över 200 gjorda poäng i SHL.
2–2 styrde han in efter skott av Adam Helewka och 4–2 kom efter en öppnande passning av Filip Karlsson. LHC var i underläge efter en period, men vände efter en stark andra period där också Jarno Kärkki nätade mellan Lundhs båda fullträffar på åtta lyckliga minuter i andra perioden.
– I min ryggrad finns alltid det hårda jobbet, men så klart att du vill addera det med mål och poäng. Medicinen för att komma ur en ond spiral brukar vara att gå till sig själv och jobba ännu hårdare. Då brukar det släppa, sa tvåmålsskytten.
Har du själv känt att det funnits mer?
– Ja, inte så mycket när det gäller målen. Det har jag inte tänkt så mycket. Däremot att ta för mig mer och vara mer involverad i spelet. Framförallt där tycker jag själv att det behövs bättring.
Många säger att det är en omställning att komma från KHL.
– Nja, jag kan inte skylla på det. Det är inte första gången jag spelar i den här ligan.
Efter att ha spelat i Lidingö, Djurgården, Almtuna, Malmö, Karlskoga, Färjestad, Växjö och Djurgården igen prövade stockholmaren i fjol för första gången spel i utlandet. Med Kunlun Red Star i kinesiska jättestaden Shanghai. Till att börja med var tanken att fortsätta i KHL, men när inget tillräckligt spännande upp hamnade han i SHL i stället.
Värvad för att efter SM-gulden med Färjestad och Växjö injicera nödvändig vinnarmentalitet i Linköping.
Så här långt har det som bekant gått sådär, men nu var det en insats som lovade gott.
Skellefteå reducerade mot slutet efter oturligt självmål (!) av Jarno Kärkki, men med utplockad bortamålvakt satte Patrik Lundh pucken i stolpen och Joe Whitney kunde omöjligen undgå att sätta returen.
5–3.
Avgjort.
– Det är ett gäng som fått mycket stryk, men vi reste oss upp och spelade en publikfriande och effektiv hockey, sa Bert Robertsson, tränaren, belåtet.
[size=150]Fakta[/size]:
Patrik Lundh
Född: 12 juni 1988.
Längd: 179 cm.
Vikt: 80 kg.
Familj: Fru och två barn, Olivia och August.
SM-guld: Två, med Färjestad (2011) och Växjö (2015).
Poängmässigt bästa SHL-säsong: 40 poäng för Djurgården 2017–18.