Kjeppkinesen Ser fräsch ut! Gött att han redan har tagit det vita lejonet till sitt hjärta. Raaawr!

Jag känner bara positivt känslor över Heljanko, jag tror nog att han kommer bli en ny vinstgivande målvakt. Han verkar helt rätt man att ta över efter Högga, vilket gör att vi även i år kommer att ha ett riktigt bra målvaktspar med Heljanko och Myrenberg. Med den här värvningen av Heljanko så vet jag att det kommer att lyckas även denna säsong.

PuckOut Glöm inte att vi slog Tallboda på straffar också. Hade vi gjort det om inte Heljanko var signad? Skulle inte tro det. Osar av att hans vinnarmentalitet redan smittat av sig, så där har PJ gjort ett gott jobb.

PuckOut Det baserar du på en målad hjälm?

Nä självklart inte, hur kan du tro det? Har du inte varit med nu på våren när vi har talat om Heljanko, eller försöker du bara vara lustig på min bekostnad.

Jag har varit med hela våren när vi diskuterat Högberg/Heljanko, min take away från det var att PJ snabbt lyckades plocka in det som på pappret var bästa möjliga lösningen, men ingen vet hur väl han kommer fylla Höggas skor (läs skridskor). Han kommer sannolikt vara bra, men han håller troligtvis inte Höggas nivå, men vi vet inte, därför är det dumt att måla upp en finne som mästarnålvakt när han knappt spelat utomlands.

exile82 Han kommer sannolikt vara bra, men han håller troligtvis inte Höggas nivå, men vi vet inte, därför är det dumt att måla upp en finne som mästarnålvakt när han knappt spelat utomlands.

Helt rätt, så är det, det är ett faktum att vi inte vet hur bra han kommer vara. Det enda vi vet är att han gjort det ruskigt bra i såväl CHL-slutspel som i dem finska grundserierna, i dem finska slutspelen-och att han har blivit prisad till det Finska slutspelets MVP, 3 år i rad. Men sedan är det också så, att Högga hade ett rätt ihåligt försvar, där har vi förbättrat försvaret avsevärt med hjälp av värvningen av Rissanen, som är en av ligans bästa backar när det kommer till det defensiva spelet. Allt sammantaget, kommer göra det lättare för Heljanko att fylla Höggas skor, kommer han vara lika bra som Högga? Det kommer vi aldrig få veta, då vi inte kommer ha den backuppställningen-och det laget vi hade den gångna säsongen.

exile82

Lejon-Fantasten

Givetvis kan vi inte veta innan pucken har släpps hur bra Heljanko kommer att bli och hur mycket han kan anpassa sitt målvaktsspel till SHL-nivå. Men nog har han e stor chans att fylla Höggas skor och med en Myrenberg som har en till säsong i sina ben och var riktigt bra i kvarten mot Skellefteå. Så ska jag vilja säga att vi har minst ett lika bra målvaktspar denna säsong än den förra. Sedan är vi ju alla överens om att vår defence har blivit mycket bättre till denna säsong.

Jag ser ljust på vår nya säsong och vet i mitt hjärta att vi kommer matcha förra säsongens succé, men givetvis ska vi spela matcherna innan vi har ett facit att tillgå. Men redan idag så vet jag att vi kommer att räknas med när det gäller kandidater till toppen av SHL.

Nils Sedan är vi ju alla överens om att vår defence har blivit mycket bättre till denna säsong.

Den slutsatsen kan vi väl vänta med tills vi har sett laget spela? 😅

alfie Såg du inte svängradien på Kreü i fotbollsmatchen mot Tallboda? Han fick nästan Junland att se ut som en smidig gymnast. Det talar för att hans defensiva spel har fått ett enormt lyft.

Nils Ja vi ska inte glömma att vi även har Myrenberg som målvaktsalternativ att alternera med alt avlasta om Heljanko som vi tror kommer stå mest. Förhoppningsvis en bra kombo.

alfie Nils Sedan är vi ju alla överens om att vår defence har blivit mycket bättre till denna säsong.

Den slutsatsen kan vi väl vänta med tills vi har sett laget spela? 😅

Nog ska väl ett “topplag” ganska enkelt kunna vara ett topplag…??

Nils

Jag är inte överens iallafall. Jag ser personligen Rissanen+Norén som en liten nedgradering från JP+Nyberg.

Edit: Glömde bort hur mycket folk hatar Nyberg av högst oklar anledning. Nästan i nivå med Törna. Faktum är att han är en stabil SHL-back, det är inte Norén i nuläget.

Stor risk för identitetskris i oktober om självbilden hos spelarna är att vi med detta material redan är klara för topp 6. Hoppas och tror att man står kvar på jorden och är inställda på att det är hårt slit varje match som gäller.

HOCKEY Både Örkle och Lule vill nog ha ett ord med i laget i år så någon säker topp6-plats är bara fantasier i detta läge…Får vi in en riktig spets finns dock möjligheten…

HOCKEY Därför hoppas jag på att dom inte läser här på forat där känslan är att majoriteten tror på plats 5-8 😁.

Nästa säsong blir otroligt viktig. Den kommer på riktigt säga om Cluben är på rätt spår eller inte. Att överraska en säsong är ganska lätt. Titta på Oskarshamn bara. Att överraska två säsonger på rad är inte en slump, då gör man något bra.

Anonymous2 Jag är inte överens iallafall. Jag ser personligen Rissanen+Norén som en liten nedgradering från JP+Nyberg.

Edit: Glömde bort hur mycket folk hatar Nyberg av högst oklar anledning. Nästan i nivå med Törna. Faktum är att han är en stabil SHL-back, det är inte Norén i nuläget.

Ja jag tycker att Rissanen är en uppgradering mot JP eller Nyberg. Fast Norén känns än så länge som en nedgradering mot JP eller Nyberg. Så med Rissanen i laget så känns hela backbesättningen som en riktig uppgradering mot förra säsongen, nu har vi fått en till backgeneral.

Jag håller med dig att Nyberg var en stabil SHL-back den senare halvan av förra säsongen. Varför så många hatar Nyberg vet nog de inte själva varför, utan de har lydigt följt drevet som gick på bullen.