Kan enkelt konstatera att Niclas Bergfors vinner otroligt mycket på att han är en trevlig kille. Även hos mig. Han gör återigen ett gott intryck i intervjun med Cmore och man bara vill vill vill att det ska lossna för honom. Skribenten på Corren kan inte undgå att sympatisera med honom och flera (annars ofta hårdnaggade kritiker) här inne har ridit ut till hans försvar och bett om tålamod och att vi ska sluta skoja om hans ständiga underprestationer.
Jag skrev ett inlägg inför matchen mot Karlskrona där jag förutspådde att Bergfors skulle sätta en puck i krysset, skapa en chans ur ingenting och göra ytterligare ett mål genom att skjuta mellan klubban och skridskon på backen.
"OK, nu räcker det" blev kontentan av reaktionerna. "Sluta driv med honom", typ. Men kolla vad jag skrev. Bergfors skulle göra mål. Bergfors skulle skapa chanser på egen hand. Bergfors skulle vara riktigt riktigt bra. Hade någon lyft på ögonbrynen om man skrivit så om Roe? Om Ken André? Hade någon reagerat om man skrivit så om Bergfors inför de första matcherna i augusti?
Nu var det ju ironi och menat som både ett skämt och en pik men det var på alla sätt snällt och med glimten i ögat. Ingen kallar Bergfors för "jävla sopa" eller andra otrevligheter - man gillar honom alldeles för mycket för det.
Så, vad var då tanken med Bergfors, som skribenten frågar?
Ja, jag minns i alla fall hur vi pratade om tre starka offensiva formationer med "deadly duos" Roe-Gordon, Olimb-Olimb och Pajen-Bergfors inför säsongen. Det fanns gott om potentiella tredjelänkar till alla dessa. Skulle Little spela med de andra nordamerikanarna? Behövde bröderna Olimb en tung power forward bredvid sig? Skulle Lilja ta ett stort kliv och bli en topp 6-forward? Skulle Gallo och Törna ta kliv? Hur bra skulle Sylvegård vara?
Som supporter och hockeynörd hade man ju en del idéer och förslag men det är klart att man i slutändan förlitar sig på det gedigna hockeykunnandet hos de tre coacherna. De ser ju (och kan testa) formationerna på träningar, på träningsmatcher, i CHL osv.
Vi visste på förhand att Bergfors spelat i Tre Kronor tillsammans med Pajen och att de mötts som motståndare i KHL under några säsonger. Det fanns bra förutsättningar.
Sen är ju det fina med idrott att allt inte behöver spelas ut som det förväntats på pappret innan. En bra forward som Bergfors borde inte göra bort sig som tredjelänk i någon av de två första formationerna heller. Det fanns bra förutsättningar.
Kanske var bara tanken att han skulle vara en bra spelare och därmed leverera i SHL?
Sen är det en ganska oborstad generalisering att bara finlirare som Broc Little kan toppa poängligan i SHL. Vi behöver bara minnas de senaste 6-7 åren för att plocka fram Jakob Silfverberg, Niclas Danielsson, Martin Thörnberg, Simon Hjalmarsson, Rickard Gynge, Marcus Nilsson, Oscar Möller, Martin Johansson och vår egen Andrew Gordon på topp 5 i SHL:s poängliga. Varför skulle då inte Bergfors kunna bli en topp 5-spelare i rätt omgivning? Det är ju knappast en Pebben Axelsson vi plockat in.
"men annars mest tagit en överbliven roll i en checking line" Eh.. hur många LHC-matcher har den gode David Carlsson sett i år? Bergfors har spelat typ en match i fjärde, resten har han fått spela i topplinor med generös speltid och även ingått i en av PP-formationerna.
Nej, hur mycket jag än vänder och vrider på detta så hittar jag inga större fel i varken Emvalls eller Tagnes agerande. Meriterna och vitsorden fanns där på förhand. Alla i branschen hade så klart koll på Bergfors som spelare.
Chanser har han fått 'in absurdum'. Han har spelat med Roe och Little, med Olimbarna och med Pajen. Han har spelat mängder med PP och fått mycket puck av sina medspelare.
Han har inte levererat helt enkelt.
Vad det beror på vet jag inte. Hans meriter (0,5 p/match, jämnt fördelat på mål och assist i såväl KHL och AHL som NHL) vittnar om något helt annat än den spelare vi ser idag. Kanske är det för att han har blivit pappa; kanske är det för att svensk hockey passar honom dåligt? Ingen säger att han är lat eller saknar den rätta inställningen. Ingen säger att han är otränad eller en jobbig typ i omklädningsrummet. Alla gillar honom.
Men han presterar inte, och det är ingen annans fel än hans eget.