Egentligen är det väl inget konstigt. De flesta brukar vara överens om att man ska se statistik över tid. Här handlar det om ett urval på 6 matcher. De här siffrorna är ju förmodligen inte hållbara över 52 omgångar, men i 10 - 15 omgångar kanske de är det, vem vet? Bryter man ner alla lags statistik i olika perioder kan man förmodligen hitta perioder för alla lag där de har ohållbara värden och vinner på grund av slump/tur. Att prognostisera vad slutresultatet blir baserat på statistik från 6 matcher är ungefär lika befängt som att bedöma ett lands framtida ekonomiska utveckling baserat på månadens inflationssiffra eller ett företags framtid baserat på senaste kvartalets kassaflöde. Det är för lite data helt enkelt.

Men att Myrenberg räddat poäng åt oss är ju knappast någon chockerande slutsats och att han förmodligen inte kan göra det framöver i lika stor utsträckning är ju inte heller direkt någon överraskning.

Med det sagt så måste såklart spelet upp, fortsatt täta defensiven och förbättra offensiven.

Och att bedöma om tränarbytet var rätt beslut kan man egentligen först bedöma när säsongen är slut, om ens då. Men att det skulle vara ren slump och tillfällighet att poängen råkat börjat trilla in exakt när Ante tog över, tycker jag personligen låter lite osannolikt. Något har hänt uppenbarligen, sen om det avspeglar sig i mätvärdena eller inte är en annan sak. Sen är det inte säkert att det är en hållbar effekt, men att det skulle varit ren tillfällighet har jag svårt att köpa. Hata slumpen, är väl ett passande uttryck i det här fallet tycker jag…

Metallica Hoppet står ju till att, som jag varit inne på tidigare, fokus är på defensiven och sen får offensiven komma när grunderna sitter på instinkt.

Ganska säker på att Ante nyligen nämnde detta,

Han nämnde det för en stund sen också vid frukost. Ska försöka sammanfatta lite övrigt. Ante tycker att det var fel på mentaliteten. Det var det första att skruva på. Vilka värden ska man stå för, både som lag och individ. Det har man enats om och sammanfattat i några värdeord. Det andra är defensiven. Den har strukturerats upp. Ante tycker att hockey handlar om skalle, hjärta, struktur och numerära överlägen: Alltså inte PP, utan att arbeta smart på alla delar av banan. Att en gubbe åker röven av sig och jag en motståndargubbe kommer man inte någon vart med. Är man samlad defensivt är det lättare att vara samlade i uppspelen och sedermera även offensivt. Men hittills har det varit full fokus på defensiven och värdegrund, typ. Ser Ante en spelare hänga med huvudet på bänken blir man petad direkt.

Ursäkta rörig sammanfattning!

• Redigerad

Cluben89 Ja titttar man på matchen de spelade mot oss hade de ett xG på 4,38 enligt siffrorna i matchbetygtråden. Med reservation för att datan från Sportlogiq kan se annorlunda ut tycker jag siffran är nästintill befängd. De kom till en riktigt bra målchans frånsett målet (stolpträff vid friläge).

Man kan ju envisas med att de egentligen är jättebra och haft otroligt otur, men vid någon punkt måste man ju stanna upp och fundera på hur det kan skilja sig så extremt mellan predicerade och faktiska utfall. Det fanns ju nån trend när corsi kom att alla lag började skjuta mer, vilket senare avtog när man såg trubbigheten i måttet. Kanske att Växjö spelar med direktivet att skjuta från bra vinkel istället för att hitta den där sista passningen?

Stople in Håller med. Vill tillägga att PDO (och räddningsprocent) gått upp vilket ändå torde stödja att backarna underlättat mycket mer för målvakt än hur det såg ut mot Färjestad och sist mot HV.

H Brask ja och med det sista menar du då att tex modellen för xG då övervärderar deras förvisso skott tagna från ”bra vinklar” men kanske i fel situationer? (Dvs där modellen är för simpel och inte värderar i tillräcklig utsträckning att målvakten precis innan avslut inte behöver göra en förflyttning osv eller dylikt)

Min primära poäng var dock det här med hur experten för sin argumentation och att man lägger ihop ”olika” data (som inte är oberoende) och får det att låta som att man gör en mycket mer avancerad faktabaserad analys än vad man faktiskt gör 🙂

Hotspurs 9 fotbollsklubbar (räknar in djurgården och AIK här) ovanför, resten är andra lag i SHL. Således ligger vi på plats 11 bland SHL-lagen. Inte så oväntat men inte heller någon supersmickrande siffra.

Bukfettet Inte enig. Myrenberg har varit strålande, men det har i mångt och mycket även vårt försvarsspel varit i mitt tycke. Det är alldeles för enkelt att bara credda Myrenberg till den senaste tidens poängskörd.

Nej, vi är inte eniga. Mot Malmö och Växjö är det bara tur och Myrenbergs förtjänst att vi vinner och tar poäng.

Kallzon mycket binärt vis att se på en (eller för all del två då) hockeymatch. Jag har sett dessa matcher och skriver under på att Myrenberg var kanon! Rent av Hägbergklass på honom, men med det sagt så fick han bra hjälp/goda förutsättningar att göra monstermatcher. Hade han inte fått det så hade han inte presterat så bra siffror i dessa matcherna för det är omöjligt (möjligen då att Högberg och någon mer målvakt till där ute i hockeyunivrtsumet skulle kunna greja det) med usel hjälp.

Cluben89

Men. Om vi spelar om Växjö-matchen 10 gånger så vinner Växjö 9 av 10. De hade ju öppet mål flera gånger och några i stolpen. Vi hade väl tre målchanser och gjorde två mål. Det är inte särskilt hållbart i längden om man vill vinna hockeymatcher

Kallzon jag tänker inte tjafsa emot till förbannelse, ingen kull jag är beredd att dö på. Jag borde säkert se om den matchen om jag skall uttala mig massor mer i detalj, men med det sagt.

Om de nu hade massor öppna mål och ändå lyckades missa (helt ohotat) osv så indikerar ju det att de var fullständigt usla. Jag kan tänka mig att lite mer nyans någonstans skulle leda till att man faktiskt kan dra slutsatsen att Myran fick hjälp av övriga på isen vid ”lösa puckar”-situationer vilket då alltså bidrog till att det faktiskt inte blev mål. Sen såklart som alltid så finns något slags mått av ”tur” också där, men det blir ju oerhört svårt att kvantifiera… och som Stenmark sa ”ju mer jag tränar ju mer tur verkar jag ha”, vilket väl kan omskrivas till ”ju mer rätt saker samtliga spelare på isen gör desto större ”tur” tenderar nog laget att ha”

Som sagt jag är inte här för att tjafsa in absurdum, så vi kan vara överens om att våra subjektiva bedömningar inte konvergerar här 🙂

Cluben89 Precis. Jag kanske spann iväg lite från poängen. Vad gäller parametrarna är de förstås inte oberoende av varandra, sedan säger de väl mer tillsammans än var för sig men jag ska inte bege mig ut på för djupt vatten här 🙂

LaumannBingo

Ja men är jävla rädd för att effekten av tränarebytet ska börja avta så vill börja se ett hållbart spel över tid som ger poäng. Inte bara stolpe in och en målvakt som står på huvudet. Hv kör ju på den sistnämnda taktiken och fungerar ju bra om man vill vinna 8 matcher i rad för att sedan torska 5 i rad 😂

Cluben89 Nej men det finns ju tusentals andra klubbar i Sverige med i en massa olika idrotter att då vara topp 20 tycker jag var ganska bra. Allt beror förstås på vilket perspektiv man har. Ser du t.ex IFK Norrköping på listan ? ;-)

Kallzon Simon är väl mest känd för sitt pokerspelade

alfie Kallzon Han var med i ett avsnitt av Tugga Puck. Har varit anställd av HV som analytiker. Eller om de har hyrt honom som konsult. Skit samma, han har jobbat för HV 🙂

LaumannBingo alfie Det verkar ju ha varit lyckat 😜

alfie LaumannBingo Hehe, min tanke också. Dock vill jag minnas från podden att det var ett tag sen han var där, innan deras totala förfall.

Han var iaf analytiker där när de vann SM-guld 2017. Hans sista säsong där, 19/20, slutade de femma innan slutspelet ställdes in pga covid. Säsongen efter, utan honom, slutade de på 14e plats och åkte ur. 😉

Hank Han var iaf analytiker där när de vann SM-guld 2017. Hans sista säsong där, 19/20, slutade de femma innan slutspelet ställdes in pga covid. Säsongen efter, utan honom, slutade de på 14e plats och åkte ur. 😉

så om han hade valt att jobba kvar hos hv hade hv med största sannolikhet inte åkt ur?

Simon får ta på sig shl-uttåget.

• Hank svarade på detta.

Sellgren Helt klart på hans samvete. Den tackar vi Simon för. 😉