Så här önskar jag att LHC städar till nästa säsong:
Fredrik Norrena - Har han bara motivationen så bör han få ett nytt kontrakt över ett år.
Christian Engstrand - Har kontrakt ett år till och bör få utökat förtroende nästa säsong oavsätt om Norrena är kvar eller ej.
Andreas Pihl - Utgående kontrakt som ej bör förlängas. Har gjort sitt som elitspelare imo.
Erik Andersson - Har nyskrivet kontrakt över flera år och är en ok elitspelare.
Klas Dahlbeck - Har ett år kvar på kontraktet och ska givetvis vara kvar, förläng gärna kontraktet.
Magnus Johansson - Har kontrakt och ska givetvis vara kvar.
Viktor Ekbom - Utgående kontakt, ge honom ett nytt kontrakt på 1år som 6e-7e back.
Robin Persson - Har ett år kvar på kontraktet, men för min det får det gärna brytas. Har aldrig varit imponerad av honom.
Josef Melichar - Bort, bort, bort, har varit usel i år.
Niclas Hävelid - Utgående kontrakt, finns bara motivation och vilja så får han gärna vara kvar ett år till.
Sebastian Karlsson - Har ett år kvar på kontraktet, är ok som 4:e center men väldigt begränsad som spelare.
Johan Andersson - 2 år kvar på kontraktet, ytterligare en 4:e center. Bra defensivt.
Pontus Petterström - Ett år kvar på kontraktet. Helt ok för en 3:e-4:e lina.
Patrik Zackrisson - Utgående kontrakt. Stor talang som har svårt att ta sista steget till stjärna. Behåll beroende på kostnad.
Michael Holmqvist - Ett år kvar på kontraktet. Ytterligare en 4:e linje spelare. Varken mer eller mindre.
Jeff Ulmer - Utgående kontrakt. Imponerar inte på något sätt och ska givetvis inte förlängas.
Andreas Molinder - Ett år kvar på kontraktet. Ytterligare en spelare till en 4:e kedja.
Jari Tolsa - Ett år kvar. Ok som energispelare i en 3:e eller 4:e line.
Jan Hlavac - Utgående kontrakt. Ska vara en ledande stjärna och har betalt där efter. Lever inte upp till lön/position i laget.
Erik Lindhagen - Två år kvar på kontrakt. Oerhört ojämn. Mycket bra vissa matcher, fullständigt osynlig i många andra. Han är dock ny på elitserienivån och förhoppningsvis växer han in i kostymen mer och mer.
Martin Laumann-Ylven - Ett år kvar på kontraktet. Klockren som energispelare, kontraktet bör förlängas över ett flertal år.
Mikael Håkanson - Ett år kvar på kontraktet. Jag tror tyvärr att hans kropp har gjort sitt nu. Oerhört långsam på grillerna. Får tyvärr rekommendera att kontraktet bryts.
Jaroslav Hlinka - Utgående kontrakt. Ska vara en ledande stjärna och har betalt där efter. Lever inte upp till lön/position i laget.
Andreas Jämtin - Utgående kontrakt. Kontraktet ska bara förlängas. Våran bästa spelare i år.
Jag kommenterar inte spelare från juniorlaget som har kontrakt med A-laget då dessa får vara med att kämpa om en plats på försäsongen.
Det skulle då ge denna uppställning:
Målvakter
Norrena
Engstrand
(Brage)
Hävelid - Mange
Dahlbeck - lucka
E. Andersson - lucka
Ekbom
Jämtin - lucka - lucka
lucka - (Zackrisson) - lucka
Tolsa - Lindhagen - Petterström
Laumann - J. Andersson - Holmqvist - Karlsson - Molinder osv.
Som ni kan se är jag långt ifrån nöjd med det offensiva spelet. Dålig kreativitet och patetiska avslut överlag. Jag förstår givetvis att det inte kommer bli så här pass stora förändringar i de två första kedjorna. Men vi har ärligt talat betydligt fler spelare till 4:e kedjan än till de två första kedjorna i laget för tillfället.