Men vadå? Man ska väl inte få chansen "bara för att". Det spelar väl ingen roll om du är junior eller en multimiljonär med NHL-rutin - du ska förtjäna din plats i laget. Och det gör du genom att alltid ge 100%, offra sig för laget och så vidare - inte bara på matcher, utan även på träningar.
Snacket om juniorer är jag ärligt talat trött på. Ja, det vore självklart kul att se fler ungtuppar i truppen. Men då snackar jag med hjärtat och inte med hjärnan. Att ge någon chansen pga EN egenskap, och att då välja bort en (eller flera) personer med betydligt mer kompetens, det kallas kvotering, och i ett välmående samhälle ska det inte finnas. Det gäller inom sporten med. Och - det här upprepas till dödens dagar - bara för att några föreningar har några bra juniorer som lyckas, så är det ingen garanti att alla föreningar lyckas med det. Så enkelt är det.
Jag reagerar dock lite på det Köttet skriver. Visst, vikten och längden kan vara ett problem. Men nyckelordet är just "kan". För det behöver inte vara så. Om han får chansen så får han ta den, och om han är så pass duktig att han klarar av det så är vikten totalt orelevant. Även om det, såklart, inte bådar så gott när man möter tunga anfallare i den stora ligan.
Vad gäller Lener så tycker jag ärligt talat inte att han gav spelare chansen. Men i hans fall så var det ju oviljan att peta spelare. Vissa spelare skulle bara spela ihop i en viss kedja, hur lidande laget än blev av det. Det problemet kommer vi inte att få med Säcken som coach. Och att få in den mentaliteten igen, det tror jag är jävligt nyttigt för det här laget.