danme wroteMen jag hoppas att LHC:s ledning har lärt sig läxan från i fjol. (Jag säger dock inte att de kunde ha gjort annorlunda...) Jag tror att den främsta orsaken till att vi förlorade i kvarten var att vi inte hade några ledande ryggradsspelare som gick in och axlade ansvaret. Självklart kommer det vara en styrka att ha #7 och kanske #23 i framträdande roller i laget och förhoppningsvis är det tillräckligt. Får vi behålla H&H så kommer deras respekt och klubbkänsla också givetvis ha ökat. Men tappet av #9 och #80 kommer självfallet vara oerhört betydande hur man än vänder och vrider på det. Förhoppningsvis blir det inte avgörande.
Huvudet på spiken gällande ryggraden i laget och att det var en stor orsak till debaclet ifjol. Hur bra Hlinka och Hlavac än må vara så går det inte att räkna med att de bär laget på sina axlar, speciellt inte första säsongen. Det är detta som LHC inte har lyckats med fullt ut. Tyvärr är ju den kille som vi skulle bygga laget runt lite för bra (Tony). Vi behöver fler spelare ala Tony, Musse och Mange. Bra spelare som har varit här länge, spelare som de andra tar rygg på. Utan Tony är laget oerhört beroende av Mange, och då ser jag inte enbart till hans kvaliteter som hockeyspelare utan också till det han representerar och den respekt han har inom "LHC-väggarna".
Mange, Musse, Tony, Emvall och Pihl skulle jag vilja kalla stommen i LHC. Zackrisson är en spelare som ska in där och förhoppningsvis "ta över".
Man balanserar på en smal lina när man håller på att lattja runt för mycket med stommen i laget.
En av anledningarna till att HV är grymma beror ju just på deras grymt bra stomme. Likaså Färjestad innan deras nu pågående generationsväxling. Det är väl också en anledning till att spelare som Pihl och Emvall kanske får förlängda kontrakt på lite andra premisser än andra, men givetvis måste de ju hålla på isen också.