Bara att lyssna till Hemlins egna ord. "MH kan vara aktuell om han är beredd att ta rollen i tredje och gå ner 70 % i lön (har jag för mig att det citerades). Cluben har en tydlig platsannons efter Jocke. Man vill få in en center till relativt lågt pris som gör jobbet en tredjecenter ska göra dvs etablerad elitseriesåelare som kan bära upp en potentiell checkingline. Steen kan mycket väl uppfylla de kriterierna också. Ingen av dessa båda är tilltänkta att spela i någon av de producerande linorna.
När det gäller föryngringsprocess så kan detta givetvis inte ske till vilket pris som helst. Att bygga lagets tredjekedja på egna produkter eller riktigt unga allsvenska produkter låter sig bara göras om exeptionell talang finns. Det räcker inte med att bara vara en ung spelare som håller bra i J20 eller allsvenskan. Man måste i så fall vara en exeptionell talang där Hemlin ser en spelare som med säkerhet klarar steget upp i elitserien och spel mer än i avlastningssyfte. Chansningar har man inte råd med.
Att det för tillfället finns ett visst överskott av spelare för tredje- och fjärde line beror enligt mig på misstaget att resigna Tolsa så tidigt som man gjorde i höstas. Kontrakteringen på försäsongen var klockren ur breddningssynpunkt men det känns som Cluben/Hemlin gjorde en mini-Soling ånyo dvs förlänga en spelare som är inne i ett stim och överpresterar tidigt på säsongen. Å andra sidan måste rimligen kontraktet tillhöra ett av de billigare i truppen.