Jag är verkligen - verkligen - verkligen inget fan av Stefan Liv. Men jag håller med Pryd här: vad är egentligen problemet? Ja, alla andra i den svenska OS-truppen har gett ett medietränat, stereotypt typiskt svenskt svar. Men, seriöst? Varför ska en rodelåkares död förhindra ett vinterspel? När München råkade ut för ett terroristdåd, då fortsatte spelen för att man inte ville vika sig för terrorism. Varför skulle man då vika sig för att en atlet dog när han gjorde det han (antagligen) älskade mest?
Självklart är det tragiskt, och en inledning på ett OS som inte en levande själ vill ha. Inget snack. Men vadå, varför skulle det ändra Stefan Livs (och alla andra svenskars, för den delen) målsättning inför detta OS? Dra det hela ett steg längre - när en rodelåkare dör så är idrottarna i chock. Var dom det (eller snarare, skulle media höra av sig till dom) när Haiti i det närmaste raserades? (och nu erkänner jag att jag ligger jävligt nära off topic, så vi släpper det här)
Ponera att Liv hade sagt: "Det skiter jag i, jag är här för hockeyn", då är det en annan sak. Då hade man bara skitit i människoliv helt och hållet. Men nu säger han ju faktiskt att det är otroligt tragiskt. Och om folk tror att det är lögn pga att han fortsätter med att säga att han ändå håller hockeyn i fokus, så kan dessa förklara för mig vilka garantierna är för att de som ger betydligt längre och sympatiska svar skulle sin "sorg" mer.
Kanske bör man säga andra saker som idrottsman. Men ibland är kanske inte orden det viktigaste, utan det kan istället vara det som spelarna egentligen känner, utan att delge för omvärlden via pressen. Kanske?
Hyllningarna av Noder köper jag helt ut, och jag tänker applådera dem fullt ut. Men förstör de ett olympiskt spel, då kommer det blir sjukt lätt att tappa intresset för dessa tillstälningar.