Det var i den tiden det begavs sig med att ha småbruk och även lite större bondgårdar, ja än hade inte länsstyrelserna och jordbruksverket tvingat vissa bönder att bedriva storjordbruk och köpa upp resten av marken i byn.
Det var två lite äldre närsynta damer från staden som ville ut på landet, så de frågade en bonde om de fick hyra ett hus av honom.
Ja det går bra sa bonden, jag har ett torp som ni kan få hyra över sommaren.
Finns det någon chans att vi även kan få hyra en ko, sa en av de närsynta damerna.
Vi får väl se vad jag kan göra sa bonden.
Nu var det så att bonden ville spela damerna ett litet spratt.
Han hade en snäll gammal tjur som han tänkte hyra ut till damerna som ett litet skämt.
Sagt och gjort damerna fick hyra torpet och även en så kallad ko som var en tjur.
Bonden tänkte att damerna skulle säga till om felet och få byta ut tjuren mot en riktig ko.
Men tiden gick, en vecka och en till, så bonden gick hem till damerna och frågade hur det var och om allt är till belåtelse
Oh ja, sa den ena tanten, vi trivs bra i torpet. Det enda som inte riktigt funkar som det ska är kon. Jag undrar om hon inte har sinat, nu är det så att det hon ger knappt räcker till kaffegrädde.