eriko wrote1. HV har överpresterat enligt mig
- Jag ville bara löjliggöra HV´s resonemang när dem förlorar (dem skyller ofta på motivation). HV var garanterat motiverade mot Malmö senast t.ex med tanke på deras tidigare möten.
Du får gärna förklara vad du grundar påstående #1 på.
Själv har jag sett alla HV:s hemmamatcher utan 1, samt 3 bortamatcher live och 1 på tv.
HV hade en ruskigt trög start på säsongen, vilket mycket enkelt förklaras med att det var lite för många nya spelare på en gång.
Efter tolv spelade omgångar låg HV på tionde plats.
Sedan kom laget i ordning och tog sig till den serieledning man hittills inte tappat.
Snacka om styrkebesked!
När det väl släppte för HV har laget vänt flera underlägen till uddamålsvinster, och i ett antal matcher vunnit utan att spela på sin absoluta topp.
Just det att HV vunnit utan att vara på absolut topp i ett antal matcher har i kombination med att man undervärderat motståndaren lett till att HV inte kämpat tillräckligt hårt mot två av bottenlagen.
Rimligtvis innebär detta att motivationen att ge allt inte funnits i alla matcher.
Detta var anledningen till att Mårts igår kastade om rejält i kedjorna för att få spelarna att skärpa till sig riktigt ordentligt. Resultatet var tydligt.
Intressant i sammanhanget kan också vara att det bara är två lag i hela serien hittills som tagit fler poäng mot HV än vice versa, det är Malmö och Mora, HV-timrå är hittils oavgjort räknat i poäng. Samtliga övriga lag, leder HV "poängligan" mot. (HV har ju för övrigt vunnit i ordinarie tid mot alla lag i serien den här säsongen).
Gällande matchen mot Malmö så var HV allt annat än bra i jämförelse med vad dom kan prestera. Men resultatet var ändå rätt missvisande till hur det såg ut på isen. Skottstatistiken är inte heller helt rättvisande, men betydligt närmare sanningen (35-21, vilket innebär att om HV hade haft samma effektivitet som Mif hade matchen slutat 5-3).
Det är många som har både förmåga och vilja att underskatta HV:s kapacitet, fortsätt gärna med det. Men räkna med stor risk för att bli negativt överraskad.
Själv vet jag att HV har kapacitet att gå riktigt, riktigt långt den här säsongen, tänker dock låta framtiden visa hur långt.
Detta med tanke på att allt kan hända i ett slutspel.