Robie, jag passar på att kommentera och ge min syn på det hela.
- Fem proffsdomare. Hockeyligan satsar på att ha fler proffsdomare. Från två domare till fem domare.
Kommentar: Tycker inte att man ska satsa på fyrdomarsystem förräns man har tillräckligt många domare som håller klassen, då är det bättre att satsa på fler proffsdomare först och sedan satsa på fyra domare på isen. Kvalitét före kvantitét.
- Sudden-straffar. Till många tränares ilska är straffar vid oavgjort tillbaka i elitserien.
Kommentar: Kul inslag om du frågar mig, publiken gillar det och om det är något som behövs i dagsläget så är det fler moment som tilltalar publiken i spelet. Och jag tycker inte alls att det är något lotteri, det laget som är bäst på straffar vinner, bästa målvakten och bästa skyttarna. Helt klart mer intressant än att matcherna slutar oavgjort efter fem minuters sudden.
- Ny valprocedur. Tidigare fick lag ett i slutspelet välja mellan lag sju och åtta i grundserien. Nu får lag ett välja mellan fem till åtta. Lag två får välja mellan de tre lagen som återstår bland lag fem till åtta. Och så vidare.
Kommentar: Jag köper ditt resonemang om att vart man hamnar mellan 8-5 nu inte spelar någon större roll men tänk då på att det ofta är så tight nere vid strecket att det iaf finns saker att spela om för de flesta lagen ända in i omgång 55. Slutar man topp-4 däremot så är det en stor fördel att få välja mer fritt och då främjar man de lagen som kämpat sig till en topp-4-placering vilket jag tycker är mer rättvist men det finns absolut fler sätt att se på det.
- Fler repriser. I dag får endast en repris visas på jumbotronen. Men i vinter blir det tre repriser för att höja underhållningsvärdet i arenan.
Kommentar: Håller med dig till 100%, finns inget negativt att säga här.
- Nytt play off-system. I vår spelar lag fyra till sju i allsvenskan en rak serie om sex matcher. Bästa laget går till kvalserien.
Kommentar: Ännu ett försök att göra Allsvenskan mer attraktiv och jag tror att man är på väg åt rätt håll här, kul idé med ytterligare en "kvalserie" som gäller en hel del.
Nytt slutspelsschema. I vår får de bättre lagen fördel i slutspelet. Matcherna ska spelas Hemma, Borta, H, B, H, B, H.
Kommentar: Ser ingen större förändring egentligen, tror inte den här förändringen spelar någon större roll. Jag hade hellre sett att man spelade som i NHL där det bättre laget spelare H H B B H B H där man får större chans att sätta sin prägel på serien. Att kunna leda med 2-0 i matcher inför första bortamatchen skapar ett mentalt övertag. Klart mer fördel för det bättre laget anser jag.
...och dessa förändringar är under behandling:
Nationalsången tas bort från introt.
Kommentar: Visst det är en temposänkare men jag tycker som vissa andra att det är en tradition och det är en speciell känsla att stå och sjunga "Du gamla du fria" innan matchen men den skulle säkert kunna ersättas med t.ex. Östgötasongen i CC som t.ex. Färjestad(har visserligen inte ersatt nationalsången), IFK Göteborg eller Hammarby har på sina hemmamatcher. Hugget som stucket.
Central målvideodomare. För att hjälpa målvideodomaren i arenan finns funderingar på att införa ett stöd i form av en central målvideo-domare.
Kommentar: Klockrent! Kopiera systemet från NHL där man har en central måldomare sittande i Toronto, kan inte se varför man inte infört detta tidigare. Som Robie påtalar så blir risken för jäv-situationer klart mindre.