Vet inte riktigt om det är rätt tråd men kör på ändå.
Precis som många härinne känner upplever man bara en uppgivenhet. Den här säsongen har jag knappt ens blivit arg på något, bara uppgiven. Undantaget är dock när vi mött Oskarshamn och Leksand, då har jag blivit riktigt jäkla förbannad på hur spelarna har agerat på isen.
Jag tycker det finns flera grundproblem i varför det ser ut som det gör. Flera har tagits upp tidigare här på bullen men kör ändå.
1) Felbyggt lag - Vi saknar offensiv spets, vi har 324 breddspelare, vi har inga naturliga centrar, vi har den bäst betalda målvakten som knappt är top 10 i ligan.
2) Spelsystemet? Jag upplever att det spelsystemet som spelas inte alls är ett recept för framgång. Jag upplever att i defensiv zon, i både 5v5 och BP handlar det om att ställa 5 gubbar framför mål (ungefär). Det handlar inte något om att gå ut och pressa och inte låta de skjuta. Istället är det viktigare att man står i vägen för skottet. Att hamna i målvaktens knä och släppa till så mycket skott anser inte jag vara ett framgångsrecept.
I uppspelsfasen handlar det HELA tiden att ta sig över röd och dumpa. Jag hittar ingen statistik som SHL för på just detta, men vi måste va laget som bär in pucken absolut minst i hela SHL. Därutöver känns det som att vid dump lyckas vi vinna pucken och skapa något 1/3 tillfällen. Vi ger alltså bort pucken alldeles för mycket för att vi inte kan driva in pucken. När vi väl fått tag i pucken i offensiv zon handlar det bara om att slå den i runden, runt, runt, runt tills någon i motståndarlaget får tag i pucken. Annars spelar man upp till back som skjuter, absolut inget problem i det, problemet är att vi saknar folk framför motståndarkasse när vi faktiskt skjuter pucken på mål. Det blir ju plockpotatis.
Svårt att säga om problemen jag upplever i offensiv zon är spelidén eller bristen på skickliga offensiva spelare dock. Men jag anser att det är en stor anledning till att vi gör så fruktansvärt lite mål.
3) Att man lät Eddie vara kvar som kapten efter förra året. Ganska uppenbart att han inte borde fått vara kvar efter hur han agerade förra säsongen. Tycker dock det finns en till dimension i det här. Så fruktansvärt dåligt det gick förra året (bortsett från första 10 matcherna) för laget med Eddie som kapten borde det nästan varit tillräckligt för att göra ett byte pga självförtroende, lagets förtroende för kapten osv.
Tycker Eddie spelat upp sig på sistone och gör det faktiskt helt ok på isen just nu.
4) Bristen på kompetens på högre positioner.
Har pratats om det här så länge och det är uppenbart att det inte går med Pajen, Emvall osv som GM's. Förstår inte hur man lyckades göra samma misstag igen, vilket visar på brist på kompetens ännu högre upp i föreningen.
5) Var är alla nu när det går så fruktansvärt dåligt. Roger? Pajen? Nu får ni fan ta ansvar. Ni har klarat er undan KRIS-stämpel från media trots 9 ordinarie vinster på hela 2019. MEN NU RÄCKER DET!!!!!!!!!!
Finns säkert massor mer som jag inte kommer på nu. Ett annat problem är att det känns som det inte går att vända nu när den här satsningen misslyckades. Pajen kommer aldrig sparka Bert (dels pga ekonomi men även för han sagt att han avgår innan det händer). Roger har sagt att han avgår innan Pajen försvinner etc. Dessa personer kommer aldrig svälja sin stolthet och säga att de misslyckades, i alla fall inte INNAN vi spelar i H.A.