Nej, jag tycker absolut inte det är en annan diskussion gällande ekonomin. Den är i allra högsta grad intressant i den här tråden. Och är dessutom den egentliga anledningen till att dribblet med spelarkontrakten över huvud taget är på tapeten.
Trots riktigt stora pengar för Mårtensson, Weinhandl och Johansson från Ryssland så misslyckades LHC med att få plus i kassan förra säsongen. Till viss del kan det skyllas på omständigheter som valutaförändringar (även om det går att försäkra sig emot) samt global finanskris. Men dessa två faktorer förklarar naturligtvis inte allt. Det sportsliga misslyckandet är den stora boven i dramat. Och där får väl scoutingen också vägas in.
Men nu skulle vi prata framtid här. Och då är frågan hur framtiden ter sig för LHC. Återigen så hävdar jag att man måste välja väg. Men innan Cluben väljer väg så kunde det vara läge för ledningen att kommunicera ut hur dom själva ser på framtiden.
Om vi leker med tanken att vi faktiskt plockar hem SM-guldet i vår så ser jag gärna att man till nästa säsong faktiskt helt sonika planerar ett mellanår. Vi hyr ut stjärnorna och bygger ett lag utan svindyra artister och passar på, precis som big m skriver, att försöka bygga på yngre förmågor för framtiden. Då får man en billigare spelartrupp, men får också räkna med en kortare säsong. Samt förstås minskad publik och viss "badwill". Grundtanken här är förstås att lägga pengar på hög till kommande satsningar på A-truppen (inte på gym och tryckerier). Sedan kommer stjärnorna hem och spetsar till laget och det andra SM-guldet på tre år plockas hem till Linköping... Vad tycks?
Om vi då inte tar guld i vår? Ja, då kan man naturligtvis göra samma sak, men alternativförlusterna i form av badwill = minskad publik riskerar då att bli betydligt större. Eftersom vi då hamnar i ett läge där vi inte vann något guld, och har ytterst marginella chanser att göra det med föryngrat, och försvagat, lag. Dessutom är det inte på något sätt garanterat att Tony och Weinis kommer tillbaka. Och som vi alla vet så växer sådana spelare in på träd. Och därmed så får vi vänta ytterligare ett antal år på ett guld. Räcker tålamodet till det?
Dessutom ska vi inte glömma att påsen med ryska rubler den här gången blir betydligt mindre.