Tupelo wroteSorry Jacko, men jag tror inte jag klarar den uppgiften.
Det är snarare du som möjligen kan förklara för en fåkunnig som jag hur det hela hänger ihop.
Det där om vem som bär ansvar för vad osv.... :?:
Jag hänger liksom inte med i de avancerade svängarna. Jag fick ju tex för mig att LHC bar ansvaret för hur det går för dom....du ser...fattar nada...
Suck... Alltid lika roligt när folk skummar igenom ens inlägg, fantiserar ihop en egen uppfattning om vad man skulle menat "mellan raderna" mest för att argumentera för sakens skull för att de känner något slags behov av att hävda sig på internet med okända människor. Detta är ungefär lika underhållande som att förklara "punchlinen" i samma skämt 10 ggr om för en sinnesslö individ... Varför inte bara läsa texten ordentligt och ta det jag säger ordagrant istället för hitta på saker? Men okej, here goes...
Du skriver att jag påstår att KOMMUNEN har fulla ansvaret för LHC's sportsliga resultat på isen?
Detta fick du utav texten:
"Visst jag är inte direkt nöjd över denna säsong, men säsongen går inte att skylla på hela ledningen & hänga ut syndabockar till höger och vänster. Ligger vi 8-9 i ligan rent ekonomimässigt i vad vi har för budget mot andra lag, så är det ju där vi hamnar tillslut. Man får vad man betalar för, som man säger. Om någon syndabock ska pekas ut så är det väl giriga Kommunen som fortsätter leecha sönder LHC's ekonomi så förutsättningarna för att ha ett toppseedat lag blir svårare för säsong för säsong. Tycker LHC har ställt ett bra lag (på pappret) utifrån plånboken."
Och vad var det som var så svårt att förstå med den texten? Hur går det att tolka som att KOMMUNEN skulle ha ansvar för hur laget coachas, byggs ihop, tränas...? Det är för mig ganska konstigt hur man kan trolla ihop det i sitt huvud, men allt går väl om man söker konflikter & fel. Allt jag har pratat om var givetvis FÖRUTSÄTTNINGARNA, för detta bygge. Att se "the whole picture". Är du med?
För att simplifiera saken, så inget kan misstolkas... Säg att du är toksugen på pizza. Men du kollar i plånboken. En pizza kostar 80 kr, du har bara 20 spänn. Du får nöja dig med en fryst micro panpizza som bäst före datumet hållet på gå ut på. Efteråt så känner du dig inte lika tillfredsställd av kvalitèn på maten du precis ätit, gentemot kvalitèn och mättnadskänslan du skulle fått på din favoritpizzeria. I detta fall så kan man jämföra LHC's budget på 20 kr i plånkan mot t.ex SAIK, HV, Färjestad osv med 80 kr i plånkan, självfallet så får de lag med större peng i plånkan större möjlighet till att ställa en högre kvalitè av spelarmaterial på isen.
Som sagt så har LHC haft det klart högsta hyran i hela Sverige sedan CC byggdes. Jag har inte exakta siffror i huvudet, men det rör sig om anmärkningsvärda högre summor, flera miljoner mer än 2an i samma "hyresliga", för att inte tala ned till "genomsnittshyran i SHL" som åtminstone varit milslång men fortfarande är en rejäl marginal ned till.
Detta påverkar givetvis plånboken & arbetet med spelartruppen? Med så långt eller måste jag bryta upp det ännu mer? Plocka annars upp nya LHC boken för mer information, det står rätt så grundligt hur kommunen har påverkat LHC's lagbygge och stabilitet senaste åren. Annars kan du ju plocka upp dagens Corren där det står en artikel om Kommunen där Mård jämför deras förutsättningar mot exempelvis Modo, som får hjälp med 9-10 miljoner per säsong från sin kommun, som främst går till spelarbudgeten. Ett annat lysande exempel är Leksand som hockeylag och organisation hade inte existerat idag om det inte vore för deras kommuns välvilja att hjälpa och stödja laget i deras återtåg. Detta stöd existerar inte vi från våran kommun, har aldrig gjort och kommer antagligen aldrig att göra. Istället för stöd så leechas det på organisationen, som är i grund och botten det största varumärket & "reklam" denna stad kommer få, men det verkar inte värdesättas så mycket, mer än att se en pengagris. Enda uppdraget som kommunen har som går plus varje år, är just uthyrningen av Cloetta Center till LHC. Alla andra uppdrag går minus, men inte sammarbetet med LHC. Det ger rejält med klirr i kassan. Har för mig att någon insatt nämnde siffrorna mellan 130-150 miljoner som LHC pumpat in i pengar till Kommunen på dessa inte ens 10 år som Cloetta funnits, så det är ju inga kaffepengar direkt. Arena bolaget och LHC skulle delat på hyreskostnaden, var det tänkt från början, men som jag förstått det så betalar LHC runt 80-90% av hyran och Arena Bolaget bara runt 10-15%, fast de använder lokalerna mycket mer än så, i princip 50/50 om man slår ut det på ett år. Enda anledningen varför LHC's hyra tillslut korrigerades något, var väl efter floppsäsongen 11/12 så LHC var en hårsmån att hamna i kvalserien, så insåg väl kommunen att de inte kunde fortsätta håva in storkovan på LHC om de hamnade i allsvenskan. Och då på kort sikt skulle tjäna pengar på att sänka hyran något åtminstone, så LHC hade åtminstone en chans att konkurrera med de andra lagen i värvningarna. På så vis kunna fortsätta existera i SHL & kunna fortsätta lägga pengar i kommunens plånbok. Tror Malmö's skrytbygge med Percy i spetsen avskräckte lite, undrar hur många miljoner per säsong de gått minus på att lira i allsvenskan gentemot elitserien.
Jag tycker med tanke på att ha dessa fakta i bakhuvudet, att det är orättvist att hänga ut Hemlin som en gigantisk syndabock som vissa gör, med tanke på vilka små medel han arbetar med. Tror folk att LHC har lånat ut spelare efter spelare till Ryssland för skojs skull? Eller gång på gång fått chansa i värvningar och hoppas att ratade spelare ska växa ut till viktiga kuggar i laget? Det handlar om att göra det bästa av en dålig situation (=avtal, som går ut 2017 & då som först chans på ett mer rättvist avtal som skapar bättre förutsättningar i lagbygget). Det handlar om överlevnad & inte hamna i liknande situation som på 90 talet då laget levde över sina tillgångar, hade kontinuerligt mer utgifter än inkomster, degraderades tillslut och tvingades till ackord för att fortsätta existera som förening. Den läxan har de fått nu. Det kommer de inte äventyra ska hända igen, hur mycket vissa fans skriker efter snabba (& dyra) lösningar för varje säsong i hopp om SM-guldet.
När vi ligger runt 8-9 i "ekonomi ligan" (vilket vi är i grund o botten befinner oss i spelarbudget för att inte hamna på svarta siffror pga vår höga hallhyra genom åren) & ha liknande budget i spelartrupp som kvalserielagen som t.ex Örebro & AIK, så är det ju inga direkta NHL lirare vi har råd att ta in, men det har folk svårt att koppla ihop, att lägga ihop 1+1. Hugo Stenbeck dagarna är likaså förbi... Hemlin får ofta försöka trolla med knäna & har inte samma lyx som t.ex Stillman i HV som kan lassa upp miljoner och få vem han pekar på. Det är bara att jämföra "under säsongen värvningarna" lagen emellan i vad de kostade. Om du tror att spelare som Chris Campoli, Toni Rajala, Erik Christensen & Anssi Salmela gick till HV för att Stillman är en "bättre sportchef" än Hemlin så måste jag säga att du är sorgligt naiv av dig kring hur världen fungerar. HV värvade sig ur krisen med hjälp av rejäla buntar $$$, inget annat. LHC fick jobba med fingertoppskänsla och förlita sig på personlig kontakt.
Det är ingen som ger cred åt Hemlin när han väl lyckas med dom "under the radar" värvningarna, som för att ta några exempel så här på rak arm; HV ratade Rahimi = landslagsback i LHC. Mårtensson var en medelmåttig AHL spelare innan han kom till LHC, därefter VM spelare. Sjögren varvade med att käka korv på läktaren eller harva som 4e line spelare med runt 5-8 min speltid per match i AHL inför denna säsong, krävde antagligen inte en monsterlön. Eller som under säsongen värvat en klubblös spelare i McDonell, som inget lag ville ha, till att bli en av våra viktigaste spelare och målskyttar i andra halvan av säsongen. Matheson, ratad klubblös spelare från tyskland's ganska så svaga liga, som blev en av våra viktigaste defensiva kuggar i laget, näst bäst i den för backar viktiga +/- statistiken i laget efter Bäckman?
Jag tycker inte heller att man kan lasta Hemlin för att t.ex Weinhandl skulle gå sönder och bara klara spela en tredjedel av sitt kontrakt, vilket i sig "handfängslat" lagbygget en del. ELLER att Jeff Taffe (som är största hålet i dagens trupp, en bra första el andra center) bangade i sista stund. ELLER att en mängd spelare skulle underprestera så enormt denna säsong gentemot förra. Med Engstrand som det största exemplet som gått från att varit en av SHL's allra bästa målvakter till knappt allsvenskmässig på bara ett år. Vem trodde att han skulle falla så fort från toppen, i en ålder av bara 25, då han rent logiskt sätt borde vara på toppen av sin karriär?
Nu låter det som jag är Johan Hemlin's största fan och det är jag absolut inte. Självklart så finns det flera tveksamma värvningar han har gjort genom åren, alla chansningar kan inte gå hem & jag personligen skulle välkomna en ny sportchef med nya idèer. Dock är det inte för att jag ogillar Hemlin eller är missnöjd med hans arbete. Utan om inte annat så för att han nu har suttit på tjänsten i 10 års tid, vilket är en anmärkningsvärd lång tid för att vara sportchef, som kräver enormt mycket tid och energi från personen på det ansvaret. Många sportchefer, med Jörgen Jönsson som senaste exemplet, blir utbrända efter kort tid och pallar inte pressen av att vara "på jobbet 24/7" som det medföljer.
Men jag tror på att bedöma människor efter förutsättningar ihop med situation. Att hänga ut honom såsom flera andra i ledarstaben på så pass låg nivå som vissa gör tycker jag som sagt är ganska så orättvist. Det gäller att se helheten och den stora bilden. Allt påverkar varandra & ingen kan väl argumentera att hade vi haft ett bättre stöd från våran kommun, så hade vi haft bättre möjligheter att ställa ett kontinuerligt topplag på isen säsong efter säsong? Det är liksom så jäkla enkelt som supporter att peka finger med facit i hand & leka nhl14 fantasyleauge med sina spelarövergångar i vilka spelare LHC "borde eller inte borde värvat" efter skummat runt lite statistik på eliteprospects. Att sköta ett så stort företag som LHC faktiskt är i verkligheten, tror jag inte är fullt så enkelt som många fans har uppmålat i huvudet. Det är en mängd faktorer som spelar in & har man en ihålig budget ja då blir det lätt ett ihåligt bygge, inte så konstigt. Har man 8-9 lag före sig i ligan som har mer pengar att lägga på spelarkostnader, är det så ologiskt att man inte kommer topp 4 då varje säsong? Det är fullt logiskt i mina ögon att såna här säsonger kommer då. Kvalitèt gentemot kvantitet, stora eller små medel...
MEN, med det i åtanke så måste iaf jag personligen säga att för de pengarna vi har att röra oss med, så tycker jag vi har ett riktigt starkt lag (återigen, PÅ PAPPRET, om spelarna håller nivån som de är kapabla till & inte underpresterar). Vi har seriens bästa PP. Vi har både seriens målkung såsom poängligavinnare i vårat lag. Vi har unga lovande spännande talanger som Högberg, Dahlström, Vrana m.m... Vi är på god väg mot slutspel & många experter pekar ut oss som den farligaste skrällgänget, "dark horse" i slutspelet, vissa t.o.m som guldfavorit. Ändå hör man "sparka Hemlin, Helber, Melin, Hävelid" var och varannan dag från vissa håll. Folk som inte verkar ha varken så god insyn i "hockeybuisness" eller så även gott tålamod.
Så ja, för att ha liknande ekonomiska förutsättningar som kvalserielagen. Och med tanke på det arbetet som Hemlin gjort under säsongen i att plocka in bra komponent i lagbygget i uppenbarade ihåligheter, som nu börjar skörda frukt med 8 vinster på senaste 9 matcherna, så står jag för att man inte kan skylla hela (obs) grundseriens misslyckande på Johan Hemlin. Han har helt enkelt, i mina ögon, gjort det man kan kräva av honom, allt som står i hans makt & ekonomiska svångrem tillåter. Har man ögon och hjärna nog att se hela bilden, så kan man nog lyckas dra samma parallell som jag gör, i grund och botten är den största skillnaden mellan LHC och topplagen, ekonomi & kommunens ekonomiska negativa påverkan för organisationen.
Det är min uppfattning av det hela, vad jag läst mig till och hört mig för från diverse håll. Men Anders Mäki har givetvis en bättre insyn och kan säkert förklara mer ingående, vilket jag även tror han har gjort i denna tråd innan.
I vilket fall så tycker jag att vi har alla förutsättningar att göra något extra ordinärt av denna säsong iom denna andra chans kallad "play-in". Jag är sjukt taggad inför morgondagen & för en gångs skulle så håller jag även på HV då jag tror vi har goda möjligheter att slå ut Frölunda i kvarten. Tillsammans är vi starka. Mot slutspel!