"Mike Helber tar en klunk av kaffet och säger:
– Titta på de bästa lagen. Titta på Skellefteå, Växjö och Färjestad. När hörde du att det var bråkigt och oroligt där? Det stora dilemmat är att du måste hitta en stabilitet i ledningen och jag trodde att LHC hade det på gång med ”Nocko” (Niclas Björkman, avgående klubbdirektören) och Christer (Trägårdh, ordföranden). Men så exploderade allt på en dag.
Vi återkommer till den uppmärksammade händelsen som fick Björkman att lämna sitt jobb, Helber har mycket att säga om det också, men låt oss först fokusera på det där med stabiliteten.
– Det finns inget lag som vinner något med en skakig ledning. Kontinuitet och långsiktighet. Jag säger inte att inte LHC har stabila människor, men det är ingen stabil ledning. Det har varit för många byten under de senaste åren.
Det märks att han går igång.
Kan knappt sluta prata.
– LHC är fyra år från att bli ett topplag igen om man börjar nu och bygger på rätt sätt med en grupp som håller ihop. Jag tror på Klas (Östman, tränaren) och på längre kontrakt med många spelare. Klockrent att inte behöva göra en massa förändringar. Fram till omgång 42 var man precis där man ska vara. Det var det sista som havererade. Visst, det behövs en Broc (Little) som är frisk. En (Markus) Ljungh som är bättre. En (Ty) Rattie som gör mer.
– Men igen: titta på de bästa klubbarna. Hur länge har ordförande, klubbdirektör och sportchef jobbat tillsammans? I LHC har ordföranden suttit i nio månader, klubbdirektörstjänsten är vakant och sportchefen kom in förra våren. Totalt ett och ett halvt år på de tre tyngsta posterna. För att vara topplag krävs femton år. Eller åtminstone tolv.
– Det var ingen tillfällighet att vi låg i toppen när Christer Mård, Johan Hemlin, Anders Mäki och jag kunde jobba så tätt tillsammans i så många år. I någon konstellation åkte vi bil till Göteborg, Jönköping och Karlstad och vi pratade och pratade och pratade. Timmar på timmar på timmar.
– Det byggde tillit och trygghet. Än idag ställer jag samma fråga till ledarna? Hur många gånger har ordföranden, klubbdirektören och sportchefen suttit tillsammans i en bil och åkt till en bortamatch? Det finns så klart andra lösningar, men tiden när vi satt och diskuterade och ifrågasatte utan att någon annan hörde betydde så mycket."