Oj vad snabbt våra "ryssar" gick från hjältar till 013:s mest hatade män. Jag skulle bara önska att vi kunde avvakta med att använda yxan och att sparka Mike och övriga ledningen åt helvete tills vi vet vad som faktiskt händer.
Jag tror att det ser ut såhär..
En spelare har fått ett ruskigt bra kontrakt och sagt att han vill nappa på det. Situationen man isf hamnar i är att det finns en risk att övriga två vill hoppa på en liknande deal. LHC har som grundinställning att samtliga spelare ska hem men känner en oro kring, dels att ta hem en spelare som absolut inte vill (oavsett kontrakt eller ej) dels att Ryssarna i allmänhet är oberäkneliga och sedan tidigare visat att de gör som de vill. Det finns två spelare i Ryska ligan som egentligen inte skulle få spela där då de har kontrakt med varsin NHL klubb. Radulov frågan var ju rätt så infekterad men i slutändan sket ryssarna och Ryska ligan totalt i vad NHL sa. Varför skulle de bry sig om en sketen svensk liga isf? Den spelare som vill stanna kan därför helt sonika skita i sitt svenska kontrakt, cluben blir utan pengar och vi får en riktigt pissig debatt där vi ska försöka driva en process mot jätten i öst. Det finns alltså en uppenbar risk att kontrakt är verkningslösa i dagsläget.
Ledningen försöker förmodligen säkerställa att de övriga två spelarna bekräftar att de kommer hem till nästa säsong och sedan när de gjort det (gärna i media) så kommer man öppna upp för förhandlingar med den ryska klubb som vill ha den spelare som vill stanna. Inställningen kommer säkerligen vara att få så pass mycket betalt att man kan täcka Hlavacs lön samt ta in en ersättare till den spelare som stannar i ryssland ett år till. Om de kan pröjsa Jagr 100 millar så bör vi ha rätt bra förhandlingslägen oavsett vilken spelare det är som Ryssarna vill ha. Mange var bäst i ligan +/-, Weinis toppar poängligan i slutspelet och Tony var topp 10 i poängligan samt 2a i slutspelets poängliga. Helt klart så att våra spelare gjort bra ifrån sig.
Detta var garranterat inget ledningen ville men rädslan att "tappa" spelaren utan ersättning tillsammans med faktorn att man isf måste försöka "tvinga" hem en spelare gör att man får vika sig. Självklart är det en pissig situation och det är nog därför man går ut och berättar om detta. Man vill inte hamna i den situation som ex. Des pratar om gentemot fans och sponsorer där man säger att alla kommer hem och så händer inte det. Bättre då att flagga för att så kanske inte blir fallet och så får alla berörda (sponsorer och fans) avgöra om det är ok eller ej och agera utifrån det.
Jag är övertygad om att Mange lirar hos oss nästa år. Vet inte varför det är så men det är bara en känsla jag har. Fick jag önska ett second best scenario så kommer Mange och Tony hem till nästa säsong och så låter vi Weinis spela i Ryssland 1 år till för att sedan ta hem honom på ett långtidskontrakt. Weinis är ju den med minst koppling till Cluben och den som jag skulle ha störst förståelse för om han valde att "vägra" komma tillbaka redan iår.
En debatt som inte alls kommit upp än i Sverige är det generella hot som ryska ligan utgör mot ES nu. Det är en sak om de erbjuder monsterkontrakt till toppspelare i serien (Mange, Tony, Weinis, Ã…kerman mm) men när de börjar plocka in spelare från nivån under toppen och erbjuda dem galna kontrakt blir det lurigare. Jag hörde exempelvis att Jimmie Eriksson i SAIK är erbjuden ca 5 millar netto för en säsong i Ryssland. Detta är en spelare som visserligen fått chansen i 3:- men det är ju ingen dominant spelare vi pratar om. Om ryssarna vänder ögonen mot denna typ av spelare kommer det bli riktigt tuffa tider framöver.
Vill bara påpeka än en gång att jag blir lika besviken som många andra här inne om det är så att samtliga av våra spelare väljer att vägra komma hem. Dock vill jag mana till tålamod och att man ska avvakta lite innan man drar fram stora yxan. Hur kul kommer det vara om ex. Mange faktiskt kommer hem som lovat och så har 500 pers här på forumet suttit och idiotförklarat honom och kallat honom diverse?