BK Robbi wroteAha. Om jag förstått dig rätt så skulle Tony aldrig ens fundera på vare sig KHL eller NHL, om bara LHC skött sin ekonomi?
Du har inte förstått rätt, nej. Snarare vridit och vänt på vad jag säger.
Vad gäller KHL: I dagsläget lånar LHC ut spelarna på grund av föreningens ekonomi. Det handlar inte om att LHC vill bli av med sina bästa spelare, än mindre att de skiter i dem för att de vill ha ännu mer pengar. Hade man skött sin ekonomi hade det inte spelat någon roll om Tony hade velat dra till KHL eller inte - han hade vart bunden av ett kontrakt för oss, och därmed spelat här.
Vad gäller NHL: Obegripligt argument från din sida, måste jag säga. Att spelare drar över pölen är knappast något nytt, och dessutom är det knappast Clubens fel att NHL-avtalet finns. Dessutom handlar ju det här om ekonomi. Cluben tjänar förvisso ingen hacka om en spelare drar över, men de förlorar inte heller några pengar. Hotet om NHL får varenda klubb leva med, och med ett avtal så är det självklart att de bästa spelarna i Cluben inte spelar där. Men då gäller ju det för varje lag.
Dessutom skrev jag ju att Tony säkerligen visst kommer att vara intresserad av NHL-spel i framtiden. Återigen: läser du vad jag skriver?
BK Robbi wroteMed andra ord, då hade LHC kunnat laxa upp sisådär 10 MSEK netto till Tony, dvs. en total lönekostnad (för bara honom) på ca 25 MSEK utan problem?
Och givetvis haft råd att avlöna Weinis på samma sätt.
Ja, självklart. För det var ju min poäng - att LHC skulle kunna ge monsterlöner till spelarna. Lukta på kaffet och vrid och vänd inte, tack. Hade vi haft pengar så hade inte Tony behövt åka till Ryssland. För det är ju det som det hela handlar om! Att vi måste släppa iväg våra bästa spelare för att klara ekonomin. Inte att det är för jävligt att vi inte är den rikaste föreningen i Sverige. Det bryr jag mig inte det minsta om. Jag bryr mig däremot när vi har en så kaotisk ekonomisk situation att våra bästa spelare inte spelar här. Sen kan man tjata om förlängd kontraktstid med Cluben allt man vill - men fortfarande så är. det. inte. här. de. spelar.
BK Robbi wroteOK att det finns synpunkter på hur LHC strulat bort ett antal miljoner på felaktiga "investeringar", men det har i sammanhanget inte ett skvatt med Tony & Weinis uthyrning till KHL att göra!
Är du seriös? Det är väl klart som fan att det har med det att göra! Tror du, på fullaste allvar, att Cluben skulle låna ut Tony, Weinis, Pajen (och Mange, när det begav sig) om vi hade en stabil ekonomi? Tror du att Cluben skulle vilja bli av med sina bästa spelare (via utlåning) om man hade råd att behålla dom? Knappast. Då skulle de alla vara i Linköping, bunda av kontrakt, krigandes för oss om det där SM-guldet som vi så gärna vill ha. Och ja, då finns risken att de går till NHL om det blir ett avtal. Men förklara då för mig vilken garanti det finns på att spelarna är oss trogna efter säsongen i Ryssland, och inte drar till NHL?
BK Robbi wroteDe pengar man ev. förlorat på misslyckade evenemang räcker inte på långa vägar till för att matcha lönebuden från öst eller väst.
Inte när spelarna är kontraktlösa, nej (vad gäller KHL). Något annat har jag aldrig påstått. Men såvitt jag kan minnas så har Elitserien aldrig varit den största och mest penningstinna ligan i världen, så jag förstår inte varför spelarflykten (till NHL) skulle vara ett större problem nu än vad det har varit förut. Det är inte frågan om att Tony och grabbarna sitter på ett ettårskontrakt och man måste förhandla fram nya lösningar om man vill ha dem kvar (och ett NHL-avtal inte beslutas). Nu kan killarna spela här, men får inte pga att man har misskött sin ekonomi under en så lång tid.
Och de misslyckade evenemangen påverkar inte bara budgeten för spelartruppen. Det är inte bara den som kostar pengar i ett elitserielag....