Juniorerna.

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

12 jan 2019, 09:46

Tacksam för alla rapporter kring juniorlagen. Har en fråga gällande Myhrenberg, är det hans sista år som junior? Är det annars aktuellt med A-lags kontrakt och sedan låna ut till allsvenskan? Har vi någon annan målvakt som redan är utlånad?
Cluben - Since -96
Cykelåkarn
Amatör

12 jan 2019, 10:44

Myrenberg har ett år kvar som J20.
Det är bra om det blir bättre, men det är bättre om det blir bra.
serbenz
Amatör

12 jan 2019, 11:26

Även om hans utlåning till Västerås inte blev något supersuccé så fick jag ändå intrycket av att en fortsättning där kan bli aktuellt i framtiden. Signa upp honom och låna ut till allsvenskan borde vara det bästa för hans utveckling, dominera på juniornivå har han redan gjort två säsonger nu. Ersätt Ersson i VIK och ta förstaspaden i jvm nästa år tycker jag låter som en bra plan😎
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

16 jan 2019, 20:24

Från Correns Hockeyblog:

Unga LHC-stjärnorna är på ingång

Det har redan kommit upp en del bra juniorer från det egna ledet i LHC. Adam Ginning, Olle Lycksell och Johan Södergran har tagit klivet upp ordentligt samtidigt som Simon Lundmark har fått mer förtroende mot slutet och Nikola Pasic har fått en glimt av rampljuset. Det är nu 99/00-kullen som kommer upp som många inom hockey-Sveriges väggar har pratat om som en gyllene generation. När jag intervjuade LHC:s J20-tränare Daniel Eriksson får några veckor sedan kom vi in på just de bra spelarna som håller på att komma upp eller som redan har gjort det. En spelare som nämndes var Hugo Leufvenius som drog till Kanada och blev kvar där. Men en annan spelare, Arvid Costmar, är en spelare som dock är född 2001 och som spås en ljus framtid.

- Han är med i U18-landslaget och det är VM på hemmaplan i vår. Han ligger bra till att komma med i VM och är en ledande spelare hos oss. Han har alltid spelat med de som är ett, två och ibland tre år äldre. Jag tycker det är först i år som han har börja få äga sitt spel. Han har varit duktig tidigare också men det är viktigt att i den åldern han är i få äga och vara den framstående spelaren i bland annat powerplay och i att göra mål och assist. Han är på gång. Sedan har vi Albert Lyckåsen som är på gång också... Ja, vi har några som är på väg upp, säger Eriksson och skrattar.

När det gäller Arvid Costmar är det många som pratar mycket om honom även fast han är ung. Kan det vara negativt att man har för höga förväntningar på honom?

- Ja, det skulle kunna ha det. Det beror på hur man pratar om honom. Jag tycker att Arvid är talangfull och har framtiden för sig. Men sedan är det samma för honom som för Olle (Lycksell) och Johan (Södergran) som är uppe i A-laget att de har fortfarande en resa att göra. Det är viktigt att de förstår det själva att gör man mål inför 8500 personer en lördag är det fortfarande ett par benböj som ska göras på måndag. Det gäller att fortsätta processen. Tillbaka till Arvid där så måste man samtidigt lära sig att hantera förväntningar. Det är en del i utbildningen. Han har framtiden för sig men jag tycker att han är ganska lugn i det hela.

En annan spelare som är på gång är William Worge Kreü. Han har haft skadeproblem men är tillbaka helt nu och är en av J20-backarna som dyker upp på A-lagsträningarna lite nu och då. En annan spelare jag har fått upp ögonen för det lilla jag har sett honom är backen Daniel Baastrup Andersen. Men det är bäst att jag stannar där med namnen som finns - för snart har jag väl rabblat upp hela J20-laget.

Med det sagt är det spännande att se vad som händer med -99, -00 och -01 spelarna som verkar har drivet och talangen för att komma långt. Såklart kommer inte alla kunna gå via LHC:s A-lag, men jag tror många kommer göra nytta i flera topplag ute i Sverige, Europa och i USA i framtiden.

/RC
Cykelåkarn
Amatör

19 jan 2019, 14:47

Lör 19/1 AIK – J20 4-5

0-1 01:22 Filip Fornåå Svensson (William Worge Kreu, Petter Eklöf)
1-1 04:28 (PP1)
1-2 10:26 Nicola Pasic (Petter Eklöf)
2-2 17:14
2-3 19:21 (SH1) Brian Liechti
3-3 34:52
3-4 35:20 Jacob Ekelund (David Åhlin, William Worge Kreu)
3-5 41:01 (PP1) Filip Fornåå Svensson (Arvid Costmar, Petter Eklöf)
4-5 44:41

Bortaturne`i huvudstaden är det som gäller denna helg för J20. Match mot AIK.
Vi får en fin start med mål efter några minuter. Petter Eklöf passar till William Worge Kreu som lägger en puck mot mål. Styrning av Filip Fornåå Svensson och 0-1.
Snabb kvittering när AIK får PP och AIK:aren blir helt ren vid stolpen. Ganska jämnt spel följer.
Vi tar återigen ledningen genom Nicola Pasic som snappar upp pucken efter bra press från Petter Eklöf. Pucken studsar ut till Nicola som är helt ren. 1-2.
Kvittering till 2-2 efter slarv i egen zon där vi ger bort pucken till en helt fri AIK:are.
Någon minut senare tar vi ledningen med 2-3. AIK.målvakten missar helt bakom mål och serverar ett fint pass till Brian Liechti som bara har att lägga pucken i tomma kassen. Vi var dessutom en man kort.
En ganska jämn period där vi både bjuder och bjuds på mål.
Dålig start på mittperioden med 2 puckar över sarg och utvisningar (16 sekunder mellan!). Vi klarar dock detta 5 mot 3-läge.
Det tar halva perioden innan vi kan lyfta upp och jämna ut spelet. Mer utvisningar mot oss där AIK kan rulla upp oss och kvittera ännu en gång.
Minuten efter kvitteringen tar vi återigen ledningen genom fint förarbete av David Åhlin som vinner puck i mittzon och passar till Jakob Ekelund som stöter in pucken. 3-4.
Mittperioden till AIK i kraft av en hel del PP.
Finfin start av oss i 3:e perioden. PP och snabbt mål av Filip Fornåå Svensson som tar tillvara på en retur efter skott av Arvid Costmar. 3-5.
AIK reducerar i 4:e min där dom tillåts att enkelt ta sej in i zon och göra mål. Passivt försvarsspel från oss. Timeout LHC efter 11 min.
Inget vidare spel från oss men vi får ändå några fina chanser som inte resulterar.
Vi vinner med uddamålet och får vara glada för det. Ganska dåligt spel, dumma utvisningar så tränarna har en del att bita i. I morgon väntar Djurgården.
Cykelåkarn
Amatör

21 jan 2019, 09:56

Sön 20/1 DIF – J20 5-3

0-1 05:51 Olle Lycksell (Johan Södergran, Arvid Costmar)
1-1 08:26
2-1 17:35
2-2 22:59 (PP1) Ludvig Östman ( Olle Lycksell, Tom Eriksson)
2-3 26:04 (PP1) Olle Lycksell (Ludvig Östman, Tom Eriksson)
3-3 30:27 (SH1)
4-3 55:58
5-3 59:48

Match mot Djurgården på Hovet. Olle Lycksell och Johan Södergran är med och dom behöver spela lite juniorhockey för att bygga upp självförtroende.
Start med BP som vi klarar av bra.
0-1 till oss genom bra press bakom mål från Johan Södergran som erövrar pucken och passar till Olle Lycksell. Olle är helt ren framför mål och gör inget misstag.
Kvittering i 8:e min där Ivar Sjölund rivs ner och en DIF.are blir helt ren framför Jesper Myrenberg.
Ledning för Djurgården i slutet av perioden efter skott på Jesper Myrenberg, retur där DIF är först på pucken. 2-1.
Första perioden är ganska jämn med litet plus för DIF.
I början av 2:a perioden får vi ett PP som resulterar. Olle Lycksell på backposition passar till Ludvig Östman som drar till direkt rakt i mål. Kvitterat till 2-2.
Ytterligare PP för oss som även det resulterar. Ludvig Östman lägger ett smart pass till Olle Lycksell som i höger tekningscirkel skjuter ett bra skott som går in. Ledning med 2-3.
Vi får ett tredje PP som tyvärr betyder mål i baken för oss. Kvittering till 3-3. Slappt spel från oss där DIF tillåts spela i vår zon och kvitteringen är ett faktum. Så får det inte se ut!
Litet övertag i 2:a perioden för oss pga en del PP.
Ställningskrig följer i första halvan av 3:e perioden. DIF tar över och tar ledningen i 16:e min genom ett dragskott från blå som letar sej in i mål.
Vi tar ut målvakten och DIF ökar till 5-3 i tom kasse.
Sett över 60 min är DIF bättre och vinner rättvist.
Cykelåkarn
Amatör

29 jan 2019, 18:17

Lör 26/1 J20 – Leksand 1-2

1-0 04:24 Tom Eriksson (Christoffer Rapp, Brian Liechti)
1-1 46:12
1-2 GWS

Lördagsmatchen innebar första mötet för säsongen mot Leksand.
Vi startar med ett PP som inte resulterar. Strax efter att Leksand blir fulltaligt gör vi 1-0 där Christoffer Rapp jobbar ut pucken bakom mål och serverar Tom Eriksson i slottet. Tom drar till direkt utan chans för målvakten.
Resten av perioden går i högt tempo utan några mål.
2:a perioden fortsätter med hög intensitet, och slutar mållös. 1-0 ledning efter 2 perioder.
I 3:e periodens 6:e minut kvitterar Leksand på ett enkelt skott som Jesper Myrenberg inte riktigt är med på. Normalt tar han såna skott alla dar i veckan.
Inga mer mål på ordinarie tid samt övertid.
På straffarna är Leksand vassare än oss och kniper extrapoängen.
2:a halvan av matchen är Leksand något hungrigare än oss så segern är inte helt orättvis i en annars jämn match.
Cykelåkarn
Amatör

29 jan 2019, 18:32

Sön 27/1 J20 – Örebro 1-3

0-1 33:21
0-2 35:04
1-2 51:43 PP1 Arvid Costmar(Ludvig Östman, Nicola Pasic)
1-3 59:43 ENG

På söndagen väntade Örebro. 1:a perioden ville inte lyfta riktigt för oss. Mållöst och trevande spel.
2:a perioden startar som den 1:a, dvs lite mellanmjölk.
Matchen avgörs mitt i perioden och Örebro tillåts göra 2 enkla mål på lika många minuter.
1:a målet ett enkelt skott, retur som Örebro är först på. 2:a målet riktigt snöpligt. Pucken studsar och far, Jesper Myrenberg i obalans och Örebro kan enkelt flippa pucken över Jesper.
Vi ger matchen en chans i 3:e perioden när Arvid Costmar prickskjuter i krysset. 1-2.
Vi kommer inte åt Örebro som fastställer slutresultatet 1-3 i tom kasse.
Ingen bra match av oss och endast 1 pinne denna helg. Det är bara att bryta ihop och komma tillbaka!
Mittzon
Erfaren

02 feb 2019, 22:22

Någon som följer J18 härinne och kan säga något mer än vad min EP-scouting får fram angående Filip Bystedt? Verkar vara en spelare som ligger väldigt långt fram i utvecklingen. 6p på 9 matcher i J18 Allsvenskan som 04:a är väldigt fina siffror, speciellt med tanke på att övriga 04:or i landet har 0p tillsammans i samma serie.
Gör som en anka. Håll dig lugn på ytan, och paddla utav bara helvete därunder.
Cykelåkarn
Amatör

06 feb 2019, 09:52

Efter långweekend utomlands var det dags för en titt på J20 i efterhand på svenskhockeyplay. Det strulade så det blev inget tittande. Stryk mot Örebro och likaledes mot Leksand. Laget går tungt nu och en del av det ligger nog i att ledande spelare försvunnit till A-laget(Gustav Lindberg tilll Västerås), både permanent och tillfälligt. Det är juniorlagens förbannelse när de gör ett bra jobb med grabbarna. Som jämförelse kan man ta Frölundas J18 som gick rent i grundserien, flyttar upp de bästa till J20 och i Allsvenskan har spelat 11 matcher och vunnit 4.
Vi är lite tunna bakåt och framåt skjuts det utan att göra mål.
Vi får glädja oss åt att vårt J18 går bra och bjuder på sevärd och fartfylld hockey.
Vi hörs!
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

06 feb 2019, 17:28

Ja visst är det juniorlagens förbannelse att när spelarna platsar i A-lagen så flyttas de upp till den högre nivån. Men det är ju positivt både för spelarna som når sitt mål och för klubbarna att kunna fylla på med bra egna spelare när de behövs. Det känns ju lite extra att se att en egenfostrad spelare blommar ut i A-laget.
Cykelåkarn
Amatör

14 feb 2019, 10:54

Tis 12/2 Växjö - J20 1-5

0-1 18:56 Brian Liechti (Alexander Karlsson, Jakob Ekelund)
0-2 21:35 Arvid Costmar (Tom Eriksson)
0-3 30:34 Nicola Pasic (Arvid Costmar)
1-3 44:24
1-4 47:41 PP1 Filip Fornåå Svensson (Tom Eriksson)
1-5 55:32 ENG Alexander Malinowski

Omstart efter landslagsuppehållet. Nu gällde det för J20 att komma tillbaka till grunderna både framåt och bakåt efter den tröga inledningen av Topp10-serien. Första testet innebar Växjö på bortaplan.
Inledningen innebar spelövertag för Växjö som dock inte skapade så värst mycket. Resten av perioden var Växjös men Jesper Myrenberg var bra och och vi höll motståndarna på utsidan för det mesta.
I slutet av perioden fick vi äntligen press på Växjö. Alexander Karlsson lägger pucken på där Jakob Ekelund styr pucken till en fri Brian Liechti. Brian slår pucken i mål från nära håll.
Spelmässigt går perioden klart till Växjö men vi leder med 0-1.
Vi startar 2:a perioden på bästa sätt med utökad ledning till 0-2. Spelvändning där Tom Eriksson lägger en fjösare som glider under målvakten. Arvid Costmar tar returen och lyckades virka in pucken från ingen vinkel alls.
Vi lyfter upp spelet men Växjö har fortfarande ett litet spelövertag.
Mitt i perioden ökar vi till 0-3. Arvid Costmar gör ett bra jobb i anfallszon och erövrar pucken från en Växjöspelare. Pass till Nicola Pasic som skjuter och målvakten släpper in pucken ganska enkelt.
Mittperioden även den spelmässigt till Växjö men vi gör 2 relativt enkla mål.
I 3:e periodens 5:e minut reducerar Växjö till 1-3. Vi tappar en gubbe mitt i slottet och reduceringen är ett faktum.
Några minuter senare svarar vi upp bra i ett PP. Vunnen tekning bakåt till Filip Fornåå Svensson som enkelt får kliva in i slottet och skjuter ett bra dragskott. 1-4.
Med 5 min kvar tar Växjö ut målvakten och Alexander Malinowski gör 1-5 i tom kasse.
En viktig seger för oss i omstarten av Topp10.
Spelmässigt var Växjö bättre men vi vinner tack vare bra målvaktsspel och effektivitet.
Cykelåkarn
Amatör

16 feb 2019, 10:34

Fre 15/2 Luleå - J20 3-4

0-1 05:16 Christoffer Rapp (Petter Eklöf)
0-2 07:23 PP1 Christoffer Rapp (Alexander Malinowski, Albert Lyckåsen)
0-3 07:34 Filip Fornåå Svensson (Jakob Ekelund, Brian Liechti )
1-3 24:24
2-3 33:10
3-3 36:58 PP1
3-4 60:26 Alexander Karlsson

Långresa till Lappriket för match mot Luleå. Jämn start som det brukar vara i J20.
Efter 5 min tar sej Christoffer Rapp in i anfallszon och skjuter ett enkelt skott från vänsterkanten som målvakten släpper in. 0-1.
Strax efter får vi ett PP och ännu ett mål från Christoffer Rapp som slår in pucken på volley. 0-2.
Som inte detta vore nog ökar vi till 0-3 elva sekunder senare. Filip Fornåå Svensson skjuter högt från liten vinkel och Luleå byter målvakt. Vi fortsätter att trycka på och spelar riktigt bra, ungefär som stora delar av grundserien. Perioden klart till oss.
I mittperioden börjar vi tumma på grunderna och det straffar sej. I 5:e min reducerar Luleå till 1-3 när vi inte tar jobbet hem och Luleåspelaren blir helt fri.
Ytterligare reducering till 2-3 när vi tappar en gubbe som avancerar från blå till slottet. Det duger inte att bara titta puck.
Kvittering till 3-3. Visserligen i BP men ännu mera titta puck! 2 Luleåspelare helt rena och kvitteringen är ett faktum.
Mittperioden bjuder vi på mycket och tränarna tog nog fram hårföhnen i pausen!
3:e perioden bjöd på jämt och böljande spel där vi har några heta chanser som inte resulterar. Förlängning väntar.
I starten jobbar Alexander Karlsson åt sej pucken och tar sej trots hård uppvaktning förbi Luleåförsvaret och nätar. 2 poäng till oss efter 1 bra, en dålig, och en jämn sistaperiod.
Nu väntar resa söderut till Ö-vik och söndagsmatch mot MODO.
Användarvisningsbild
Viggen
Amatör

16 feb 2019, 11:38

Tack för rapporten, mycket uppskattat!

På Luleås hemsida står det:
Linköping fick en drömstart på matchen och inom loppet av två minuter lyckades Christoffer Rapp göra hattrick
Synd bara att det inte var sant då.

https://www.luleahockey.se/artikel/sqje ... -linkoping
Cykelåkarn
Amatör

16 feb 2019, 15:18

Viggen skrev:
16 feb 2019, 11:38
Tack för rapporten, mycket uppskattat!

På Luleås hemsida står det:
Linköping fick en drömstart på matchen och inom loppet av två minuter lyckades Christoffer Rapp göra hattrick
Synd bara att det inte var sant då.

https://www.luleahockey.se/artikel/sqje ... -linkoping
Va tvungen att rewinda då jag såg Fornåå näta och speakern sa Rapp. Statsen hade också Rapp först men ändrade sej. Övertygad att Filip såg till att få målet rättmätigt! (Kommer ihåg Vrana på juniortiden. Han var för djävlig på att övertyga stats-makarna om mål, assists. Han fick inte alltid rätt!).
Skriv svar