Corren & Media

Diskutera om och omkring Cluben
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

Startar en tråd i och med att jag såg ett twitterinlägg från correns Rebecka som gör en fantastisk bevakning av LHC och vi får intressanta artiklar.

Hon har en poäng i att om ingen prenumererar så får vi inga artiklar. Jag tycker att det är kul att läsa gratis på forumet när folk delar men är ändå splittrad. Hur ska vi göra? Vad tycker ni?
- Men det blir lugnt -
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

Jag prenumererar på Corren för att jag vill ha tillgång till lokala nyheter. Skulle aldrig betala priset för papperstidningen, men en prenumeration över nätet är perfekt och inte speciellt dyrt och det borde alla råd med. Tycker jag. Att dela artiklar har jag generellt inga problem med, framför allt inte när det kommer till läsbart utanför det lokala. Det är svårt att att få en överblick över allt som skrivs och det går inte att prenumerera på allt. Däremot kan jag bli less när det är samma människor som hela tiden ber om gratisläsningar av framförallt lokalt material.
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

Jag håller med om det. Väldigt uppskattat av Sillen mfl som delat men vi kanske ska dra ner på det?
- Men det blir lugnt -
Användarvisningsbild
jonas67
Rutinerad

För oss som bor utsocknes är det kanon att kunna läsa. Själv har jag prenumererat i två år via webben men har blivit arbetslös och drog nu precis åt svångremmen så den kostnaden togs bort. Tror det finns fler än jag som inte längre bor i "Correnland" och gärna ser att delningen fortsätter.

Personligen är min åsikt att antingen beslutar man att all delning av "betalartiklar" förbjuds. Det innebär från alla lokala tidningar, Aftonbladet, Expressen och webbsidor. mm. Alternativt fortsätter vi som vi gjort tidigare. Att på något sätt begränsa från bara Corren men tillåta allt övrigt tycker jag vore korkat.
Mot SM-Guld
Ghoul
Medelmåtta

Jag är som med allt annat allergisk mot att "få allt gratis". Gillar man en produkt ska man också betala för den, således kan produkten finnas kvar och kanske till och med utvecklas.

Håller med Rebecca här. Tror också att det bidrar en hel del till intresset för Cluben, alla krönikor, spelarbetyg (även om jag tycker att det är töntigt) samt intervjuer med spelare och ledare. En bra kommunikationskanal helt enkelt. Väljer aktivt att inte dela artiklar just av denna anledning.

Om du läser det här Rebecca vill jag verkligen ge dig en eloge för dina publikationer, tycker att du borde få ännu mer förtroende på Corren i att följa Cluben, du är en klippa!
Användarvisningsbild
Sakic
Rutinerad

Vi kanske inte ska posta per automatik så fort en artikel dyker upp. Har själv corren på webben men delar sällan något här. Skulle det vara ett rejält jäkla scoop, långintervju med pajen som säger upp sig eller genomgång av ekonomin i cluben så skulle jag väl kunna överväga att dela till allmänheten men då ska vi ha nån som gör de avvägningarna här.. så enklast är väl allt eller inget. Möjligtvis enstaka stycken sen länka till artikeln eller att man själv skriver om vad som står i artikeln och ens egna 5 cents. För det sistnämnda är det fritt fram att göra så länge man citerar på rätt sätt samt inte plagierar.
Användarvisningsbild
krycka
Medelmåtta

För mig personligen är artiklarna som postats här guld. Det var drygt 20 år sedan jag bodde i Linköping och övriga artiklar i Corren intresserar mig i princip aldrig. Att betala 109 kr per månad för att läsa några artiklar i veckan kan jag helt enkelt inte motivera. Men jag förstår Correns dilemma.

Samtliga tidningar i Sverige borde införa ett enklare betal-alternativ där man t ex kunde swisha 5-10 kr för att få läsa en viss artikel. Det skulle jag ofta göra. Tror de skulle tjäna på det. Jag har bara bindande abonnemang i tidningar som jag läser ofta (och mycket).
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

Ja ni som bor utsockens är ju förstås i samma sits där de lokala nyheterna kanske proriteras framför andra.

Som krycka skriver förstår jag inte varför tidningar inte inför betalningar för specifika artiklar. Jag antar att många har haft det på bordet men att man har valt bort det (till förmån för att satsa på olika typer av helprenumerationer), men rent spontant känns det som om delningar borde minska. Jag skulle fortsätta prenumerara på lokala nyheter oavsett, och sedan i större utsträckning köpa artiklar från utsockens media, men det är ju jag det.
Användarvisningsbild
East
Rutinerad

Ni som prenumererar på corren, vad är det för priser?
- Men det blir lugnt -
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

109 spänn per månad för Corren Surf. Höjdes nyligen från 99 kr.
Användarvisningsbild
Raoulinho
Erfaren
Kontakt:

Personligen känns det långt bort att prenumerera på Corren!
Men jag förväntar mig inte att någon delar artiklar, jag förväntar mig dock diskussioner om det skrivs intressanta saker i artiklar...

Förr var det väl sällan man delade artiklar med varandra här, utan snarare att det diskuterades saker och ting!

Trött på detta "kan någon dela" fastän jag själv saknar möjligheterna att läsa allt bakom de tröttsamma betalväggarna!

Jag säger sluta kopiera in artiklar överlag, för att göra det enkelt!
Länka isåfall till artiklar, alternativt skriv om innehållet, kopiera något citat etc...

Mvh Raoul
- "...vi ska supa och slåss, på Platååå förstårs - med Janne Karlsson!"
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

De finns de som älskar Cluben och inte har råd att prenumerera på Corren, Aftonbladet, Expressen och andra betalkanaler. Jag tycker att alla artiklar om Cluben borde vara gratis, det är ju ren idioti att ta betalt för läsning som borde vara gratis. Jag gillar Rebecca väldigt mycket men jag håller inte med om att om vi delar artiklar så skulle det bli mindre prenumeranter. Att man vill ha en lokaltidning ger ju mer än bara några artiklar, så är man inte intresserad av lokalsamhället eller inte har råd att prenumerera på Corren kan man ju fortfarande vara intresserad av Cuben.
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

Nils skrev:
12 jan 2020, 19:28
De finns de som älskar Cluben och inte har råd att prenumerera på Corren, Aftonbladet, Expressen och andra betalkanaler. Jag tycker att alla artiklar om Cluben borde vara gratis, det är ju ren idioti att ta betalt för läsning som borde vara gratis. Jag gillar Rebecca väldigt mycket men jag håller inte med om att om vi delar artiklar så skulle det bli mindre prenumeranter. Att man vill ha en lokaltidning ger ju mer än bara några artiklar, så är man inte intresserad av lokalsamhället eller inte har råd att prenumerera på Corren kan man ju fortfarande vara intresserad av Cuben.
Öh? Ska Artiklar om LHC vara gratis bara för att du är intresserad av LHC? Vem tycker du ska betala Rebeccas lön?
Användarvisningsbild
Rpezon
Medelmåtta

Ja vad menar du Nils? "Idioti att ta betalt för läsning som borde vara gratis." Vadå borde?
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

För ett par år sedan var alla artiklar på nätet på Corren, Aftonbladet, Expressen gratis, och jag kan inte se något fel med det. Bara för att utvecklingen har gått åt ett annat håll så behöver jag inte tycka om det. Duger det som svar på era repliker.
Skriv svar