Oskarshamn - Linköping, 19/10 18:00

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rob!
Rutinerad

18 okt 2019, 00:59

Bild

Saknade spelare:
Markus Modigs
Oskar Nilsson
Johan Alm?
Nichlas Hardt?

Fem senaste:
Brynäs - Oskarshamn 4-1
Örebro - Oskarshamn 3-2
Oskarshamn - Frölunda 1-3
Färjestad - Oskarshamn 12-0
Oskarshamn - HV71 2-3 OT

Lagstatistik:
GPG - 2.00
GAPG - 3.64
PP - 11%, PK - 76%

Interna poängligan
Tyler Kelleher - 9P (5+4)
Nichlas Hardt - 6P (2+4)
Arsi Piispanen - 6P (0+6)
Filiph Engsund - 4P (3+1)
Pontus Netterberg - 4P (1+3)

Interna målvaktsligan:
Tex Williamsson - 6 matcher, 90.58% och 3.08 GAA
Fredrik Pettersson-Wentzel - 4 matcher, 87.65% och 4.09 GAA

Bild

Saknade spelare:
Anton Björkman
Mattias Bäckman
Dan Pettersson
Joe Whitney
Filip Karlsson?

Fem senaste:
Linköping - Örebro 2-5
Leksand - Linköping 2-5
Linköping - Malmö 1-2 SO
Skellefteå - Linköping 3-1
HV71 - Linköping 5-0

Lagstatistik:
GPG - 1.91
GAPG - 3.36
PP - 19%, PK - 74%

Interna poängligan:
Olle Lycksell - 7P (3+4)
Henrik Törnqvist - 6P (1+5)
Broc Little - 5P (2+3)
Joe Whitney - 4P (2+2)
Andrew Gordon - 4P (2+2)

Interna målvaktsligan:
Jonas Gustavsson - 6 matcher, 89.47% och 3.14 GAA
Jacob Johansson - 6 matcher, 88.57% och 3.01 GAA

Tidigare möten:
-

Oskarshamn för motståndet alltså, vid seger skulle man passera dom i tabellen.

Hardt åkte på en smäll i lördags mot Örebro och kom inte till spel mot Brynäs igår, säkert även tveksam till spel i helgen. Som om inte det vore nog så åkte dom på en tung smäll i onsdags när kuggen och lagkaptenen Johan Alm skadade sig på träning, inte heller han kom till spel mot Brynäs och lär även han vara högst osäker till spel i helgen.

För våran del så har jag inte sett eller hört något kring Filips status, återstår att se om han kommer till spel eller ej.

Kom igen Cluben!
Användarvisningsbild
JDN
Medelmåtta

18 okt 2019, 18:59

Såklart inte kul med skador men nog borde skadorna på Whitney och Filip K samt eventuella sjukdomsfrånvaron på Sebastian Karlsson öppnar ju i alla fall för att man kan prova Lite annat i kedjeformationerna. Nu måste ju Axel och Frycklund få chansen på riktigt!
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

18 okt 2019, 19:00

Oskarshamn har sju raka förluster. Som upplagt för att det inte blir en åttonde bara för att det är just sån skit som brukar landa i våra ansikten.

Nae - Nu vill jag se ett LHC som beter sig som mot Leksand förra lördagen. Det vore fantastiskt! Extra fantastiskt eftersom jag även ska se matchen live på plats.

Kom igen nu!
Dessa medlemmar gillar skribenten Hockeytröjan för sitt inlägg:
13ulow
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

18 okt 2019, 19:04

@JDN

Precis! Det ska bli spännande att se hur man ställer upp nu när man tvingas till förändringar.
Om jag får bestämma:

Little - Frycklund - Helewka
Olle - Axel - Törna
Costmar / Lundh - Rissanen - Gordon
Jimmy - Robin - Costmar / Lundh
Dessa medlemmar gillar skribenten Hockeytröjan för sitt inlägg (totalt 2):
LukkinenMetallica
Användarvisningsbild
JDN
Medelmåtta

18 okt 2019, 19:12

Hockeytröjan skrev:
@JDN

Precis! Det ska bli spännande att se hur man ställer upp nu när man tvingas till förändringar.
Om jag får bestämma:

Olle - Axel - Törna
Är inte Axel lite puckkär för att spela med de herrarna? Jag hade velat se Rissanen mellan dem och Axel med Lundh och Gordon.
Användarvisningsbild
Jocke_L
Rutinerad

18 okt 2019, 19:19

JDN skrev:
Hockeytröjan skrev:
@JDN

Om jag får bestämma:

Olle - Axel - Törna
Är inte Axel lite puckkär för att spela med de herrarna? Jag hade velat se Rissanen mellan dem och Axel med Lundh och Gordon.
Risken finns för att det skär sig. Kan han släppa puck så kan det fungera. Rissanen mellan Törna och Lycksell kan vara värt att prova. Han kan ta det defensiva och kommer inte sno pucktid från Lycksell.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

18 okt 2019, 19:34

@JDN @Jocke_L

Bra tankar! Det köper jag.
Gick egentligen på att det skulle vara kul att se en skickligare spelare som center samt ungdomskedjatänket.

Vid närmare eftertanke håller jag med er. Rissanen kan funka bra där.
Metallica
Amatör

18 okt 2019, 19:44

JDN skrev:
Hockeytröjan skrev:
@JDN

Om jag får bestämma:

Olle - Axel - Törna
Jag tycker att man ska ge Ottosson en ärlig chans, killen har fått relativt lite istid i ganska knepiga kedjor hittills. Med tanke på att han har sett så vass ut håller jag med @Hockeytröjan i hans tidigare inlägg att de borde prova med Lycksell - Ottosson - Törna.

Självklart är det ingen garanti att det klickar men magkänslan ända sedan Pajen tog hit honom är att det skulle funka väldigt bra. Axel matchar deras ettriga, snabba spel och kan förmodligen delta på ett annat sätt i kedjan än vad jag tror Rissanen skulle göra som mest har sett ganska långsam och medelmåttig ut. Kan inte se att Rissanen skulle höja våra två bästa forwards, hände ju inte mycket när han lirade med Little heller.

Huruvida Axel bidrar med passningar känns också ganska ovisst. Jag menar får han lira med Sebbe och Robin likt igår vad ska han göra egentligen, Sebbe står kvar i egen zon medan han har trampat iväg 10-15 meter och Robin är väl inte direkt någon sniper att servera mackor till. Är ju bara att jämföra den kedjans offensiva kraft igår mot tidigare matcher där de konstant har fastnat i försvarszon.
Användarvisningsbild
bloodandashes
Rutinerad

18 okt 2019, 19:55

Tror vi kommer få se

Little - Lundh - Helewka
Jimmy - Rissanen - Gordon
Lycksell - Frycklund - Törna
Axel - Robin - Costmar?
The Limousine Ridin, Jet Flying, Kiss Stealin, Wheelin' Dealin', Son of a Gun... Woooooo!!!
Metallica
Amatör

18 okt 2019, 20:00

bloodandashes skrev:
18 okt 2019, 19:55
Tror vi kommer få se

Little - Lundh - Helewka
Jimmy - Rissanen - Gordon
Lycksell - Frycklund - Törna
Axel - Robin - Costmar?
Tyvärr ser detta ganska sannolikt ut.. Varför man ska tvinga Lundh agera förstacenter när det uppenbarligen inte funkar och han snarare skulle passa som vinge i en tredjekedja känns lite hål i huvudet.

Riktiga centrar har vi redan 5-6 st att välja på.
ClubenSwe
Rutinerad

18 okt 2019, 22:46

@Metallica Som du säger, avsaknaden av rörlighet hos kedjekamrater bidrog nog en del till Axels drillande med puck. Sen handlade det väl om att visa upp sig också från att ha vart 13:e forward, så länge det inte rinner över bara och blir ineffektivt. Stor kapacitet finns ju där utan tvekan, grymma handleder men har det tufft fysiskt mot bra motstånd.

Spelmässigt finns det delar som är positiva att ta med från Örebro-matchen men LHC anno 2019 känns synonymt med att ingenting håller hela vägen ut. Alltid är det något individuellt misstag som stjälper både defensivt och offensivt.

Kan vi inte klona Holös och ersätta #53 och #59 snart?
Dessa medlemmar gillar skribenten ClubenSwe för sitt inlägg:
Metallica
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

18 okt 2019, 23:23

Tyvärr är ju bloods linor kanske de mest trovärdiga typ.

Pajen sa när Ottosson värvades - "Han har offensiva kvalitéer som han inte riktigt fick chansen att utnyttja i Färjestad och som vi hoppas få användning av i Linköping". Rimmar inte riktigt med att sätta honom som extraforward ena matchen och sedan kasta in honom med Sebbe och Robin. Vill Bert och Pajen få användning av hans offensiv bör han rimligen matchas i en sådan roll.

Angående center mellan Lycksell/Törna - om det nu är så att det grymtas om deras defensiva arbete så vore det ju bäst att sätta in en defensivt medveten center. Då känns det ju som Rissanen eller Robin och där borde ju rimligtvis den förstnämnde ha lite mer offensiv i sig så hade nog satsat på den gode Jaakko som tredjelänk där.
Användarvisningsbild
kubz13

19 okt 2019, 09:25

Interna målvaktsligan:
Jonas Gustavsson - 6 matcher, 89.47% och 3.14 GAA
Jacob Johansson - 6 matcher, 88.57% och 3.01 GAA

Detta håller ju bara inte. . .
Varit iväg på lite semester i Thailand och således missat några omgångar. Fått ha bullen som update på läget, så tack alla för det!
Utifrån ert ögonmått, skulle folk här inne säga att det är det kollektiva försvarsspelets fel eller behöver våra målvakter steppa upp helt enkelt?
Uffe O'boy <3
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

19 okt 2019, 09:31

@kubz13, enligt mig är det helt klart en kombination. Under rätt långa stunder ser försvaret faktiskt rätt hyggligt ut men gång på gång på gång hamnar vi i situationer där hela försvaret fullständigt faller ur ramen. Lägstanivån är skrämmande dålig där och när det väl sker har vi två målvakter som på tok för sällan gör avgörande räddningar. Sitter inte försvaret kommer inte våra målvakter att rädda oss, de är helt enkelt inte att lita på. Till på köpet tenderar de att släppa lite väl enkla grodor. Det händer förvisso alla men frekvensen för detta känns på tok för hög gällande våra båda målvakter för att vara OK. I mina ögon har vi helt enkelt SHLs sämst presterande målvaktspar. Det tillsammans med vårt stundtals extremt skakiga försvar är ingen bra kombination.

Edit

En normal genomsnittlig SHL-målvakt brukar recenseras som "han tar det han ska men inte mer". I mina ögon är varken JG eller JJ på en nivå nu som gör att deras insatser ska kunna sammanfattas som att "de tar det de ska". Tyvärr.

Edit 2

Statistiken du visar tycker jag är rätt talande för situationen. Vi har två jämndåliga målvakter i dagsläget. Skillnaden är att den ene är bäst betald i SHL på sin position och tjänar mångdubbelt mer än vår andra undermåliga målvakt. Det förbättrar förvisso inte JJs situation ett dugg, däremot gör den JGs situation än mer problematisk. Seriens dyraste etta är förmodligen seriens sämst presterande etta. En fullständigt ohållbar situation. Och då har vi dessutom förlängt hans kontrakt trots att han knappast kan beskyllas för att ha levererat bra bang for the buck de två gångna säsongerna heller. Kort och gott en riktigt jäkla usel kontraktsförlängning!
Dessa medlemmar gillar skribenten Lukkinen för sitt inlägg (totalt 3):
kubz13MetallicaKolle42
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Kusgård4ever
Nybörjare

19 okt 2019, 15:21

Tittar på LIF-DIF och konstaterar att en Alexander Holtz, 17 får ta plats bredvid Berglund. Verkar ju fungera!

Hoppas innerligt på att man provar ny förstaline ikväll. In med Ottosson istället för Lundh!
Skriv svar