Träningsmatch 7: HV71-Linköping, 8/9 16:00

Diskutera om och omkring Cluben
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

08 sep 2019, 22:02

Alla vet att vi saknar en första center än så länge, så det är ju ingen nyhet. Men dagens förstakedja med Little - Rissanen - Lundh funkar ju bra och Frycklund ser ut som att han kan leda en andrakedja. Så vi klarar oss så länge med vad vi har och när Dan kommer tillbaka i November så har vi även en tredje center så länge som ingen av de andra blir skadad. Vist det är inte optimalt att lira en hel säsong utan en bra center till de två första linorna, om nu inte Frycklund kan ta den platsen. Vi får väl se om Pajen lyckas att fixa en till bra center till hösten.
Stolpskottet
Rutinerad

08 sep 2019, 22:21

Säger inte att LHC är mer nedtränade än övriga lag. Egentligen är väl kommentaren mer inriktad mot hur försäsonger är svåra att bedöma. Lagen bygger fysik och kondition både i gym och på is. Mao är de flesta spelare mer eller mindre nedtränade.
I LHCs fall är det uttalat att man ska träna hårt både innan och även under säsongen. Då Cluben var erkänt dåligt tränade pga för låg intensitet på isträningarna förra säsongen tror jag att intensitetsökningen kan slå hårdare här en annorstädes. Ett större steg upp och möjligen mer slitna spelare än i andra lag.
Användarvisningsbild
PuckOut
Rutinerad

08 sep 2019, 23:07

Stolpskottet skrev:
08 sep 2019, 22:21
Säger inte att LHC är mer nedtränade än övriga lag. Egentligen är väl kommentaren mer inriktad mot hur försäsonger är svåra att bedöma. Lagen bygger fysik och kondition både i gym och på is. Mao är de flesta spelare mer eller mindre nedtränade.
I LHCs fall är det uttalat att man ska träna hårt både innan och även under säsongen. Då Cluben var erkänt dåligt tränade pga för låg intensitet på isträningarna förra säsongen tror jag att intensitetsökningen kan slå hårdare här en annorstädes. Ett större steg upp och möjligen mer slitna spelare än i andra lag.
Fast då menar du precis tvärtom än vad du skriver (?). Att vi har MINDRE slitna spelare än de andra lagen?
Stolpskottet
Rutinerad

08 sep 2019, 23:16

Förmodligen så idag. Iaf om man ska göra någon form av tolkning av Brocs uttalande. Tidgare lika eller kanske t.o.m. mer slitna än andra lag pga skillnaden i intensitet denna försäsong jmf med förra.

Tänker att vi droppar diskussionen nu, eller?
Kolle42
Amatör

08 sep 2019, 23:34

Rpezon skrev:
08 sep 2019, 17:22
Hockeytröjan skrev:
08 sep 2019, 17:19
Kör på en period till då!

Men Filip, Filip... Det funkar inte.

Hoppas de testar Costmar på Filips pos nu i sista!

Törna-Costmar-Lycksell kan bli sevärd!
Hade varit grymt kul med en akademi-kedja som 3:e. Costmar är ung men ändå bättre än både Sebbe o Filip, han ska in på 4 kedjor!

Little - Jaako - Lundh
Whitney - Frycklund - Sörensen
Lycksell - Costmar - Törna
Jimmy - Robin - Gordon
extra: Sebbe

Dessvärre kommer Sebbe vara gjuten i fjärde så länge han är frisk.
QPR
Amatör

09 sep 2019, 00:31

Nils skrev:
08 sep 2019, 22:02
Alla vet att vi saknar en första center än så länge, så det är ju ingen nyhet. Men dagens förstakedja med Little - Rissanen - Lundh funkar ju bra och Frycklund ser ut som att han kan leda en andrakedja. Så vi klarar oss så länge med vad vi har och när Dan kommer tillbaka i November så har vi även en tredje center så länge som ingen av de andra blir skadad. Vist det är inte optimalt att lira en hel säsong utan en bra center till de två första linorna, om nu inte Frycklund kan ta den platsen. Vi får väl se om Pajen lyckas att fixa en till bra center till hösten.
Det är inte bara en center han behöver fixa Joe verkar vara med lika lite i spelet över hela banan som förra säsongen och slarvar med passningarna Filip vet jag nästan inte vad jag skall säga om jo förresten han är inte bra. Höjer sig inte dessa spelare när seriespelet startar så blir vi ännu ihåligare. Nu är larvet slut nu börjar allvaret!
ALWAYS THERE
Användarvisningsbild
PuckOut
Rutinerad

09 sep 2019, 15:18

Någon som vet varför inte Sörensen spelade igår? Tränade han idag?
Användarvisningsbild
Jacke
Erfaren

09 sep 2019, 15:51

PuckOut skrev:
Dålig dag? Nageltrång? Lite snorig? ;)
Per aspera ad inferi
Tistismet
Amatör

09 sep 2019, 16:06

Jacke skrev:
PuckOut skrev:
Inte så att ironin går en förbi när Pajen står och säger att Sörensen är vad som ska täcka upp spetsbortfallet med Roy...de ska bara få ut 50 matcher ur han.

...på två säsonger då?
Användarvisningsbild
PuckOut
Rutinerad

09 sep 2019, 16:15

Tistismet skrev:
09 sep 2019, 16:06
Jacke skrev:
PuckOut skrev:
Inte så att ironin går en förbi när Pajen står och säger att Sörensen är vad som ska täcka upp spetsbortfallet med Roy...de ska bara få ut 50 matcher ur han.

...på två säsonger då?
Nja, det är ju en treårsplan..
Dessa medlemmar gillar skribenten PuckOut för sitt inlägg:
Skånefrippe
ClubenSwe
Rutinerad

09 sep 2019, 16:23

Det är ingen fara alls. Jag fick en rejäl smäll när jag dunsade in i sargen mot Malmö och det var en försiktighetsåtgärd att jag inte spelade senast. Vi har roterat med laget under försäsongen och då fick jag vila nu. Och det gick ju bra. Kanske lika bra att jag inte är med, säger forwarden och skrattar.

Så du är spelklar till premiären mot Djurgården på lördag?

– Absolut. Jag är redo. Om jag platsar.

Nick Sörensen hade en minst sagt skadedrabbad säsong i fjol och tvingades under våren till lång vila efter en smäll mot huvudet i en av de avslutande matcherna.

– Det var lugnt den här gången. Nu var det bara en lättare mjukdelsskada, säger han.
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

09 sep 2019, 21:45

En intervju av Rebecca med Peppe efter vinsten över HV i dagens Corre:

Det är viktigt för självförtroendet

I genrepet mot HV71 fick LHC:s forward Patrik Lundh bilda en formation med Jaakko Rissanen och Broc Little – vilket blev en succé. Lundh själv stod för ett mål och en assist. "Vi hittade varandra bra och har hyfsat samma sätt att se på hockey" säger han.

Linköping HC har trevat sig fram i jakten på en förstakedja under försäsongen och när Jaakko Rissanen, Broc Little och Patrik Lundh matchades ihop såg det onekligen spännande ut på pappret. Frågan var dock om det skulle se lika bra ut på isen. Och visst gjorde det det. I mitten av andra perioden fick kedjan visa upp ett klassuppspel där Lundh till slut hittade en hård pass över centrallinjen framför mål – där Little var och kunde trycka in den.

– Vi är skickliga spelare allihopa med en bra fart och ett bra målsinne. Det är samtidigt första matchen vi spelar ihop och har inte heller tränat så mycket tillsammans, så det är klart att vi kan spela ihop oss och hitta ännu bättre kemi. Men det var en bra första match i alla fall, säger Lundh efter matchen med ett leende.

Kändes det som att det var en naturlig konstellation?

– Ja, vi hittade varandra bra och har hyfsat samma sätt att se på hockey. Men ju mer vi spelar ihop desto mer lär vi känna varandra och var vi har varandra ute på isen. Under en längre tid kommer man hitta varandra ännu bättre, säger Lundh.

Precis som för resten av laget har han haft en tung försäsong med många förluster. Men i genrepet mot HV blommade han ut ordentligt och fick visa upp sin klass i anfallsspelet.

– Det kändes bra. I tidigare matcher har man bara åkt och åkt och inte haft så jättemycket med pucken att göra. Det har varit upp och ner. Det här var helt klart den bästa matchen och det gäller att ta ansvar för sig själv och ta för sig där ute. Det är det jag vill göra och det var ett steg i rätt riktning, säger Lundh och fortsätter:

– Samtidigt måste vi ha tålamod med det vi håller på med då det är många nya spelare och ett nytt spelsätt. Förhoppningsvis är vi på rätt väg då vi gjorde en bra match i dag.

Försäsong är alltid en försäsong och för stora växlar ska inte dras av en vinst eller förlust innan det är poäng som står på spel. Men LHC-forwarden andades ändå ut över att få ta med sig en skön seger in i säsongen.

– Det är klart att det är viktigt för självförtroendet och hela gruppen stärks av att man vinner matcher. Ju mer du förlorar desto mer osäker blir du på om du tror på det du håller på med. Men jag tycker att vi haft ett bra lugn i gruppen och alla har verkligen varit dedikerade i det som ska göras där ute. Det är det som är framgången för att få spelet att sitta och det är bara att fortsätta på den vägen.

Ett stort framgångsrecept under matchen mot HV71 var att pressen högt upp i banan satt under större delen av matchen – vilket gjorde att LHC vann tillbaka pucken högt upp i banan. Laget kunde därmed också anfalla som ett lag och jobbade inte lika mycket en och en som de gjort i tidigare försäsongsmatcher.

– Det börjar kugga i bättre och bättre när vi täcker upp för varandra. Vi vinner en del puckar högt upp i banan och blir på så sätt framgångsrika med vårt presspel. Desto mer backande man blir desto svårare blir det att försvara sig i mittzon. Det är också ett steg i rätt riktning.

Och visst fick han avsluta sitt första E4-derby bra – med 4–1 i öppen kasse.

– Nu ska vi bara fortsätta vinna i serien också, avslutar han med ett stort leende.
Skriv svar