Kedjeformationer 19/20

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nils
Rutinerad

Hockeytröjan skrev:
12 sep 2019, 10:27
Utan att ens ha en aning om vem Axel är som hockeyspelare ser det genast trevligare ut:

Little - Rissanen - Lundh
Whitney - Frycklund - Sörensen
Olle - Axel - Törna
Jimmy - Robin - Gordon
(Sebbe)
Oh ja nu ser det definitivt bättre ut när vi har fått vår nya center på plats :)
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

Första har varit oduglig. Vill att något händer. Den som varit minst dålig där är Rissanen. Hopp. Hur formerar man i övrigt då? Vi har de spelare vi har och kan inte skeppa alla som underpresterar. Vissa måste komma igång. Vad sägs om något sådant här?

Little - Frycklund - Törnqvist
Little får en offensivt starkare center än helt OK Rissanen. Törnqvist har mer att ge i en vassare formation
Lund - Rissanen - Sörensen
Lund behöver leda en formation. Det gör han inte bredvid Little. Sörensen MÅSTE spela som en toppspelare. Här får han chansen. Tar han den?
Lycksell - Ottosson - Gordon
Gordon är bortkastad i en fjärde. Visst, han har inte varit bra men vi har inte råd att slösa bort honom
Jimmy - Robin - Karlsson / Karlsson
Gillar Jimmy och Robin. In med Danne P här när han är frisk också? Känns rejält då.

Whitney är helt enkelt för dålig. "Men han har ett fantastiskt skott, bla bla bla...". Håll käften! Har snubben skjutit ett enda jävla skott den här säsongen? Spelar ingen roll hur fantastiskt skott man har om man är för usel för att någonsin ens komma till skott! Bort med skiten bara!
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

Enligt Corren kastar man om rejält i kedjorna och behåller bara vår enda kedja som varit helt ok med Olle, Törna och Filip.

Little - Robin - Whitney
Lundh - Jakko - Gordon
Olle - Filip - Törna
Jimmy - Axel - Sebbe

Tja.. i det här läget är jag positiv till att testa vad som helst. Till och med Robin som förstacenter. Den hade han nog inte förväntat sig när han kritade på här.. :lol:
Användarvisningsbild
Malkin
Rutinerad

Jag har noterat att Holös spelat vänsterback med sin rightfattning. Känns inte optimalt och ser lite fumligt ut många gånger.
Kolle42
Medelmåtta

Hockeytröjan skrev:
23 sep 2019, 16:36
Enligt Corren kastar man om rejält i kedjorna och behåller bara vår enda kedja som varit helt ok med Olle, Törna och Filip.

Little - Robin - Whitney
Lundh - Jakko - Gordon
Olle - Filip - Törna
Jimmy - Axel - Sebbe

Tja.. i det här läget är jag positiv till att testa vad som helst. Till och med Robin som förstacenter. Den hade han nog inte förväntat sig när han kritade på här.. :lol:
Gillar det. Tangnes och Tommy vågade aldrig vaska om i kedjorna trots att det inte var mycket som stämde.
Bra med Jimmy i fjärde, det är där han ska vara, får hoppas han stannar där även när Sörensen är tillbaka. Bara Costmar/Frycklund istället för Filip i tredje.
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

Gillar inte alls nya kedjorna. Känns som att Little kommer bort helt och att Sebbe kväver en kedja med potential.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

Jag gillar inte heller de här kedjorna. Men jag gillar att man ändrar å det grövsta.

Bert har ju ändå sett dessa spelare betydligt mer än vad vi har och bör ha bättre kompetens att sätta ihop kedjor, kan man ju hoppas! Men visst fan ser det konstigt ut!

Gordon får åtminstone en bra chans att visa framfötterna. Whitney också. Det kommer givetvis att ändras mycket framöver igen när Frycklund och Sörensen är spelklara.
Användarvisningsbild
PuckOut
Rutinerad

Skulle inte Sörensen spela på torsdag?
Användarvisningsbild
Jacke
Erfaren

Ibland undrar man ju om de är fulla när de sätter kedjor och PP uppställning, som kortast i SHL Whitney framför mål i PP och utpräglad defensiv center för fjärdekedjan Robin i första...
Per aspera ad inferi
Metallica
Medelmåtta

Jacke skrev:
24 sep 2019, 13:39
Ibland undrar man ju om de är fulla när de sätter kedjor och PP uppställning, som kortast i SHL Whitney framför mål i PP och utpräglad defensiv center för fjärdekedjan Robin i första...
Håller med. Givetvis är det väldigt bra att man tidigt vaskar om i kedjorna och provar sig fram för att se vilka spelare som passar ihop och producerar något. Speciellt när det inledningsvis verkar vara oerhört svårt att få till farliga anfall eller ens göra mål.

Samtidigt förstår jag inte alls poängen i att prova just Robin i första och dessutom Whitney som hela säsongen fått chansen där och bara för några dagar sedan fick sitta på bänken..

Om nu Little och Robin hittar någon form av osannolik kemi, vad är då tanken sen? Att köra vidare på honom som förstacenter? En fjärdecenter från Mora...

Om det bara är ett test för en match så ser jag inte heller något värde i denna rockad. Snarare slösar man bort en match på att hitta något vettigt. Med Frycklund borta så ser centersidan tyvärr totalt bedrövlig ut.

Några rimligare alternativ till förstakedjor:
Little - Lundh - Törna

Eller

Little - Rissanen - Gordon

Eller

Little - Lycksell - Lundh.

Egentligen allt förutom Robin och Whitney?
Barry Carlisle
Amatör

Lät på Pajen i intervjun på Hockeynews att Frycklund kanske kan vara med redan på torsdag.
Användarvisningsbild
alfie
Världsklass

Metallica skrev:
24 sep 2019, 14:13
Om nu Little och Robin hittar någon form av osannolik kemi, vad är då tanken sen? Att köra vidare på honom som förstacenter? En fjärdecenter från Mora...
Håller med dig om det mesta men inte just detta. Skulle snarare säga att om Robin och Broc hittar kemi är det jackpot! Då kan de förmodat starkare offensiva centrarna lyfta övriga kedjor. Broc är ju inte spelaren som gör sina poäng pga briljant samspel med sina kedjekamrater. Ser honom snarare som en spelare som gör det själv och därmed behöver spelare runt sig som är bra på att vinna och hålla i puck så han får ytor och få jobba med pucken i offensiv zon.

Vad Whitney gör i den kedjan däremot är bortom mitt förstånd. I min värld behövs det dels tunga, starka spelare runt honom för att väga upp hans brist på närkampspel, dels en ”assistspelare” som förmår sätta honom i lägen så han kan utnyttja skottet. Skapar lägen på egen skicklighet eller styrka gör han inte direkt.
Metallica
Medelmåtta

Barry Carlisle skrev:
24 sep 2019, 16:29
Lät på Pajen i intervjun på Hockeynews att Frycklund kanske kan vara med redan på torsdag.
Corren lade nyss ut en artikel där det lät betydligt mer tveksamt. Sörensen och eventuellt Monstret är mer troliga för spel på torsdag.
Metallica
Medelmåtta

alfie skrev:
24 sep 2019, 16:52
Metallica skrev:
24 sep 2019, 14:13
Håller med dig om det mesta men inte just detta. Skulle snarare säga att om Robin och Broc hittar kemi är det jackpot! Då kan de förmodat starkare offensiva centrarna lyfta övriga kedjor. Broc är ju inte spelaren som gör sina poäng pga briljant samspel med sina kedjekamrater. Ser honom snarare som en spelare som gör det själv och därmed behöver spelare runt sig som är bra på att vinna och hålla i puck så han får ytor och få jobba med pucken i offensiv zon.

Vad Whitney gör i den kedjan däremot är bortom mitt förstånd. I min värld behövs det dels tunga, starka spelare runt honom för att väga upp hans brist på närkampspel, dels en ”assistspelare” som förmår sätta honom i lägen så han kan utnyttja skottet. Skapar lägen på egen skicklighet eller styrka gör han inte direkt.
Köper ditt resonemang angående Little. Frågan är ändå om Robin är tillräckligt spelskicklig för att kunna ge honom utrymme för avslut, skapa bra lägen och servera passningar vid rätt tillfällen. Lite högre krav än någon som bara kan hålla i pucken eller tackla en back har man ju trots allt. Skulle det klicka så för all del, har bara svårt att se hur Robin är den av alla våra centrar som bäst passar in i förstakedjan.

Funkar det inte kan de gärna prova Lundh eller Frycklund som förstacenter enligt mig.
Barry Carlisle
Amatör

Robin pillade in 11 mål för två säsonger sen, så helt kass offensivt är han ju inte. Men visst känns Frycklund som en mer rimlig center bredvid Little.
Skriv svar