Silly Season 2019/2020

Diskutera om och omkring Cluben
Skriv svar
Användarvisningsbild
LilleMan
Erfaren

13 dec 2018, 12:58

Eftersom det börjar komma mer och
mer kontraktsförlängningar tänkte jag starta denna tråd.

Dan P verkar vara klar för förlängning enligt Corren och nära med Jimmy.

Utgående kontrakt:
Billins - Förläng inte
Ginning - Förläng
AK47 - Förläng
Roy - Förläng inte
Trkulja - Förläng inte
Wright (+1 i kontraktet) - Förläng inte
Alexander Karlsson - Förläng inte

LHC 19/20

Little - Ny - Whitney
Sörensen - Ny - Södergran
Brodecki - Lycksell - Gordon
Jimmy - Dan - Ny
Sebbe

AK47 - Bengtsson
Eddie - Bäckman
Ginning - Dahlbeck(Ny)

JG/JJ

(Förstår att nån spelare kanske sticker över till NHL eller KHL men gick enbart på kontraktsläget just nu)
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

13 dec 2018, 13:49

@Lilleman

Bra tankar tycker jag. Du har dock missat vad som händer med Filip Karlsson och Karlström. Snor din uppställning, byter ut till hur jag tycker, och antar att Filip sitter på ett ettårskontrakt. Vet inte var du hittade infon om kontraktsläget.

Utgående kontrakt:
Billins - Förläng (till rätt pris)
Ginning - Förläng
AK47 - Förläng
?? Karlström ?? - Förläng
Roy - Förläng inte
Trkulja - Förläng inte
Wright (+1 i kontraktet) - Förläng inte
Alexander Karlsson - Förläng inte
?? Filip Karlsson ?? – Förläng inte

LHC 19/20

Little - Ny – Gordon: Skaplig kedja med en riktigt vass center!
Whitney - Ny – Sörensen: Kan också bli en riktigt bra kedja med en vass center!
Södergran - Lycksell – Brodecki: Hur bra kan inte ungdomskedjan bli nästa säsong?!
Jimmy - Dan – Karlström: Perfekt fjärdekedja!
Sebbe: Extraforward

AK47 - Bengtsson
Eddie - Bäckman
Billins - Dahlbeck (Ny)
Ginning

Backsidan ser fenomenal ut. Har vi råd med detta? Jag tror tyvärr för vår del att Bengtsson försvinner till NHL. Då måste vi hitta en bra offensiv back istället.
Användarvisningsbild
LilleMan
Erfaren

13 dec 2018, 14:49

Jag kollade bara kontrakten på eliteprospects men gjorde en skaplig blunder och missade Filip Karlsson men han har kontrakt till 19/20 och Karlström finns inte ens med i Clubens trupp på elite???? Han har utgående kontrakt iallafall.
Användarvisningsbild
Rob!
Rutinerad

13 dec 2018, 21:26

Funderar på Billins, är det samma läge där som det var med Gordon inför denna säsong rörande skatten? Dels så blir han något dyrare, svårt att se att han kan tänka sig gå ner i lön, och så skulle han ansluta en bit in i serien. Bättre att plocka in något nytt på hans position?

Ginning ser jag gärna att han blir kvar och fortsätter utvecklas i Clubentröjan, dock finns det väl risk för att han kanske sticker över redan efter denna säsong? Philadelphia har ju haft en förmåga att vilja ha över killar relativt tidigt för att anpassa sig på mindre rinkar och speciellt då backar, t.ex. Jesper Pettersson & Robert Hägg för att nämna några svenskar som gått dit senaste åren.

AK47 ser jag gärna på ett nytt längre kontrakt, nyttig och viktig kugge!

Vad det gäller Bengtsson så skulle jag bli riktigt förvånad om han återfinns i truppen kommande säsong, har varit för bra helt enkelt. Blir han kvar så är det en stor bonus.

Kan bli en del rotation på backsidan till nästa säsong.

På forwardssidan så ville jag se förlängningar med Sörensen, Andersson och Pettersson. Ser ut att bli av med samtliga så jag är nöjd!

Övriga med utgående: Trucken, Roy, Wright & Karlström. Så som känns det för tillfället så kanske det är bättre att lägga krutet på annat?

Skulle förvisso kunna tänka mig att förlänga en säsong till Karlström om han köpa Truckens roll rakt av och se hur det utvecklar sig.

Filip Karlsson har förvisso kontrakt över nästa säsong, dock tror jag inte det är helt orealistiskt att man i samförstånd kanske bryter efter säsongen. Vi får se hur hans andra halva av säsongen utvecklar sig.

Tycker inte man behöver gå in med lika bred forwardsuppsättning till kommande säsong, Pasic förväntar jag mig mer eller mindre ingår i a-laget då som ordinarie. Sen finns ju Costmar m.fl. som kan komma upp vid behov.
Användarvisningsbild
Malkin
Rutinerad

14 dec 2018, 10:46

Skönt att man kan tycka olika ändå. Jag vill tro att man har en tanke med värvningar man gör och speciellt när det kommer till yngre svenska spelare som man värvar för framtiden primärt. Filip Karlsson är en sån spelare som man lokaliserat, en klassisk svensk tvåvägscenter som kan ha samma utveckling som säg Markus Ljungh eller Joel Kellman. Killen är 22 år och av nån anledning så har folk redan något emot honom eller kallar honom mellanmjölk. Han kom in skadad, är inte spektakulär, har inte gjort poängsuccé eller har ett coolt efternamn. Är det därför man ska bryta med honom? Jag ser inte varför han INTE skulle bli kvar, få utvecklas i lugn och ro och om två-tre säsonger kunna vara en riktig kugge i laget. Tycker man ska skilja på olika kategorier av spelare. Hämtar man in någon som heter Wright eller Whitney i efternamn så är det troligtvis för att han ska gå rakt in i en toppkedja. Då ska det hållas en viss nivå från start och spelaren har en säsong på sig att prestera (i bästa fall) och gör han inte det kan han bytas ut. Men det måste också finnas plats och utrymme för utveckling i ett lag. Har man nu sagt att man ser något hos en ung svensk spelare så måste man ha större tålamod. Det kan bli en ny Ljungh eller så blir det inte det - men hur ska man veta det innan? Att hävda att man lika gärna kan plocka upp någon från J20-laget istället för att värva Filip tycker jag inte heller fungerar i det här läget, då den senare är långt mycket mer redo än någon från juniorlaget.

Visst att man ska kunna bryta med en ung spelare efter en säsong om man inte är nöjd, men då lär det snarare handla om att man inte tycker att han passar in i gruppen eller inte anpassar sig väl till den hårdare träningen eller dylikt. Gör han bara det så vill jag tro att det ska mycket till för att man ska bryta kontraktet. Ska vi gå till Filip specifikt så ser jag potential, han spelar moget och kan spela i alla moment men kan förbättra sig på precis varenda punkt. En spelare under utveckling helt enkelt. Cluben skulle kunna ta in en spelare som är 5% bättre än Filip just nu, men över två säsonger är Filip istället 10% bättre än den spelaren. Över tre säsonger kan utfallet bli ännu bättre, med utveckling, samspel och kontinuitet i lagbygget.

Tillhör man däremot den skaran som tycker Emvall och Tangnes är värdelösa så kan man bortse från allt det här, för då kunde Filip lika gärna ersatts av Kalle Stolpe från Kramfors-Alliansen i div 2. Jag har kommit fram till att jag tillhör den kategori som tycker att Emvall är kass ibland och bra ibland ;)
Användarvisningsbild
Rob!
Rutinerad

14 dec 2018, 12:05

Malkin skrev:
14 dec 2018, 10:46
Killen är 22 år och av nån anledning så har folk redan något emot honom eller kallar honom mellanmjölk. Han kom in skadad, är inte spektakulär, har inte gjort poängsuccé eller har ett coolt efternamn. Är det därför man ska bryta med honom?
Nej, mer att han troligtvis själv inte är alltför nöjd med utvecklingen. Än så länge vart fall, återstår att se hur resten av säsongen utspelar sig.
Poängsnittet är hans sämst sett till de tre tidigare säsongerna i Rögle och SHL, PP-tid är ungefär likvärdigt i antal min/match. Medans han har 2-3 min mindre i speltid om man ser till snitt per match.

Lägg därtill att han var Tangnes värvning, så hur stort förtroende har han och kommer han att få kommande säsong?
Roy/Ny, Wright/Ny, Lycksell och Pettersson går före för min del.

När man summerar säsongen så tror jag absolut han själv kan känna att det inte riktigt blev som han tänkt sig och att han då kanske vill röra på sig.
Vi har en drös intressanta forwards från de egna leden som mycket väl kan komma in och ta för sig, för min del kittlar det mer att se att ens egna får chansen än att man trampar vidare med en Rögle produkt som inte utvecklats åt rätt håll.
Användarvisningsbild
LilleMan
Erfaren

14 dec 2018, 14:08

De flesta är väl överens om att det är nya toppcentrar som behöver värvas in till nästa säsong iallafall?
Tycker att Lycksell ska centra 3e och Dan 4e kedjan nästa år och värva in 2 nya toppcentrar om inte Wright börjar visa försäsongsformen när han är tillbaka från skadan.
Användarvisningsbild
Malkin
Rutinerad

14 dec 2018, 14:09

Tycker bara det är svårt att se vad Filip gjort för att få så mycket kritik i den roll och utvecklingsfas han är i. Känns som att han är tacksam att ge sig på för att han varken är egen produkt eller klarast lysande stjärna just nu.
Jag går mycket mer på känslan kring en spelare än just själva poängskörden. Ta en spelare som Johan Franzén som gjorde åtta poäng när han var i Cluben i samma ålder som Filip. Säsongen efter gjorde han sex poäng. Och säsongen innan han slog sig in i NHL gjorde han 14 pinnar på 43 matcher. Allt är inte poäng.

Och nej, Filip lär inte bli någon Johan Franzén, men kanske kan han bli en spelare som är så där perfekt lagom bra att han inte försvinner till NHL men att han blir en toppspelare i SHL.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

14 dec 2018, 17:18

@Malkin

Jag köper egentligen det du säger om Filip. Han har varit helt okey och har definitivt potential att utvecklas. Så han ska verkligen inte ha någon skit.

Problemet är själva värvningen av honom. Varför gjordes denna värvning när vi redan hade Roy, Wright, Olle, Sebbe, Karlström och sedan även Dan. Jag tror inte att konkurrenssituationen vid skadefritt är riktigt sund. Filip behöver speltid, men det behöver Olle och Karlström också. Personligen skulle jag satsa på de senare två och framförallt Olle som jag tycker är den största talangen av dessa. Dan är klockren i fjärde. Riktigt bra förlängning där tycker jag.

Vi behöver inte 2-3 unga, talangfulla tredjecentrar helt enkelt.
Användarvisningsbild
Nils
Erfaren

15 dec 2018, 19:57

Ja det var både trevligt och förväntat att vi skulle förlänga med Dan. Nu är det ju så att Filip, Olle och Karlström fungerar både som vinge och center, så det ät ju inget problem att ha alla tre i laget nästa säsong. Jag tycker att vi bör förlänga med Roy vår bäste poängplockare, sedan bör vi förlänga med Karlström och Andersson som har utvecklas vidare denna säsong.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 dec 2018, 20:12

@Nils

Jag tycker att det blir ett problem att ha kvar alla tre i laget. Tredje- och fjärde nästa år borde se ut så här tycker jag:

Södergran - Olle - Brodecki
Jimmy - Dan - Karlström
Sebbe (extra)

Filip skulle bli 14:e-forward med tanke på att Sebbe verkar ha lite fördelar pga lång och trogen tjänst. Det vore varken bra för oss eller Filip. Med det sagt (återigen) så ska det inte ligga någon skugga på Filip. Kombinationen - konstig värvning, att Södergran kom från ingenstans och blev given i topp 3-lines, vilket också medförde att Olle blev center - gör att Filip inte får plats i laget. Så är faktiskt omständigheterna tycker jag.
Användarvisningsbild
Hockeytröjan
Rutinerad

15 dec 2018, 20:17

Jag är väldigt tveksam till en förlängning på Roy. Han gör en del fantastiska saker på isen men han har problem med tempot. Det kommer bli ännu värre nästa säsong.
Användarvisningsbild
Lukkinen
Världsklass

15 dec 2018, 20:19

Hockeytröjan skrev:
15 dec 2018, 20:17
Jag är väldigt tveksam till en förlängning på Roy. Han gör en del fantastiska saker på isen men han har problem med tempot. Det kommer bli ännu värre nästa säsong.
Enig. Man bör tänka sig för noga innan man förlänger med honom, poängetta sina två säsonger eller ej.
We shall do no such thing! Cut down a tree with a herring? It can't be done!
Användarvisningsbild
Rob!
Rutinerad

15 dec 2018, 21:08

Malkin skrev:
14 dec 2018, 14:09
Tycker bara det är svårt att se vad Filip gjort för att få så mycket kritik i den roll och utvecklingsfas han är i. Känns som att han är tacksam att ge sig på för att han varken är egen produkt eller klarast lysande stjärna just nu.
Jag går mycket mer på känslan kring en spelare än just själva poängskörden. Ta en spelare som Johan Franzén som gjorde åtta poäng när han var i Cluben i samma ålder som Filip. Säsongen efter gjorde han sex poäng. Och säsongen innan han slog sig in i NHL gjorde han 14 pinnar på 43 matcher. Allt är inte poäng.

Och nej, Filip lär inte bli någon Johan Franzén, men kanske kan han bli en spelare som är så där perfekt lagom bra att han inte försvinner till NHL men att han blir en toppspelare i SHL.
Han har väl inte gjort något fel. Problemet för min del, och det är min personliga åsikt, är att han tar upp plats för killar som jag hellre hade sett fått chansen fullt ut i Cluben.
Dels har vi Karlström som jag varit imponerad av sedan försäsongen och som har haft ett bra driv under grillorna i år. Han har väl fått lida mest över den hårda konkurrens som varit denna säsong.
Men även i viss mån Lycksell som blivit lite åsidosatt då samtliga var tillgängliga, fick ju spela forward i några matcher. Dock kom han in som center igen då Wright gick sönder, men jag vill se att han får chansen fullt ut att utvecklas som center i Cluben.
Vill inte se att man "prioriterar" en kille som troligtvis hade vänt hem till Ängelholm fortare än blixten om Abbott skulle visa intresse, det sticker i mina ögon vart fall.

Två spännande 03or som tydligen ska vara på väg hit och till vårat hockeygymnasium:

Jonathan Myrenberg (Back)
Valdemar Johansson (Center)
revoleddam
Medelmåtta

12 jan 2019, 17:07

Snackas tydligen bland hv-fans om att Anton Karlsson skulle vara mer eller mindre klar för HV.
Skriv svar